dag allen,
ik heb een vraag over mijn 406 met xu7pj4 1.8 16v motor met 235.000 km.
De motor loopt wat onregelmatig,ik heb verder geen storingen of foutodes,maar ik heb wel het idee dat ik wat vermogen mis.
De auto loopt verder lekker zuinig,1 op 18 is geen uitzondering,maar soms heb ik het idee dat 'ie wat stotterd onder het rijden.
De stappenmotor is onlangs schoongemaakt en er waren geen tekenen van overmatige slijtage,het luchtfilter is fris,er zijn wat vacuümslangen vernieuwd,de bougies zijn 5000 km geleden vervangen.
Het is een tik aan de sleutel en lopen,dus ik heb geen idee waar ik naar zou moeten zoeken.
En om te vookomen dat ik op de gok onderdelen zou moeten vervangen,eerst maar eens kijken of er iemand is die dit vaker bij de hand heeft gehad en mij misschien een duw in de goede richting kan geven.
Verder zit er rechts voorin op de zwarte bak waar de injectie regeleenheid zit een electroklepje gemonteerd met daarop 2 (vacuüm?)slangen en een rode en een roze draad.
Dit klepje tikt als de motor loopt,en gaat harder tikken als de motor meer toeren maakt?
Waar is dit voor en is die werking correct?
Bij voorbaat dank!
Gr sieto
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het electroklepje is voor de afzuiging van benzine-dampen. Het tikkeren zoals je omschrijft is normaal.
Je kunt in ieder geval het gasklephuis nog eens reinigen (inwendig wel te verstaan) Als je het gasklephuis er dan toch af hebt, kun je gelijk de luchtdruksensor onderin het inlaatspruitstuk gemakkelijk demonteren. De luchtdruksensor hangt namelijk nagenoeg op z'n kop en daardoor kan er (carterventilatie)olie in het tuutje van deze sensor komen te staan, waardoor te motor net niet lekker loopt. Mocht er olie in staan, gebruik dan geen grof geweld, zoals luchtspuitje, om dit te reinigen!
oke,dank je wel voor je tips,ik ga er even mee aan de slag,alleen vandaag niet denk ik,krijg ik ruzie met mijn meisje.
13 jaar
Ja dan kun je maar beter even wachten, want ruzie met het famke is very bad.
precies,erger dan een onregelmatig lopende auto
13 jaar
gasklephuis is brandschoon,ik heb de map sensor losgehad,er zat een beetje olie in,niet veel,ik heb gecontroleerd of de gasklep positiesensor en de temperatuuropnemer het doen,de exacte waardes weet ik niet,maar ze veranderen wel.
proefritje gemaakt,maar het probleem blijft bestaan,stationair schommelt het toerental tussen de 850 en 900 en met de airco aan tussen de 900 en de 950.
Als ik met een constante snelheid rij,is het net of houd de motor af en toe wat in,als ik het gas iets loslaat gaat de motor stoten,het toerental zakt,maar stijgt soms ook weer iets,met een ruk,als het ware.
Waar kan ik nog meer naar kijken?
deze maand gaat de auto zowieso naar de dealer trouwens,voor een beurtje enzo,dus misschien dan even uitlezen en wat waarden controleren.
13 jaar
Lijkt me een strak plan om dit even bij een dealer te laten checken. Heb je niet stiekum aan de vaste schroef van de gasklep gedraait? De omschrijving in je laatste reactie gaat toch lijken op een verkeerde afstelling of waarde (positiesensor)van de gasklep of toch een niet goed werkende stappenmotor regeling stationair.
haha,ik heb niet aan kleine schroefjes gedraaid,maar inderdaad,dit is die bekende speld,en aangezien ik nog nooit goed ben geweest in spelden zoeken,laat ik dit maar aan de dealer over.
Mocht er iets uitkomen,dan zal ik het hier melden,maar de wachttijd is volgens mij 2 weken bij de peugeot dealer,dus het kan even duren.
13 jaar
Nee...dat spelden zoeken moet je maar overlaten aan je famke.
haha
13 jaar
tja,apk achter de rug,waarden uit laten lezen,er zijn wat onderdelen vervangen,maar dat had niks met de motor te maken(stabilisatorstangen voor,ruitewisser,slang stuurbekrachting,aircoservice etc).Er zijn geen abnormale waarden gevonden,de uitstoot was prima in orde,niets bijzonders dus.
En toch stottert de auto nog steeds af en toe,en het lijkt wel of ik iets vermogen mis.
Is het relevant als ik denk richting de brandstoftoevoer?
Voor zover ik kan nagaan zit nog steeds het orginele filter erin,al moet ik daarbij wel zeggen dat de auto niet stottert tijdens het accelereren,maar alleen bij het rijden op een constante snelheid,vooral voelbaar tussen de 30 en 80 km/h.
Niet dat de binnenspiegel eraf valt,maar je voelt hem wat inhouden,
nog tips en adviezen?
13 jaar
Check eens met remmenreiniger of alle slangen en spruitstukken werkelijk goed dicht zijn. Wellicht dat er bij warme motor er toch iets niet goed is.
Mogelijk dat de EGR-klep vervuild is, dit kan ook deze klacht veroorzaken, vooral als je altijd erg rustig rijdt (lijkt het wel op dat jij dat doet gezien het behaalde verbruik).
Succes.
13 jaar
dat zou wel kunnen als het een diesel was,ja.
13 jaar
veel benzine auto's hebben ook een egr klep. de xu7 volgens mij ook, dus de tip van dick is zo gek nog niet.
Ik heb dat inhouden wel eens vaker meegemaakt met een xu7jp4. Als er geen valse lucht getrokken wordt via het inlaat kanaal of vacuum slangen dan is soms de bdp sensor soms wel eens de oorzaak. Maak hem eens schoon en kijk of er iets verandert aan het rijgedrag ,ik probeer soms gewoon een nieuwe als je er niets aan kunt uitmeten of uitlezenmaar ik heb natuurlijk makkelijk praten. De bdp sensor wordt soms ook wel eens nat als gevolg van een lekkend thermostaathuis dat vindtie ook niet altijd leuk.
Verder is het belangrijk dat de brandstofdruk in orde is en dat er geen lekkage op het uitlaatsyteem is tot aan de katalysator, door lekkage gaat je lambda sonde anders reageren waardoor je mengsel ligt wijzigt met inhouden tot gevolg.
Een egr klep op een xu7jp4 in een 406 heb ik nog nooit gezien wel op een 306.
Welk merk motormanagement heb je er op zitten ? Bosch of Sagem ?
Vriendelijke groet,
PT nieker
was hier ooit niet een software update voor ???
Ja ik dacht van wel Oldtimer, je zou toch denken dat dit inmiddels wel gebeurt is ! Aan de andere kant mischien hadden de voorgaande rijders misschien wel een andere rijstijl zodat dit nooit opgevallen is.
Verder zou ikzelf eens de distributie timing controleren. 1 op 18 is wel heel zuinig ! Ik wou dat mijn 406 dit haalde !
het heeft even geduurt,maar er is nog niks gevonden,alle waarden zijn gecontroleerd,de vacuumslangen zijn gecontroleerd en waar nodig vervangen,de distributieriem is vernieuwd,de lambda-waarden zijn goed bevonden,de uitlaat was geheel gasdicht,alleen de bdp sensor is nu nog een verdachte.
Die ga ik vandaag even doormeten en zo nodig schoonmaken/vervangen.
Het probleem is nooit weggeweest,alleen soms iets minder aanwezig.
Nu echter worden de problemen groter,afslaan,inhouden,de stappenmotor is vervangen,dat heeft wel de stationaire loop verbeterd,maar tijdens het rijden blijft er een probleem bestaan.
ik heb de nieuwe klachten inmiddels in een ander topic onder gebracht,omdat ik al een hele tijd met de problemen rondvent,en de auto niet zo veel gebruik,was het voor mij niet zo noodzakelijk om er meteen iets aan te doen.
Dat is nu dus veranderd,vandaar een nieuw onderwerpje.
bedankt voor het meedenken,de nieuwe topic staat hier: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
13 jaar
Ik heb exact dezelfde motor, en ook precies hetzelfde het stationair/stotterprobleem. Omdat ik nu niet echt het idee heb dat het bij TS al opgelost is (naast zijn olieprobleem in andere topic) ben ik benieuwd naar de voortgang...
13 jaar
Zoals ook vermeld bij mijn andere topic,alle problemen zijn opgelost,nieuwe stappenmotor,en een nieuwe map-sensor.
De stappenmotor schoonmaken helpt ook wel,maar tijdelijk,het stotteren tijdens het rijden komt mijs inziens door een slechte map-sensor.
Overigens heb ik zelf de software aangeschaft (pp2000),een rib uit mijn lijf,maar wel ideaal om zelf je auto goed te onderhouden.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar