Sinds deze winter werkt de climate control van mijn 406 2.2 HDI niet meer. Na wat googlen stuitte ik op het aircotopic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... en heb ik een nieuw relais (JSM1-12V-5) in de BSI gesoldeerd, maar de airco schakelt nog steeds niet in (of uit) als ik op de a/c-knop druk. Op de meetpunten van de relaisspoel en op de linkerpin staat wel 12 volt, maar op pin 13 komt geen spanning te staan. Het systeem is overigens deze winter bij een aircospecialist opnieuw gevuld, de drukschakelaar en de condensor zijn ook vervangen.
Wanneer ik echter de plus van de relaisspoel en pin 13 met een contactdraadje doorverbind, schakelt de airco wél in en koelt ook als vanouds... Heeft iemand een idee wat ik hier over het hoofd zie? Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.
[url=http://img405.imageshack.us/i/soldeerkan...][img]http://img405.imageshack.us/img405/2995/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou als eerste even langs de aircospecialist rijden om de drukken wederom te laten controleren. Kost waarschijnlijk niets. Want het is niet uitgesloten dat er toch misschien nog een lekje in het systeem zit waardoor de koudemiddel wederom weggelekt kan zijn. Als dat goed is, is het denk ik toch dat het de kortste klap om deze wagen aan de diagnose testkast te hangen van de dealer. Zij kunnen namelijk dan relatief eenvoudig een groot aantal zaken controleren.
Volgende week zal ik 'm bij de dealer laten uitlezen, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat de druk in het systeem te laag is, omdat de climate al niet meer werkt sinds de auto bij de aircospecialist is geweest en hij me ook op een mogelijk defect relais in de bsi heeft gewezen. De airco werkt overigens perfect als ik maar 12v op pin 13 zet.
De aircoman kreeg de boel na vervangen van de onderdelen niet meer aan de praat. Heb er wel erg de balen in dat ik een auto met een werkend systeem (er bleek weliswaar nog maar een paar gram gas in het systeem aanwezig) heb ingeleverd, maar hij werkte nog wél! En ik heb een auto met nieuwe onderdelen, een onklare climate teruggekregen én ik ben 600 euro lichter. Ik ben van mening dat de aircoman het maar moet oplossen, maar dat kán hij niet, omdat hij geen verstand van autoelectronica heeft... Erg fijn allemaal. Heb ik dat weer...
Is er misschien ook iemand die een schema van deze auto heeft? Ik wil toch ook nog de bedrading naar de pressotaat nalopen. Als uitlezen niks oplevert is het misschien een idee om de bsi naar ACTronics op te sturen, omdat dit vast goedkoper is dan een nieuwe?
relais er niet verkeert om in gezet?
Het relais heeft 5 pinnetjes en past maar op een manier, maar wel bedankt voor de tip.
Ok duidelijk :)
ga er maar van uit dat de BSI overleden, is, want als je het relais overbrugt dan werkt het wel. Dan heb je in feite alles uitgesloten op de BSI na
Opsturen naar ACtronics dan maar, of kan ik het onderdeelnummer alvast op servicebox gaan opzoeken?
Prijs nieuwe bsi 400,- excl btw...
Ik neem aan dat de auto niet zal starten, op een nieuwe, nog niet ingeleerde bsi. Dus zal ik het verhaal in dat geval aan de dealer moeten overlaten.
Is het niet zo dat de airco beneden een bepaalde temperatuur gewoon niet inschakeld?
Dat doet mijn 406 namelijk ook,als het buiten te koud is draait de pomp gewoon niet,afgelopen winter draaide mijn pomp ook niet,en nu doet de airco het weer prima.
13 jaar
Ook in de winter schakelt de airco (met ingeschakeld a/c symbool op het display) onder het rijden aan en uit, maar dat merk je eigenlijk niet. Met een 2.2 HDI merk je trouwens sowieso niet dat de pomp loopt, omdat deze beul zich nergens wat van aantrekt. :-) Je verneemt echter wel dat de climate-control aanstaat, omdat je met continu ingeschakelde a/c nooit beslagen ruiten hebt.
De airco schakelt temperatuursafhankelijk, omdat deze met een temperatuursensor verbonden is. Met het testen heb ik de temperatuur naar 14 graden verlaagd en kwam er keurig ijskoude lucht uit de ventilatieroosters.
kijk,dat wist ik dus niet.
Omdat mijn kompressor niet draait op de momenten dat ik erop let,ging ik er vanuit dat 'ie het helemaal niet deed.
Maarja,bij peugeot sta je wel vaker verbaasd te kijken bij alle regelingen en tierelantijntjes die er in zitten en waar je in eerste instantie geen weet van hebt.
Weer wat geleerd zullen we maar zeggen.
13 jaar
ik wil niet eigenwijs zijn, maar ik heb al eens een paar keer onterecht de bsi de schuld gegeven terwijl het aircopaneel defect bleek.
uitlezen en testen regelorganen met testkast geeft meestal wel de juiste oplossing.
Deze week zal ik de bsi eerst maar eens laten uitlezen en dan maar even verder zien. Ik houd jullie wel even op de hoogte hoe het verder afloopt. Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren tot zover!
je moet eigenlijk (zoals wkh ook al schreef) toch eens de testkast eraan hangen en kijken wat je wel en niet kunt aansturen/meten. ik heb ook wel eens de bsi de schuld gegeven terwijl achteraf het aircopaneel defect bleek.
Inderdaad. Het aircopaneel zou ook nog de boosdoener kunnen zijn en dat komt met uitlezen vast wel uit de bus. De aircomeneer heeft namelijk met de aircoreparatie ook een Webasto standkachel ingebouwd (héérlijk deze winter trouwens!) en nogal lopen prutsen achter het aircopaneel (twee draden onderbroken en weer verbonden), omdat de standkachel ook in de climate ingebonden moest worden met een icpu (regelunit tbv standkachel). Het schijnt dat mijn 406 semi canbus heeft, maar een systeem wat al in de 407 gebruikt is en daar hebben ze uren bijgezeten voordat ze daar achter waren. Afijn, het zou mij niet verbazen als de heren kortsluiting hebben veroorzaakt, waardoor de regelunit die het verder wel goed doet een knauw heeft gekregen...
Hallo Peugeottechneuten,
vandaag ben ik bij Peugeot geweest om de auto te laten uitlezen, maar helaas is het probleem nog niet opgelost. Er waren een aantal storingen op de airco en die konden worden gewist. Er resteert nog een storing op de pressostaat en die kon niet worden gewist. Peugeot Planet geeft aan dat er geen druk op het systeem zou staan, maar aan één zijde van de pressostaat wél. De airco is vervolgens aan een aircoservice-apparaat gehangen, maar heeft 5 bar druk.
De stekker van de pressostaat is afgekoppeld en de stekker is doorverbonden om vast te kunnen stellen of de (nieuwe) pressostaat misschien toch defect is (je weet immers maar nooit), maar de storing bleef en kon nog steeds niet worden gewist. Verder is de magneetschakelaar van de poelie getest en werkt. De koelventilatoren zijn ook vanuit de laptop op werking getest, omdat bij een defect deze ook voor storing kunnen zorgen. Verder alle zekeringen nogmaals nagelopen (ook lijkt dat niet logisch) en ook ok.
Vermoedelijk is dus toch de bsi de boosdoener en lijkt het in de aansturing van het beruchte relais te zitten (omdat het met overbruggen wel werkt). Het bedieningspaneel geeft ook geen storing, dus dat is ook uitgesloten. Ik ga de bsi voor onderzoek en reparatie opsturen, omdat dit momenteel voordeliger lijkt dan een nieuwe, of nog meer uren in speuren te gaan steken. Iemand nog een andere ingeving?
Groeten, Pieter
Zolang de storing van de pressostaat er nog in zit zal het systeem niet gaan werken. En als het plaatsen van een doorverbinding in de stekker van de pressostaat geen verandering in de signalen geeft, dan zou ik eerst de bedrading vanaf de pressostaat goed controleren.
Bedankt wkhoek, ik zal de bedrading en de stekker(s) goed nalopen en controleren op breuken/corrosie.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar