Peugeot 406: Airconditioning 406 Break ST 2.0 HDi 80kW (aug 2000)

Bouwjaar: 2000

Na de winter werkt de airco van mijn auto niet meer. De auto is bij een airco specialist geweest. Er zat te weinig koudemiddel in en dus is het systeem afgeperst en afgesopt. Conclusie was dat de condensor lek was. Deze is inmiddels vervangen en het systeem is opnieuw gevuld met 600gram R134a.

Nu ben ik bijna 500 euro armer en doet de airco het meestal niet maar soms wel. Inmiddels heb ik een nieuwe afspraak bij de aircospecialist, maar probeer ik zelf ook te begrijpen wat er aan de hand is. En dat zou best mogelijk moeten zijn want ik ben geen domme jongen!!

Ik heb zelf de elektrische aansluiting van de compressor gecontroleerd. De bedraden voor de bekrachtiging van de koppeling ziet er goed uit, geen roest. Wanneer de airco werkt komt er netjes 14,4V op de draden naar de compressor te staan, zodra de airco weigert staat er 0V op de draden en dus komt de compressor niet in, logisch. Zit er voldoende koudemiddel in het systeem? Weet er iemand hoeveel koudemiddel er in deze airco moet? Zouden er naast de vulling nog andere redenen kunnen zijn waardoor de compressor niet aangestuurd wordt?

Ik beschik over een Haynes werkplaats handboek alleen staat er niet veel over de airco omdat dit een klusje is waarbij specialistische apparatuur nodig is.....(wel info over de algemene werking en het merk/type compressor, geen elektrische schema's en geen info over de hoeveelheid koudemiddel).

Alvast bedankt voor reacties.

Erik2804

Geplaatst door Erik2804 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

48 Reacties

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Bij continu gebruik van de airco hoeft de compressor niet continu te draaien. De compressor wordt ook uitgeschakeld door de lagedruk pressostaat. Wanneer er bij de verdamper weinig afgifte van koude is (bijv. fan uit, of stand 1) dan verdampt er weinig koelmiddel in de verdamper en daalt de verdampdruk. Hierop wordt de compressor uitgeschakeld door de ld pressostaat omdat je anders vloeibaar koelmiddel gaat rondpompen.
Dus, of er zit te weinig koelmiddel in, of de ld pressostaat is kaduuk.

Erik2804 (0), 18 jaar geleden

Dank voor de reactie Paulus.

Het niet inkomen van de airco gebeurt ook wanneer de auto een tijdje in de zon heeft gestaan en de boel lekker opgewarmd is tot dik in de twintig graden. Een te lage temperatuur in de verdamper lijkt nu niet waarschijnlijk. Wanneer ik een lage temp. instel bij warme omgeving dan gaat de blower vanzelf naar een hogere snelheid. Toch laat de koeling het afweten.

In een warme toestand, wanneer ik het ontwasemingsprogramma of een lage temperatuur instel zou de compressor toch aan de slag moeten. Kan een tekort aan koudemiddel, bij een relatief hoge temperatuur, de oorzaak dat de airco niet inkomt?

bobby1355 (0), 18 jaar geleden

Ergens in deze rubrieken las ik dat er 800 gram moet worden bijgevuld.

vervoort11761 (0) PRO, 18 jaar geleden

als er genoeg r134a aanwezig is in het systeem, en de compressor wordt niet ingeschakeld wanneer je de airco aanzet dan is waarschijnlijk de bsi kapot.= centrale eenheid. in bsi zitten kleine relais die durven doorbranden. meten is weten

Erik2804 (0), 18 jaar geleden

Bedankt Barry. Omdat het bij dit andere topic om een TD uit 1998 ging heb ik even contact gehad met Peugeot dealer van Alphen in Den Haag. Peugeot bevestigd 800gram voor deze airco.

Ik ga met deze info terug naar de airco specialist, toch zou het systeem met 600gram vulling ook moeten werken, toch?? Wellicht heeft Paulus gelijk en heeft de lagedruk pressostaat kuren... hier zijn mijn handen weer gebonden aan een werkplaatst met de juiste apparatuur en een STEK logo.

Heeft er iemand een elektrisch schema van de airco. Welke signalen van het aircosysteem moeten goed zijn voordat deze aan de slag gaat?

Het zal nog meer geld gaan kosten hmmm... Ik zal jullie laten weten hoe dit afloopt.

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Lees vooral het verhaal van DHR Vervoort.

Walther11923 (0), 18 jaar geleden

Die 600 gram klopt wel hoor, bij mijn 406 hdi van 99 zat zo'n kaart bij de auto en gaf aan 600 gram. Teveel is juist niet goed. Bij mij hadden ze eerst ook 800 gram gevuld maar kreeg direct bijgeluiden.Weer hervuld met 600 gram, toen weer in orde.
Controleer trouwens ook maar een keer de dikke kabelboom die vanaf de ECU komt, deze wil in de bocht die naar het motorblok loopt wel eens doorschuren.

Erik2804 (0), 18 jaar geleden

Omdat ik toch maar even bij de bron wil beginnen.... Waar kan ik de pressostaat ergens vinden?? Mr. Haynes verraad mij dit niet. Mr. Haynes laat de pressostaat wel zien in het schema voor het koelsysteem, hier kan ik de pennummers en de kleurcodering dus terugvinden. Als de contacten van de presstostaat OK zijn ga ik verder naar de bsi en de bedrading meten. Welke relais of contacten van de BSI moet ik trouwens nameten voor de airco compressor??

greefje (0) PRO, 18 jaar geleden

De airco van een model 2000 heeft 600 gram nodig. De pressostaat zit links naast de radiateur bijna onderaan. De 750 gram systemen (oud model) heeft de pressostaat op het filter

Erik2804 (0), 18 jaar geleden

Dank U Wel Vervoort en Oldtimer Jansen!! Het blijkt inderdaad het relais in de Built-in Systems Interface te zijn, dit relais schakelt niet betrouwbaar.

Eerst heb ik geprobeerd het systeem in de fout conditie te krijgen, vervolgens heb de motor afgezet (uit veiligheid ivm de multiriem) snel de pressostaat nagemeten tussen pen 1 en 4 (geel en wit) dit contact blijft gesloten. De kleuren en pennummers zijn afhankelijk van de motor en dus niet bij elke 406 hetzelfde.

De druk in het systeem en/of pressostaat zijn niet het probleem. Vervolgens heb ik de stekker van de pressostaat los laten hangen en de auto gestart en de airco ingeschakeld. De ECU "ziet" nu dat het systeem niet in orde is en de ventilator voor de radiator gaat nu ook niet draaien. In de normale situatie met aangesloten pressostaat en in foutconditie gaat deze ventilator wel draaien. Het aanslaan van de fan gebeurt ook niet bij alle 406-en, bij deze 80kW HDi dus wel. De ECU wil de airco dus wel inschakelen.

De bedrading vertoont nergens beschadigingen dus toch maar verder met de BSI. Naast de groene connector zit een antraciet kleurig relais dat de boosdoener is. Meten is weten!! Als het systeem weigert en ik geef een klein tikje met mijn vinger op de BSI dan klikt dit relais en komt de airco in. Nu de afhandeling nog.

Ik heb nog niet bij de dealer naar een prijs gevraagd maar dit ziet er niet uit als een goedkope module. Omdat de reparatie van de airco toch al duur genoeg was ga ik proberen dit low-budget aan te pakken.

De BSI is niet eenvoudig te openen maar de onderkant kan er zo vanaf, zo kan ik eenvoudig aan de onderkant van de print meten. De bovenkant durf ik er niet vanaf te halen (ben bang dat de boel niet heel blijft), deze zit erg strak op de pennetjes voor alle aansluitingen en bovendien bestaat de print uit twee verbonden delen. Als alternatief heb ik een gaatje in de kap boven het reais geknipt zodat ik het merk en type van het relais kan lezen; F&T P1CN010W. Effe zoeken via google levert al snel een specificatieblad van dit relais op en ook de link naar de fabrikant, mooi. Waarom is er een 10Volt relais gemonteerd terwijl de boord spanning in een auto zo'n 14,4Volt is?? Nu nog eens kijken of ik dit relais kan kopen in Houten of Hoofddorp (dit zijn twee vertegenwoordigingen van Fujitsu Components) eens kijken of ze mij deze componenten willen leveren, dan kan ik misschien voor een paar euro klaar zijn. Een nieuwe BSI kopen kan altijd nog.

P.S. Was mijn eerste reparatie echt noodzakelijk?? Was het probleem in de BSI niet altijd al de oorzaak? Ik ga er maar vanuit dat het systeem ook lekte. Dit is beter voor mijn vertrouwen in garagebedrijven. Was het bijvullen van de airco niet voldoende geweest?? Ik heb nu in iedergeval wel een nieuwe vulling r134a en nieuwe condensor....... deze gaat voorlopig niet meer stuk en dat is ook wat waard!!

mrnoname (0), 18 jaar geleden

Hoi Erik, ik ben erg benieuwd of het nu gelukt is met de BSI, ik zit met precies het zelfde probleem als ik dit alles zo lees

Erik2804 (0), 18 jaar geleden

Inmiddels heb ik een prijs opgevraagd bij Peugeot, een complete nieuwe BSI kost ca. 320,- euro incl. btw.

De vertegenwoordigingen in Nederland kennen dit relais niet (FTR-P1 serie ;P1CN010W), vreemd...

Bij www.farnell.com heb ik een vergelijkbaar model relais gevonden (bestelnummer 3097225). Deze ga ik dus bestellen, ik zal even laten weten of mijn aanpak inderdaad werkt.

De steek en pin-out is identiek. De coil weerstand iets hoger zodat de uitgang van de ECU minder belast wordt (zal geen probleem zijn). De elektrische belastbaarheid voor dit type is iets lager dan het origineel, maar nog steeds 15A switching current en 10A DC. De weerstand van de spoel in de koppeling bedraagd ca.3,8Ohm en dus zal de stroom 3,8A bij 14,4V zijn. Omdat de koppeling een inductieve belasting is zal het relais een spanningspiek te verwerken krijgen tijdens het uitschakelen van de compressor, ook dit zal wel goed gaan omdat het relais tot 240VAC gespecificeerd is. Wat betreft de elektrische belasting durf ik dit wel aan.

Wat betreft de mechanische levensduur hebben ze beiden een verwachtte levensduur van 10.000.000 schakeling. Elektrische levensduur is iets korter 100.000 in plaats van 200.000. Hoe lang is mijn oude relay meegegaan? Gokje, maximaal 10 keer per dag airco in-/uitschakelen?? Dus 10*365*5=18250. Blijkbaar kun je pech hebben met deze relays. Ik ga gewoon het alternatieve component met de kosten van 1,37 monteren en de tijd zal laten zien hoe lang dit goed gaat. Zoals reeds eerder geschreven; een hele nieuwe bsi kopen kan altijd nog.

mrnoname (0), 18 jaar geleden

Ik heb in afwachting van jou resultaat de afspraak bij de dealer afgezegt. De vulling van mijn systeem blijkt na test in orde te zijn, de compressor wil alleen niet meer draaien...De dealer doet erg vaag en voorspelt hoge onderzoekkosten zonder garantie op resultaat. Ik hoop dat je mij op de hoogte wil houden. Tot die tijd maar gewoon ff raampjes open.

Erik2804 (0), 18 jaar geleden

Met deze temperaturen moet het nog wel te doen zijn zonder airco, ik hoop dat jouw verwarming het wel doet. Later deze week gaat het misschien nog wel vriezen, haha.

Heb je al aan de BSI gemeten? Laat een assistent de airco voor je bedienen en meet met een multimeter de contacten op de print na. Let op dat je geen kortsluitingen maakt tijdens het meten.

Als de ECU de airco wil inschakelen moet je dit kunnen meten op de BSI. Bij uitgeschakelde airco staat over pin 2 en 5 van het relais (zie specificatieblad) 14,4V. Bij ingeschakelde airco wordt een van de twee kanten (ik weet niet meer welke) naar 0V getrokken zodat het relais bekrachtigd wordt. Als dit gebeurt en het relais klikt niet dan weet je genoeg, dit relais is kaduuk.

Natuurlijk laat ik weten hoe het afloopt, dat is juist het aardige van dit forum. Zo kan iemand anders er ook zijn voordeel mee doen.

Erik2804 (0), 18 jaar geleden

Het defecte relais heb ik kunnen vervangen, het enige wat je nodig hebt is een soldeerbout en een tinzuiger om het oude relais te verwijderen en nieuw relais zoals beschreven op 2 mei. De nieuwe erin gesoldeerd en vola, de airco werkt weer. Keer op keer schakelt de compressor weer in, mooi. Laat de zomer maar komen!!

Dank aan iedereen voor de bijdragen.

vervoort11761 (0) PRO, 18 jaar geleden

knap gewerkt

Erik2804 (0), 18 jaar geleden

Nadat ik mijn relais al besteld had vond ik nog een passend type bij farnell (bestelnummer 910351) dit relais kan 15A DC hebben en heeft een 225Ohm coil resistance. Dit past nog beter bij het originele relais. Als ik het nog eens moest bestellen zou ik dit relais nemen.

pieterdeboer (0), 17 jaar geleden

Zelfde probleem bij mijn Peugeot 406 HDI uit 2001.
Symptomen:
- een aantal maal leek de airco niet meer te werken, toen weer wel, en uiteindelijk niet meer
- geen klik te horen als de airco aan of uit gezet wordt

Onderzoek Peugeot service center:
BSI is kapot, moet vervangen worden, kosten 400,- incl montage

Na het lezen van o.a. dit bericht besloten om eerst zelf een poging te wagen en na het vervangen
van het relais werkt de airco weer zonder problemen.
Hieronder nog een reparatiehandleiding voor dummies met wat foto's.

Reparatie handleiding:

1) de klep van de zekering kast (onderkant dashboard bestuurderskant) zit vast aan een kunststof deel,
demonteer dit deel inclusief klep door twee torx schroeven te verwijderen
2) maak de twee torx schroeven los van de zekering houder, deze bevinden zich aan de linkerkant in het bovenste gat,
aan de rechterkant in het onderste gat. Door de lipjes in te drukken aan linker en rechterkant kan de zekeringhouder
en de metalen beugel aan de rechterkant te verschuiven, kan de zekeringhouder een stukje naar de bestuurderstoel
getrokken worden en vervolgens een stukje omhoog, om ruimte te maken
3) verwijder de BSI door eerst het metalen beugeltje aan de voorkant los te maken (kan je er zo af trekken) en de BSI
naar je toe te trekken.
4) maak alle stekkers los. Op iedere stekker zit een soort beugeltje. Bij b.v. de gele stekker moet je het beugeltje
kantelen en tegelijkertijd aan de stekker trekken, dan komt de stekker los. Bij b.v. de groene stekker trek je aan
de beugel aan de zijkant van de stekker en trek je tegelijkertijd de stekker van de BSI af. Doe dit voorzichtig,
als je te hard trekt kan je de stekkers beschadigen.
5) zorg voor een ESD veilige werkomgeving, liefst een ESD mat met polsbandje om beschading van de BSI na openen te
voorkomen.
6) Door op de lipjes aan de zijkant van de BSI te drukken kan je de deksel verwijderen. Je ziet dan de soldeerkant
van de print.
7) om te testen of een defekt relais de oorzaak is kan je nu alle stekkers weer aansluiten.
Gebruik nu een multimeter en meet op de spoel van het relais of daar zo'n 12-14 volt op staat als de A/C knop aan staat
en 0 volt als de A/C knop uit staat. Als dit zo is meet je vervolgens of er op pin 13 van de groene connector of op
de uitgang van het relais 12 volt staat. Als de spoel wel spanning krijgt maar pin 13 niet, dan weet je dat het relais
kapot is (of de zekering voor de airco op de BSI, controleer dat ook nog even). Zie onderstaand plaatje voor de
meetpunten.
[url=http://imageshack.us][img]http://img158.imageshack.us/img158/2995/...[/img][/url]
8) Knip met een tangetje een gat in de kunstof behuizing zodat je bij het relais kan komen, zie onderstaand plaatje
[url=http://imageshack.us][img]http://img158.imageshack.us/img158/9966/...[/img][/url]
9) gebruik een soldeerbout en tinzuiglitze om aan de soldeerkant de 5 pootjes van het relais los te maken.
Als alle pootjes los zijn kan je het relais verwijderen.
10) plaats een nieuw relais, b.v. de Omron G5LE-1 (www.dos.nl, artikel 03.19.613) of de Panasonic JSM1-12V-5
(www.farnell.com, artikel 910351). Het eerste relais kan niet zo veel schakelen als het originele relais,
maar is ook door anderen al zonder problemen gebruikt. Voordeel is dat deze door meerdere winkels te
bestellen is bij Display Electronica.
11) zet de deksel er weer op
12) verwijder de contactsleutel. Sluit alle stekkers weer aan op de BSI, doe dit voorzichtig zodat je geen stekkers beschadigt.
Begin met de stekkers achteraan (geel en bruin), dan de stekkers aan de zijkant (groen en zwart) dan de blauwe stekkers
en als laatste de grijze stekker aan de voorkant
13) schuif de BSI weer op de juiste plek. Zet het metalen beugeltje er weer op.
14) zet de zekeringhouder weer op de juiste plek en schroef 'm weer vast
15) zet het kunstof deel met zekeringkastklep weer terug
16) start de motor en probeer de airco. Ik kon weer genieten van koude lucht en van 400 euro kostenbesparing.

Mocht je in stap 12 vergeten zijn de sleutel uit je contact te halen of zijn er stekkers niet goed aangesloten
dan kan het zijn dat je auto niet meer start. Geen paniek, verwijder de contactsleutel haal alle stekkers los en
sluit ze weer aan. Let daarbij op dat je de beugels in de goede stand zet en de stekker/beugel tegelijk beweegt
om ze op de juiste manier op de BSI te klikken.

Succes!

Polleke3011 (0), 17 jaar geleden

Hallo allemaal,

Ik heb het zelfde probleem met mijn peugeot 806.
Moet de relais van de bsi nog door meten , maar weten jullie als dit probleem ook zo opgelost kan worden voor de climate control van een 806 ? Zit daar eenzelfde bsi in ?

Pascal

vervoort11761 (0) PRO, 17 jaar geleden

zal een ander probleem zijn. een 806 heeft geen BSI.

vervoort11761 (0) PRO, 17 jaar geleden

zal een ander probleem zijn. een 806 heeft geen BSI.

Polleke3011 (0), 17 jaar geleden

Heeft iemand dan een idee wat dit kan zijn, de airco is opnieuw gevuld en zekkeringen zijn allemaal goed.
Het lijkt er op dat de climate control helemaal geen spanning krijgt. De verlichting van de climate control knoppen doet het trouwens wel. Het lijkt ook op een defect relais maar waar dan ? Het betreft trouwens een peugoet 806 tdi 1.9 diesel uit 1999. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ? De peugoet dealer zegt dat de climate control print defect is en dat de hele module vervangen moet worden. Kosten 1100,-- euro ? Op het gezicht lijkt de print niet kapot of zitten er losse contacten op de print. Wie kan mij verder helpen ??

Pascal

Leechman (0), 17 jaar geleden

Mijn airco van mijn 406 1.8 16v Break functioneert niet. Afgelopen maandag heeft de auto een aircobeurt gehad maar dit heeft het probleem niet verholpen, dit was wel een beetje te verwachten. Ik ben er zeker van dat er geen lek in het systeem zit.

Ik hoop dat het een defect relais is in de BSI omdat dit volgens de instructie hierboven toch vrij "eenvoudig" zelf te repareren is.

Nou ben ik er wel achter gekomen dat als je de A/C knop indrukt het toerental iets omhoog loopt, wil dit dan zeggen dat het relais gewoon heel is maar dat de compressor zijn werk niet doet? Ik hoop van jullie te horen.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Waarschijnlijk het relais dat kapot is. Het toerental zal altijd verhoogd worden waarschijnlijk bij het aanzetten van de airco. Je hebt wel even wat handigheid nodig bij het desolderen van het oude relais. Een goede bout en zuiglitze is handig of een pompje om de soldeertin op te zuigen.

Leechman (0), 17 jaar geleden

Ik heb net nog even de klep verwijderd onder het dashboard en geluisterd of ik het relais hoor tikken bij het in en uitschakelen van de airco. Ik hoor het relais wel schakelen zou het dan evengoed het relais kunnen zijn dat defect is? Ik weet meten is weten, dit zal ik zaterdag gaan doen.

@pieterp9094: Mijn vader is electricien en voor hem is het solderen gelukkig geen probleem :-)

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het relais schakelt wel maar het contact is waarschijnlijk slecht, daardoor hoor je hem wel schakelen. Ik denk dat de Fransen nog geen vonkblusdiodes uigevonden hebben ;-)

Leechman (0), 17 jaar geleden

Ik laat mijn bevindingen na zaterdag wel even weten in dit topic.

Leechman (0), 16 jaar geleden

Nou we hebben gemeten. Voor het gemak maar eerst de spanning op de pomp. Deze krijgt keurig zijn spanning als de a/c knop wordt ingedrukt als deze uit staat dan is de pomp spanningsloos. Hier kan ik dus wel uit concluderen dat het relais niet stuk, jammer genoeg.

Of te wel vraag ik me nu af of de pomp nu dan toch stuk is???? Of moet ik het toch ergens anders zoeken. Jullie info is van harte welkom, het was vandaag best warm in de auto :-)

harry4203 (450) PRO, 16 jaar geleden

heb je ook een goede massa op de compressor? en heb je spanning gemeten onbelast met een voltmeter, of heb je er een proeflamje op gezet met de copressor aangesloten? om even zeker te weten dat er niet ergens een grote overgangsweerstand zit. en als je rechtstreeks 12volt op de compressor zet, doet de airco het dan ook niet?, want dan is idd waarschijnlijk toch de compressor defect.

Erik2804 (0), 16 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Het relais schakelt wel maar het contact is waarschijnlijk slecht, daardoor hoor je hem wel schakelen. Ik denk dat de Fransen nog geen vonkblusdiodes uigevonden hebben ;-)[/quote]
Als het relais vonkt dan blijft deze plakken en schakelt niet meer betrouwbaar, wat ik begrijp schakelt dit keer op keer betrouwbaar... geen problemen hier dus.

[quote=harry4203]heb je ook een goede massa op de compressor? en heb je spanning gemeten onbelast met een voltmeter, of heb je er een proeflamje op gezet met de copressor aangesloten? om even zeker te weten dat er niet ergens een grote overgangsweerstand zit. en als je rechtstreeks 12volt op de compressor zet, doet de airco het dan ook niet?, want dan is idd waarschijnlijk toch de compressor defect.[/quote]
Als ik het goed begrijp komt de koppeling op de compressor niet in, de poelie blijft dus vrij lopen.
De suggestie met een proeflampje wil ik ook aanbevelen. Meet ook de Ohmse weerstand van de koppeling op de pomp eens na, in mijn verhaal van 2 mei 2005!! heb ik een weerstand van 3,8 Ohm in de spoel gemeten dus tussen de aansluiting op compressor en massa. Als dit ook allemaal goed is zou het ook nog aan vervuiling of een te grote luchtspleet in de koppeling kunnen liggen.

Leechman (0), 16 jaar geleden

Ik heb vandaag de pomp rechtstreeks aan de accu gehangen en deze werkt gelukkig prima. Welke conclusie moet ik nu trekken? Is de BSI toch niet helemaal in orde of is het gewoon de stekkerverbinding bij de aircopomp? Is het ook mogelijk om een rechtstreekse verbinding te solderen op de printplaats van de BSI zodat het ook buiten het relais om gaat? Want als dit wel gewoon werkt dan zal het wel het relais zijn.

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoe heb je de spaning op de compressor gemeten na het inschakelen van de A/C knop ? Met de compressor aangesloten of niet ? Als de compressor niet aangelsloten is zal dit geen belasting vormen voor het relaiscontact en zal er waarschijnlijk nog wel wat spanning op staan. Dan lijkt het relais in orde maar als er stroom moet gaan lopen dan is het afgelopen. Even testen met een lampje zoals hierboven al vaker aangegeven kan je ook uitsluitsel geven hierover.

Leechman (0), 16 jaar geleden

Ik zal morgen met een lamp gaan testen. Ik laat mijn bevindingen weer weten.

Leechman (0), 16 jaar geleden

Ik heb net even getest met een lampje rechtstreeks op de connector en deze doet het niet. Dus nu maar het relaitje uit solderen toch?

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Yep dat zal het zijn.

Leechman (0), 16 jaar geleden

Nou vandaag is er een nieuw relais ingegaan, dankzij de duidelijke handleiding hierboven was dat snel gebeurd. De airco doet het weer perfect. Iedereen hartstikke bedankt voor de hulp en tips.

Ik heb er trouwens een relais van Finder (36.11.9.012.0000) ingezet.

Elwood-nl (0), 16 jaar geleden

Bedankt pieterdeboer en erik!!

Dankzij jullie duidelijke omschrijvingen heb ik mijn airco ook weer aan de praat.

Diagnose van peugeot dealer BSI defect kosten reparatie 320 euro.....
Mijn internet abbonement heeft zijn geld weer dubbel en dwars opgeleverd.

Het bewuste relais op de bsi ston helemaal bol, na vervanging kon ik weer genieten van frisse koele lucht.

Nogmaals dank!!

Arcus (0), 16 jaar geleden

Oh oh oh wat ben ik blij met dit forum :-)

Heb dezelfde klachten en vandaag met behulp van de handleiding van Pieter e.e.a. nagemeten.
Inderdaad geen spanning op pin 13 , relais schakelt niet ...
BSI opengeknipt en het relais stond inderdaad bol: overleden.
Gelijk een nieuwe besteld voor wel €2.50 en vrijdag hopelijk weer koele lucht in de 406 ...

bedankt allemaal.

Update 10/8 - het is weer koud in de auto!

peugeotman (0), 16 jaar geleden

Nog een positief bericht over dit onderwerp.

Ook met dezelfde klachten begonnen probleem via de perfecte omschrijving van Erik, Pieter e.a. ook het relais vervangen in de BSI.
Nu 17-8 weer de mogelijkheid om het interieur te koelen. Maar het (tijdelijke) probleem is nu dat de buitentemperatuur maar 16 graden is......................!

Mooi werk dit forum !

dekeetfm (0), 16 jaar geleden

ik had het zelfde probleem met mijn 406 coupe van 99
toch voor de zekerheid naar de peugeot dealer in rijssen gegaan
aircodruk laten meten en was goed en ze zeggen ligt aan de electronica
kan gemaakt worden 2de hans bsi kost € 150 ex en ex arbeid
en nieuw € 350 ex en ex arbeid ik dacht even zelf proberen
ik bsi los gehaald en de relais was vervormt maar hij schakelde wel
even meten en inderdaad het relais is kapot bij exploder in almelo een nieuwe gehaald € 2.95 (nais js1-12v) deze heeft een spoel spanning van 12 volt en en kan 10 ampere schakelen en is beter dan die 10 volt vooral omdat ik ruim 14 volt heb gemeten

SUPER bedankt voor dit forum en vooral pieterdeboer voor de super duidelijke uitleg en foto's
ik kan weer genieten van de koude lucht en niet van die beslagen ruiten in de winter

Daneron (0), 16 jaar geleden

Vreemd dat zoveel frans rijders dit probleem hebben, kan dit niet gezien worden als een fabricage fout en dus recht hebben op coulance ?

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Probeer dat maar eens hard te maken. Volgens mij een ontwerp fout en dan nog is het de vraag, is het de fout van Peugeot die de specificaties opstelt, van de fabrikant die de BSI units maakt of de leverancier van de relais die in het unit gebruikt worden...

Erik2804 (0), 16 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Probeer dat maar eens hard te maken. Volgens mij een ontwerp fout en dan nog is het de vraag, is het de fout van Peugeot die de specificaties opstelt, van de fabrikant die de BSI units maakt of de leverancier van de relais die in het unit gebruikt worden...[/quote]
De BSI is geen slijtageonderdeel en het bewuste relais is een zwakke schakel in het geheel dat vroegtijdig problemen veroorzaakt.
Peugeot weet dat inmiddels zelf ook wel. Dit zou dus best een beetje Coulance mogen krijgen.

Het is geen probleem in de voertuig veiligheid, het is een probleem met een accessoire. Als er een probleem van deze omvang in het remsysteem zou zitten dan zou er zeker een terugroepactie komen!

Hard maken..... handtekeningenactie opzetten??


PS Inmiddels rijd ik een andere Fransoos met andere EigenAardigheden...

[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Erik2804][quote=pieterp9094]Probeer dat maar eens hard te maken. Volgens mij een ontwerp fout en dan nog is het de vraag, is het de fout van Peugeot die de specificaties opstelt, van de fabrikant die de BSI units maakt of de leverancier van de relais die in het unit gebruikt worden...[/quote]
De BSI is geen slijtageonderdeel en het bewuste relais is een zwakke schakel in het geheel dat vroegtijdig problemen veroorzaakt.
Peugeot weet dat inmiddels zelf ook wel. Dit zou dus best een beetje Coulance mogen krijgen.

Het is geen probleem in de voertuig veiligheid, het is een probleem met een accessoire. Als er een probleem van deze omvang in het remsysteem zou zitten dan zou er zeker een terugroepactie komen!

Hard maken..... handtekeningenactie opzetten??


PS Inmiddels rijd ik een andere Fransoos met andere EigenAardigheden...

[url=http://imageshack.us][url]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/url][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk[/quote]
Het relais is inderdaad de zwakke schakel. Ik vraag me echter af of het relais op de juiste manier gebruikt wordt. Ik kan je voorbeelden geven waarmee dat je met een stroom van 1 A een relais van 10 A kapot krijgt.

Juist het feit dat dit een accesoire is en geen veiligheidstechnisch circuit zorgt ervoor dat de eisen en de testen veel lager zijn en dit soort zaken geaccepteerd worden. Jammer maar helaas...

In vergelijking met de Laguna II dci is de 406 een probleemloze auto. Twee jaar terug na 160.000 km tobben met een laguna II dci deze maar ingeruild voor een 406 ;-)

Succes met de handtekeningenactie, die van mij mag je hebben in ieder geval !

dekeetfm (0), 16 jaar geleden

nog even terug komen op het relais
ik heb het relais open gesneden ik wilde toch even weten wat er aan de hand is met het relais omdat hij wel schakelde
het is een relais in een relais een dubbele behuizing dus (raar)
met een folie verbinding en dat kan de amperage niet aan kan en word warm en het soldeer smelt (gaat een tijd goed)
(het relais op zich is gewoon goed) het is een misselijke productie fout
het is een kleine kans maar kan toch brand veroorzaken en zou iedereen aanraden het relais te vervangen
zie foto

[url=http://imageshack.us][img]http://img366.imageshack.us/img366/7706/...[/img][/url]

Daneron (0), 16 jaar geleden

Tot welk bouwjaar is dit van toepassing? de mijne is namelijk van oktober 2002 (partner).

dekeetfm (0), 16 jaar geleden

ik weet niet of het bij Uw peugeot van toepasing is
maar als U hetzelfde type bsi in heeft (zie foto's hier boven van pieterdeboer)
is de kans groot dat U ook het (vreemde) relais er in heeft
dan moet U toch het bsi loshalen en open knippen zie (pieterdeboer)
bij mei staat dit type nummer op het relais P1CN010N
ik hoop dat U hier wat aan heeft

Fabbro (0), 16 jaar geleden

Ook mijn airco werkte niet.
Ik heb de BSI samen met een uitdraai van de reparatie handleiding naar een electronica reparateur gebracht.
voor 30 euro werkt de BSI weer. Idd het relais, bij mij zit nu ook het boven genoemde Finder relais gemonteerd.

Bij het storing zoeken werkt de koppeling in de poelli van de compressor soms wel, soms niet.
Met een los getrokken stekker was er wel spanning, bij belasting zakte de spanning in.
Het relais wordt slecht, waardoor de contact weerstand toeneemt. Het relais wordt heet en gaat kapot.

De printplaat is "doorgemetaliseerd". De gaatjes in de print zijn voorzien van koper.
Het eraf solderen van het relais is een handigheidje.
Als je dit niet vaker doet: laten doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.