close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 605: 605 SLD 2.1 start onregelmatig en houdt in

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.1 diesel

Peugeot 605 SLD (1994) met 2.1 liter dieselmotor, 240.000 km.

Al een aantal maanden loopt de motor onregelmatig en rookt daarbij wanneer deze gestart wordt een tijdje. Als je rustig wegrijdt begint de auto na ongeveer 100 meter een paar keer te stoten (door onregelmatig lopen motor). Als je gewoon door rijdt is er verder niks meer aan de hand. Het gebeurt als de auto een tijdje stil gestaan heeft (vanaf een uur of 4). De motor slaat altijd direct aan. Het lijkt zo te zijn dat het erger voorkomt als het buiten kouder is.


Zelf dachten we eerst aan valse lucht in het brandstofsysteem dus hebben we alle brandstofslangen die er niet helemaal goed meer uitzagen vervangen. Ook tevergeefs geprobeerd om het voorverwarmen van de diesel middels de warmtewisselaar op het motorblok over te slaan.

Het viel op dat er altijd een beetje diesel uit de ontluchtingsnippel (bij de opvoerpomp) kwam dus is daar een nieuwe kunststof nippel in gekomen maar de lekkage bleef. Vervolgens het brandstoffilterhuis met opvoerpomp vervangen door een ander type met een ontluchtingsnippel als van de remmen en de lekkage is over.
Helaas geen verbeteringen voor het onregelmatig lopen.

De gloeibougies gemeten en door alle bougies ging dezelfde stroom. Op aanrader van de garagehouder toch maar vervangen omdat ze er niet schoon meer uitzagen. Helaas weer geen verbetering merkbaar.

Om terugzakken van de brandstof te voorkomen hebben we een terugslagklep voor het brandstoffilter geplaatst maar dat had geen effect. Later een terugslagklep voor de brandstofpomp geplaatst en ook één in de retour vlak na de brandstofpomp. Na 10 km rijden en 8 uur wachten startte de auto niet meer en moest eerst ontlucht worden. De klep in de retour is er dus weer uitgehaald.


We komen dus niet verder met de speurtocht, ik hoop dat iemand nog wat tips kan geven.


Het valt op dat er lucht aangezogen wordt als je de brandstofleiding loshaalt en het sist ook als je de tankdop eraf draait. Hoort er onderdruk in het brandstofsysteem?
Uit andere berichten op dit forum worden ook vaak de kleppen genoemd maar volgens meerdere bronnen zitten er hydraulische klepstoters op.

Geplaatst door

Rene Oudman (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

misschien lekt er een verstuiver laat deze eens testen.
groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

18 jaar

Toch lijkt het in dit hele verhaal op lucht.
Zet eens een stukje doorzichtige slang tussen het brandstoffilter en de pomp, en kijk eens goed of je ook luchtbellen ziet langsdrijven.
Als dat niet zo is ben ik bang dat het in de pomp zit.
Hoe doet hij het als je 'smorgens eerst de brandstof even oppompt met het ontluchtingspompje voor je start.

oldtimer 0
badge

18 jaar

Een stukje doorzichtig slang voor en na het filter hebben we geprobeerd maar het bleef bij die slangen een beetje lekken. Er kwamen wel eens luchtbelletjes voorbij -zelfs in de slang voor het filter- maar dat bleef zelfs een paar minuten na het starten zonder dat je iets aan de motor hoorde. Misschien kwamen de luchtbelletjes omdat de slangen niet goed afsloten. Het waren slangen die volgens mij bedoeld waren voor levensmiddelen, wat voor doorzichtig slang zou je moeten gebruiken voor diesel?

Als er voor het filter luchtbellen zichtbaar zijn, hoe zou je de oorzaak daarvan kunnen vinden? Kun je de boel op een veilige manier op druk zetten?

Pompen voor het starten zullen we eens proberen, is alleen pompen voldoende of moet daarbij ook ontlucht worden?

(Alvast) bedankt voor het meedenken!

Rene Oudman 0

18 jaar

Nee gewoon de boel eens op druk zetten vooraf , kijken of hij dan ook slecht begint.
Wat ik wel eens doe om een (lucht)lek in het systeem te vinden is, onder de achterbank de dop eraf radiateurpompje op de aanvoerslang naar voren en een griptang of iets dergelijks op de retour.
Oppompen en een nachtje laten staan, waar hij vet wordt lekt hij brandstof en zuigt hij dus normaal gesproken lucht.

oldtimer 0
badge

18 jaar

Heb je het probleem ook als je zonder tankdop(of met nooddop) rijdt ?

Je kan ook eens proberen een elektrische vlotterpomp in de toevoerleiding te monteren. Deze is verkrijgbaar in de proffesionele automaterialen zaak. Je hebt dan geen onderdruk meer in de toevoerleiding.

T luteijn 0
badge

18 jaar

Sla je filter eens over; slang direct van je aanvoer op de pomp; deze willen incidenteel kleine lekjes hebben en lucht aanzuigen.

mcitr. 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.