Beste forumers,
Tijdens mijn terugweg van de reis in Duitsland met caravan werd ik geplaagd met een duidelijk verminderd motorvermogen op die lange hellingen van de autostrades. Ik kon de vrachtwagens niet meer de baas zoals vroeger altijd het geval is geweest. Ik ben dus op zoek naar mogelijke oorzaken. Ik vermoed dat de turbowerking verstoord moet zijn want normaal hoor ik dikwijls de turbo lichtjes fluiten telkens als die hoog in zijn toeren gaat. Het is een turbo met variabele geometrie met sensor die de positie van de turbo-klepjes monitort. Die sensor heeft vacuum nodig (met tussenkomst van electroklep). Alle vacuumleidingen zijn o.k.en ook die electoklep heb ik getest (welliswaar alleen het tikkend geluid bij aansturen met 12V,niet het vacuum zelf)).Er liggen 230000km op de teller en de auto is 9jaar oud.
Waarschijnlijk zijn er nog een heleboel andere mogelijkheden voor verminderd motorvermogen, zoals bv. roetfilter die niet goed meer regenereert of dgl. Of kan die turbo zomaar ineens stuk gaan? Op mijn dashboard krijg ik geen enkele melding en de auto rijdt verder voortreffelijk. Ook geen toename van het verbruik of dgl; eerder een halve liter minder. Zijn er mensen die dit probleem herkennen of nuttige info kunnen geven dan hoor ik dat zeer graag.
Werner
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zal toch echt de vacuüm op diverse plaatsen moeten testen, wat nog wel eens voorkomt is de swirl klep van inlaat luchtkanaal dat de klep niet open en of dicht gaat/staat. Op de zijkant zit een lange stangetje met vacuumdoos, succes ermee.
Groetjes Jan-Willem
Bedankt Jan-Willem, voor de tip die je me gegeven hebt, ik heb al die vacuumslangetjes gevolgd waar die zitten en ga deze namiddag ermee verder. Vanavond kom ik terug op het forum.
Werner
9 jaar
Voor de geïnteresseerden: probleem (waarschijnlijk) opgelost.
Er zitten wel 3electrokleppen die het vacuumcircuit dat voor verschillende zaken gebruikt wordt, bedient. Op een bepaalde plaats vooraan het motorblok zowat onder de lucht inlaat en intercooler zit een t-stukje waarop 3 vacuumleidingertjes zijn aangesloten. Eén leiding is gescheurd en waardoor belangrijk vacuum verloren gaat. Eigenaardig dat er niet méér storingen optraden of melding op het dashboard... Ik heb dit heel mooi gedicht met epoxie lijm. De turbodruk regeling lijkt nu weer in orde en de auto trekt weer normaal. Wat een verschil. Alleen afwachten of het houdt.
Groeten.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar