Hallo,
Ik heb een 308 met een 1.6VTI 5FS motor, deze tikte en liep niet mooi.
Ik heb de kop verwijderd, er bleek een klepzitting gescheurd en die klep was ook krom. Kop weggebracht en laten reviseren en vlakken, nieuwe klep.
VTI systeem was van tijd af. Nieuwe distributie ketting geplaatst. Nieuwe waterpomppoulie (rubber was er af.)
Ik moest het wegens omstandigheden bij mijn ouders in de garage doen en ik ben in 3 maand tijd een paar keer heen geweest om de klus te klaren. Eerste keer met een modernere motor(VTI) voor mij maar allemaal gelukt, maar...... 2 iets langere zwarte bouten(niet van de kop, die zitten er allemaal goed in met de juiste aanhaalmomenten) overgehouden en een iets kortere. Doordat er zoveel tijd tussen zat steeds blijkbaar iets niet onthouden.
Olie gevuld koelvloeistof gevuld en het tankje raakte nooit vol. na 9 liter maar gestopt...
Toch even proberen natuurlijk want je bent dood nieuwschierig. Moeilijke start maar hij doet het wel, ook geen tik meer. Loopt stationair. En toen was het net alsof er schuim tussen het kleppendeksel pakking weg kwam. Koelvoeistof lijkt in de motor te belanden.
Ik weet dat het absoluut niet goed is, maar geen idee hoe dit kan. Iemand een idee??? Heb nog even gezocht maar kan niks vinden aan de buitenkant. Lekt niet naar buiten, alle slangen zitten goed. Ligt ook niks onder de auto en de motor doet het ook gewoon al loopt hij beroerd. Heb de motor meteen uitgezet en hij is nooit warm geweest. Als ik de kop er weer af zou halen kan ik dan weer een nieuwe koppakking kopen? Of kan ik de nieuwe die er nu tussen zit gewoon hergebruiken omdat het nog niet warm is geweest?
Maar je bedoeld dat je kopbouten hebt overgehouden ?
Hoe is het oliepeil ?
Als je de bougies er uit haalt en dan start wat komt er dan uit de bougie gaten
Koppakkingbis maar 1x te gebruiken.
Waar komt het schuim precies uit .
Zal even boven de waterpomp kijken zodra ik weer bij mijn ouders ben en er een bougie uit draaien en starten. Auto staat nog steeds bij mijn ouders in de schuur dus kan het helaas niet meteen even doen. Olie is meteen bij gereed klus gevuld, dus peil is prima. Schuim lees koelvloeistof met olie komt tussen het kleppendeksel en de pakking vandaan. Alle kopbouten zitten er in en hebben de juiste aanhaalmomenten.....
2 maanden
Er zit een vriesdop in de kop in de ketting ruimte. Zit die er goed in? Anders loopt de koelvloeistof zo het carter in. Wil ook nog wel eens spontaan gebeuren bij deze blokken ...
2 maanden
Bout 1, 2 en 3 niet vergeten en torquespecs gedubbel checked.
Er zit een vriesdop in de kop in de ketting ruimte. Dat wist ik niet en dat klinkt precies als wat er loos is. Dat ga ik zeker even checken. Ik weet echter niet waar ik naar zoek, hoe dat er uit ziet, exacte locatie. Heb je nog aanvullende info hierover?
2 maanden
Top, bedankt voor de duidelijke foto. Ik ben vandaag bij mijn ouders geweest en heb meteen gekeken en de vriesstop is inderdaad hetgeen dat mist. Hij is compleet weg. Ik heb al zitten zoeken op internet maar kan niemand vinden die er 1 verkoopt. Ik heb ook de Peugeot dealer gebeld of ik er daar 1 kan kopen maar het antwoord was: "Die verkoopt Peugeot niet los" Ik heb met Google gevonden dat de vriesstop van een TU motor ook past maar Wikipedia laat zien dat er nogal een lijst met TU motoren is. Ik heb chatGPT gevraagd wat de diameter van een vriesstop van een TU motor is en die zegt 27mm. Ik heb geprobeerd te meten, dat wil niet echt goed maar voor zover het kan meet ik iets meer dan 40mm. Lijkt mij een slordige 43mm ongeveer. Dus nu zit ik even in dubio, weet iemand waar ik er 1 kan kopen en heeft iemand nog tips hoe je hem er in krijgt? Lijkt me niet gemakkelijk op dat plekje.
2 maanden
Probeer eens een motoren revisie bedrijf , mra in apeldoorn bv.
De vraag is vooral waar het ding gebleven is. Ik zou de motor niet durven starten voor hij boven water is. Gaat meestal niet lang goed als er een vriesdop ergens in de distributie rondzwerft...
2 maanden
Er waren stukken afgebroken van de kettingspanner, het plastic waren stukken vanaf. Dit heb ik allemaal verwijderd alvorens de nieuwe ketting te plaatsen. Ik denk dat de carterpan er even af moet. Ik vraag me echter af of hij daar wel kan komen, ketting van de oliepomp en het tandwiel daarvan zitten er toch dusdanig voor dat hij daar niet langs kan? Weet het niet zeker. Hij moet wel ergens gebleven zijn zou je zeggen, zou hij ook buiten de motor kunnen belanden? Ik vermoed wel dat hij mee heeft gedraaid met de distributie, lijkt mij de reden waarom er stukken plastic van de kettingspanner waren afgebroken.
2 maanden
Hij zat niet in het distributie gedeelte dan was ik hem wel tegengekomen bij het verwijderen van de stukken plastic.
2 maanden
Vindt t wel apart, dit probleem was er niet voordat de kop eraf ging, kop laten reviseren en plug is weg. Zou eens even bij dat rfevisiebedrijf informeren. Of hij is eruit gevallen bij montage van de kop, en ligt ie idd tussen de ketting of in het carter.
Vraag bij dat revisie bedrijf ook even hoe en met welk goedje je hem het beste erin kan plakken. Komt nogal nauw bij deze blokken. Af fabriek zit het al niet zo best, er zijn een boel van deze blokjes stuk gedraaid op het loskomen van deze vriesdop.
2 maanden
Ik heb een vriesplug gevonden bij Technotrans in Veendam. Daar had ik ook de kop laten reviseren. Wat helemaal top was dat ik hem zo mocht meenemen. Ik heb gevraagd en hij adviseert Loctite 648. Ik heb inmiddels de karterpan er af en daarin zat heel veel slijk maar geen vriesplug. Ik vind het ook een appart geval. Waar die dan gebleven is blijft een raadsel denk ik. Morgen ga ik de plug er in maken de boel weer in elkaar zetten, pakking materiaal ligt klaar. Goedkope olie + motorspoeling staan klaar. Goede olie en een nieuw olie filter voor daarna staat ook klaar. Moet nog even koelvloeistof scoren ergens en dan ben ik er wel denk ik. Ik post nog wel even hoe het afgelopen is. Bedankt voor alle reacties!
2 weken
Als de motor zo gelopen heeft, trek dan even een paar lager kappen los ter controle. Mayonaise smeert niet zo best.
2 weken
Gisteren de auto voltooid. Sleutel omgedraaid, starten en lopen. Na 3 a 4 keer een beetje gas te geven begint hij ineens onregelmatig te lopen, wil niet meer stationair lopen, smoort en houd in bij het gas geven. Motor schud soms wel soms niet. Loopt dan ineens iets beter en begint een ander moment gigantisch te stotteren. Ik vermoed dat de lambda sonde sterk fluctuerende waarden produceert rondom de waarde 1 maar nooit 1 of nagenoeg 1 is. Hij maakt ook de indruk dat de ecm sterk op zoek is naar inspuit waarden die werken maar ze niet kan vinden wat indicatief is voor dat er meer aan de hand is. Voor de auto op de bokken belande had ik deze problemen niet, ik kan me niet voorstellen dat de lambasonde nu vies is, mayonaise komt immers niet in de cilinders en wordt niet verbrand. Het motorstoringslampje brand continue maar de board computer zegt er niets over. Die is aan het zeiken dat ik de auto moet uitzetten want er is een rem storing, abs lampje brand ook continue. Ik heb helaas geen obd2 scanner laat staan 1 die mij de lambdawaarden kan presenteren, dat zou wel helpen. Wat ik vreemd vind is hij startte alsof er nooit wat aan de hand is geweest een paar seconden redelijk liep (smoorde een heel klein beetje) en daarna werd alles een drama. (ik vermoed ecm liep eerst nog heel even op de oude bekende instellingen en begon daarna te zoeken naar hoe de lambda waarde stabiel op/rond 1 te houden. Ik heb geen vacuumlek, ik heb alles goed vast zitten en alles waar een pakking zit is aangevuld met reinsosil om zeker te weten dat alles goed dicht zit. Timing gedubbel checked, staat ook zeker weten goed. Geen lekkages te vinden rondom de nieuwe koppakking. Aan de voorkant van het kleppendeksel, ondanks alles goed schoon gemaakt te hebben en gebruik van een kleppendekselpakking en een klein beetje reinsosil komt er toch nog een heel klein beetje koelvloeistof tevoorschijn, maar heel minimaal en het zet niet door, er komt geen flow of druppen op gang o.i.d. 1 stap vooruit en 3 stappen terug, wat een %$%^motor is dit zeg. Zou het ook zo kunnen zijn dat er een oliekanaal verstopt zit met mayonaise? Ik moet er wel even bij zeggen, ik heb al zo vaak motorspoeling van liqui moly gekocht dat ik heb gedacht eerst maar even kijken hoe het nu is voordat ik weer een flesje verknal. De goedkope olie om te mixen met de motorspoeling 10W40(action) zit er nu in. 5W30(winparts) en een nieuw olie filter liggen klaar maar ik heb zo een vermoeden dat die er nooit in gaan komen. Zit er aan te denken de auto een trap te geven. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
6 dagen
Koelvloeistof bij de kleppendeksel vandaan ?
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar koelvloeistof lekkage bij het kleppendeksel lijkt mij onmogelijk tenzij het hele motorblok vol koelvloeistof staat, dus inclusief carter etc. Is het een idee om er eens een professional naar te laten kijken?
6 dagen
je zult hem toch moeten uitlezen wat er voor storing in staat.
dec lamdasonde zal dit probleem niet veroorzaken.
groetjes jan.
Idd eerst even uitlezen, dan kunnen we je miss weer verder helpen. ben eigenlijk wel benieuwd of er toch geen timingfout is staat door bv mayonaise of schade in of aan de nokkenassen/verstellers en/of regelventielen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
ik weet niet of bij deze motor een kopbout boven de waterpomp zit mar bij de 16 xu motor was dat het geval dan zat daar een bus die op de kopbout moest anders draaide je een gat in het blok en liep de motor vol dat is het enings wat ik zo kan bedenken.
2 maanden