auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306 1996: Aan 1 kant lagers achteras defect, advies gevraagd.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: TU5JP, Motorinhoud (cc): 1600

Auto is gisteren afgekeurd vanwege een flinke speling in de linker arm van de achteras.

Achteras piepte jaren geleden al wat en naar aanleiding daarvan heb ik vetnippels gemonteerd en de gehele achteras volgepompt met vet.

Heb daarna nog dik 5 jaar ermee kunnen rijden zonder dat er een grote speling op kwam en dit APK-afkeur was.

Is 12 jaar geleden ook al eens gebeurd dat dit lager defect raakte en heb toen door een kennis tegen beunhaastarief de gehele achteras laten vervangen door een goede van de autosloop.

Ondanks de auto volgende week maar liefst 28 jaar wordt wil ik het probleem met de achteras toch op gaan lossen.

Wat zou de beste en goedkoopste manier zijn, een goede achteras van de sloop halen en deze in zijn geheel vervangen?

Volgens mij moet je dan alleen aan 2 kanten de remleidingen van de remslangen losmaken en per kant in de kofferbak 3 moeren losdraaien waarna de gehele achteras van de auto loskomt.

Hoeveel uur zou een autogarage daar mee bezig zijn voor het geval ik dit wil laten doen?

Is het een optie om de bestaande achteras te laten zitten en alleen aan 1 kant de lagers te vervangen?
Of loop ik groot risico dat alles muurvast zit en alles uitgesleten is waardoor de nieuwe lagers geen lang leven beschoren is?

Is de achteras van een 306 hatchback hetzelfde als die van een 306 Break?
Staat mij wat van bij dat de achteras die er de vorige keer onder gegaan is dat ik die onder een 306 Break vandaan gehaald heb (deze had wat dikkere schokbrekers achter dan de hatchback).

Geplaatst door

Jeroen1978 (385)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou een gereviseerde monteren.

Grtn.

Fles 85

1 maand

Je treft het, want ik heb in het verleden m,eerdere 306 assen gereviseerd.
Reviseren is alleen zinvol als de asbuis niet is ingelopen en bij jou lijkt dat uitgesloten gezien de speling..
ALS je een redelijke as kan vinden op een sloperij, doen en het beste is deze dan maar meteen reviseren (als je nog jaren voort wil; met die auto).
Ik weet niet of er internationaal nog aanbieders zijn van gereviseerde assen of gave asbuizen, dat is ook een mogelijkheid, waarbij je je eigen remmerij overzet.
Alle assen zijn bruikbaar, kan je gewoon door elkaar gebruiken, ze verschillen alleen in dikte torsiestaven en stabilisator, maar niet zoveel dat je daar veel van merkt.

Beunhaas 1165
badge vip badge

1 maand

Als je idd nog een poosje vooruit wilt, bart ebben heeft er genoeg gereviseerd/nieuw op voorraad.
Niet de goedkoopste oplossing, maar die ga je niet meer verslijten.
Kijk even op de site anders.
Wat beunhaas ook al zegt, wanneer je weer even vooruit wilt, moet je een eventuele sloopas eigenlijk ook reviseren Dat zijn kwa materiaal de kosten niet, maar als je dat zelf nooit gedaan hebt wel een uitdagingkje.

harry4203 3095
badge vip badge

1 maand

Verweij in Harkema reviseert ze ook, heeft ruilassen met 2 jaar garantie. Bij mijn 206SW had hij het vervangen in anderhalf uur gepiept.

JGC 235

1 maand

Ik hoop voor niet al te veel geld een gebruikte as op de kop te tikken waar ik nog een jaar of 5 mee toe kan, ik rijd slechts 6000 km per jaar dus veel kilometers maak ik niet.

Heb een achteras van een cabriolet te koop zien staan, kan iemand mij vertellen of deze ook onder een hatchback past?

Zie op de foto's dat er een ander remsysteem op zit maar dat zou opgelost kunnen worden door de ankerplaat, remmen, trommels en eventueel paar stukjes remleiding over te zetten.

Heb van een bevriende automonteur begrepen verschillende assen volgens hem gewoon passen maar dat er enkel een verschil in torsiestaaf kan zitten, dit wordt aangegeven d.m.v. gekleurde streepjes op 1 van de torsiestaven.

Bij mijn achteras is de torsiestaaf rood van kleur met daarop 2 paarse streepjes, net als op de achteras van de cabriolet die te koop staat.

Ik heb helaas niet veel tijd, de dorpsgarage heeft deze week tijd en de auto moet daarna snel voor herkeuring.

Jeroen1978 385

1 maand

Achterassen van hatchbacks en cabrio's zijn gewoon uitwisselbaar...dat had ik al vermeld...
Een gebruikte as , zonder revisie, 5 jaar gaan gebruiken is m.i. een illusie, maar je kan natuurlijk gewoon kijken waar het schip strandt.......

Beunhaas 1165
badge vip badge

1 maand

Heb vandaag een achteras opgehaald, blijkt een achteras van een Citroen ZX hatchback te zijn i.p.v. een Peugeot 306 hatchback.

Ziet er hetzelfde uit maar ik vraag mij af of dit nog invloed heeft op de stand van de wielen ten opzichte van de carrosserie.

De originele achteras had 2 violet-kleurige streepjes op de torsiestaaf, de defecte achteras die nu onder de auto zit kan ik niet zien en de Citroen ZX achteras heeft 2 gele streepjes op de torsiestaaf staan.

Kan deze achteras van een Citroen ZX met 2 gele streepjes op de torsiestaaf gewoon zonder problemen onder de Peugeot 306 gezet worden?

Jeroen1978 385

1 maand

Volgensmij kan dat gewoon.

harry4203 3095
badge vip badge

1 maand

Ja. absoluut geen probleem, tenminste wat betreft de as zelf, er zijn wat subtiele verschilletjes tussen Peugeot en Citroen assen, maar daar heb jij geen last van.
Ik heb ooit een as van een Xara (2002) onder een 306 uit 1996 gezet, prima...

Beunhaas 1165
badge vip badge

1 maand

Heb de achteras verleden week laten monteren en de auto rijd weer prima.
Het gebonk waar ik al een tijdje last van had is nu ook weg.

Jeroen1978 385

3 weken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.