Peugeot 205: aanhaalmoment kopbouten

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: xu5j 1.6 gti

Hallo,
Ik heb een vraag:
Wat zijn eigenlijk de aanhaalmomenten van de kopbouten het type torx?
Want ik heb een heel groot probleem nu. De cilinderkop is gevlakt en een dikke koppakking
gemonteerd van 1.44mm dik in plaats van 1.2mm en nieuwe kopbouten gebruikt.Van dezelfde lengte genomen van lengte 176mm. De oude kopbouten gecontroleerd met de nieuwe exact gelijk voor montage.
Tijdens het aanhalen van de kopbouten is de LA kopbout waar de afstandbus tussen zit in het onderblok geboord! Ik vond 300 Graden al verdomt veel.(de afstandbus en ringetje ben ik niet vergeten hoor)
Extra nieuwe bouten genomen dat ze me niet afknapte in het blok heb ik al eenkeer eerder gehad bij een 405 die moest ik ook al aardig aandraaien en gebeurd me dit.
Het onderblok gescheurt bij de waterpomp. Mooie klotenzooi , 2 Dagen voor katse *** gesleuteld.
Ik heb volgens het werkplaatshandboek de kopbouten aangehaald en bij diverse programma's gekeken en zeggen allemaal hetzelfde. Zo deden ze dat allemaal zelfs de peugeot dealer! Ging bij hun altyd goed. bij mij niet dus. Vindt het een hele klote constructie zo bouten aan buitenkant blok en draadeinden wat eronderuit kunnen steken.
Zo staat het vermeld overal:
Xu motoren > bj:87
Fase1: 60Nm
Fase2: Alle bouten een voor een losdraaien en vervolgens 20Nm + 300 Graden aandraaien.

Xu motoren < bj: 87
Fase1: 60Nm
Fase2: Alle bouten een voor een losdraaien en 20 Nm + 120 Graden aandraaien.
Fase3: motor 15 min. laten draaien
Fase4: Dan 2uur wachten en alle bouten een voor een losdraaien en 20Nm + 120 Graden aandraaien.

Had ik het laatste maar gedaan dan was het goed gegaan. Want dit is echt niet leuk.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt of ben ik de enigste?

raymond_hoste

Geplaatst door raymond_hoste (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Je hebt het volgens autodata goed gedaan.

XU5J (180A/Z) (76 kW/105 pk):
Zeskantbouten:
1. aanhalen op 60 Nm.
2. een voor een losmaken, 20 Nm + 120 graden.
3. motor 15 minuten laten draaien.
4. 2 uur wachten.
5. een voor een losdraaien en 20 Nm + 120 graden.
Torx bouten:
1. 60 Nm
2. Een voor een losdraaien, 20 Nm vastzetten + 100 graden + 100 graden + 100 graden om de beurt.

Geldt ook voor de xu5JA ('86-'93)
De lagere aanhaal hoek geldt voor koppen met zeskantbouten, is niet afhankelijk van bouwjaar. En zijn dus schijnbaar koppen met zeskant bouten en koppen met torx.

Nu vraag ik me wel af of ze niet bedoelen 20 Nm + 100 graden, dan loshalen, en dan dat nog 2 x herhalen?

PS helicoil geen optie om de draad te repareren?

raymond_hoste (0), 17 jaar geleden

Hallo Erwin,
Het probleem is dat de bout door het onderblok is gedrukt waardoor het onderblok geschuurt is.Dit valt niet op telossen met een hilicoil. Hoofd waarschijnlijk is de kop onder de maat geweest en is niet aan ons gemeld toen de kop is gevlakt. anders kan het anders niet zijn.
Bedankt voor de reactie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum