Peugeot 306: Aanhaalmomenten kopbouten 306

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Kan iemand mij de aanhaalmomenten vertellen voor een 306XT uit '94?
En is het verstandig om een nieuwe set kopbouten te halen of kunnen de huidige nogmaals gebruikt worden?

Bvd.

baas

Geplaatst door baas (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Beunhaas (530) PRO, 17 jaar geleden

Peugeot 306 benzine- en dieselmodellen 1993-1995 2. Benzinemotoren 2.3.3 Cilinderkoppakking vervangen (XU7/XU10J2)


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)



Cilinderkopbouten XU7-motoren
(ingesmeerd met Molykote G Rapid):
fase 1 60 (6,0)
fase 2 bout voor bout losdraaien
fase 3 20 (2,0)
fase 4 +300° verder draaien
Cilinderkopbouten XU10J2-motoren
(ingesmeerd met Molykote G Rapid):
fase 1 35 (3,5)
fase 2 70 (7,0)
fase 3 +160° verder draaien
Motorsteun rechtsboven 45 (4,5)
Motorsteun onder 70 (7,0)
Klepdekselbouten 10 (1,0)
Inlaatspruitstuk 20 (2,0)


Speciaal gereedschap Peugeot


Cilinderbusklemmen (-).0132 A1Z
Bouten M11 x 150 x 60 (-).0153 J
Blokkeerpen nokkenasriemwiel (-).0132 R
Hefbomen (-).0153 Q
Haak (-).0102 G




- Maak de accukabels los.
- Tap het koelsysteem af.
- Maak de uitlaatpijp los van het spruitstuk.
- Verwijder het luchtfilterdeksel en het luchtfilterelement.
- Maak alle stroomdraden, slangen en kabels los die op de cilinderkop zijn aangesloten.
- Draai de tien bouten van het kleppendeksel/luchtfilterhuis los en verwijder het geheel.
- Verwijder de moer en de bout (5) van de onderste motorsteun (zie figuur 2.33).
- Verwijder de moeren (6) van de bovenste motorsteun rechts (zie figuur 2.34).


Figuur 2.33: Moer en bout (5) van onderste motorsteun

Figuur 2.34: Moeren/bouten (6) van bovenste motorsteun rechts



- Hang de motor aan het hijsoog op.
- Verwijder de bouten (6) in figuur 2.34 en plaats de motor op het silent-bloc.
- Bouw het inlaatspruitstuk met de bevestigingen uit.
- Verwijder de distributieriem als beschreven in paragraaf 2.3.3.
- Draai de tien cilinderkopbouten spiraalvormig los, te beginnen aan de buitenzijde.
- Maak de cilinderkop los van het blok door deze met de twee hefbomen (speciaal gereedschap) te kantelen (zie ook figuur 2.7).
- Verwijder de cilinderkop en de pakking.
- Zet de cilinderbussen vast met de cilinderbusklemmen en de bijbehorende bouten (speciaal gereedschap; zie ook figuur 2.8).
- Reinig de pakkingpasvlakken met een oplosmiddel, gebruik geen scherpe of schurende voorwerpen. De pasvlakken mogen geen putten of groeven vertonen.
- Controleer de vlakheid van de cilinderkop, maximumvervorming 0,05 mm. Laat de cilinderkop zonodig vlakken.
- Controleer de lengte van de cilinderkopbouten; deze mogen maximaal 176,5 mm zijn, gemeten onder de boutkop, indien langer, dienen deze te worden vervangen door nieuwe.
- Verwijder de cilinderbusklemmen. Reinig het schroefdraad in het motorblok met een tapeind M10 x 150. Controleer of de twee centreerbussen aanwezig zijn en breng een nieuwe koppakking aan. De inscriptie van de fabrikant moet naar boven wijzen en het uitsteeksel komt aan de koppelingszijde.
- Breng de cilinderkop aan.
- Blokkeer het nokkenasriemwiel met de blokkeerpen (3) en vul de gaten (11) met motorolie (zie figuur 2.35).


Figuur 2.35: Blokkeerpen nokkenasriemwiel (3) plaatsen en gaten (11) met motorolie vullen

- Smeer de cilinderkopbouten in met Molykote G Rapid en draai de cilinderkopbouten in de juiste aanhaalvolgorde (zie figuur 2.36) in vier fasen vast.
De rest van het inbouwen gaat in de omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Zet alle bouten en moeren met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.