Peugeot 306: Ruitenwisser

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Ruitenwisser voor werkt niet als het nat wordt, met droog weer soms wel, soms niet. Dit geldt voor interval, regensensor, snelheid 1 en 2, alles werkt belabberd.

Wat heb ik al bekeken:
* Beide aanstuurrelais vervangen, helpt niet.
* Als het nat wordt (en ik me ruitenwisser nodig heb) dan weigert ie juist! Bij droog weer doet ie het soms gewoon goed.
* Connector bij motor is niet gecorrodeerd.
* Als ik een startsignaal geef, doet ie soms niks. Dan duw ik de wissers een stukje vooruit, geef ik weer een startsignaal, dan draait de motor slecht, met halve kracht zo lijkt het.
* Motor lijkt te weinig spanning te krijgen of koolborstels versleten, of hoe werkt dat met de sleepcontactjes voor de eindpositie melding, kan daar iets fout zitten?
* Zit er tussen relais en de connector op de wissermotor verder nog een connector ergens?
* Heb gezocht op onderwerp ruitenwisser, ik kwam geen oplossing tegen. Werd wel iets over BSI vervangen verteld. Ik weet niet wat een BSI is (sorry). Maar ik leer snel =)

Buggyfreak

Geplaatst door Buggyfreak (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Buggyfreak (0), 17 jaar geleden

Hmm...
Net in de lunchpauze nogmaals gekeken. De ruimte onder de ruitenwissermotor dient zeg maar als regengootje.
Die stond helemaal vol met water. Wat bladeren weg gekrabd, toen liep er ineens flink wat water weg.
Misschien is de motor nat geworden. Die is natuurlijk wel spatwaterdicht, maar niet onderdompel-dicht... =)

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

De motor zal idd kapot zijn door het water. Je moet dit gootje zeer regelmatig schoonhouden voor het behoud van je ruitenwissermotor.

Buggyfreak (0), 17 jaar geleden

Het was inderdaad de motor.
Bedankt voor de reactie!

Ik heb de unit eruit gehaald, daarna de motor open gebroken.
Moet je zien wat een corrosie er in zit. Bijna een wonder dat er niets doorgerot is en dat de motor het nog doet.
Een van de 3 koolborstels bleef hangen door corrosie, maakte geen contact meer met de commutator van de electromotor. Op de foto is die ene koolborstel nou net niet te zien...
Koolborstelhouder schoongemaakt en wat verbogen. Motor heeft nu al zijn kracht weer! Ik ga dit gootje inderdaad beter in de gaten houden!

De borstels zijn al aardig versleten. Ik heb nu in ieder geval even tijd om een nieuwe unit te vinden...

[url=http://imageshack.us][img]http://img182.imageshack.us/img182/2810/...[/img][/url]

Buggyfreak (0), 17 jaar geleden

Jammer... De door mijn gereviseerde motor haperde toch weer.
Of eigenlijk, ik denk dat behalve de motor ook de sleepcontactjes weigeren. Want als ie eenmaal wist, dan blijft ie wel doorgaan, maar hij kwam niet op gang. De relais trekken ook niet aan als je een wisopdracht geeft met het hendeltje.

Ik verdacht dat terugkomend signaal (ik bedoel dat eindstand/ik-ben-aan-het-wissen-signaal) er van het relais niet meer aan te sturen.

Ik vertrouwde het niet meer. Vanmiddag van de sloop een unit gehaald uit een 306 uit 1994. Wel een oud beestje, maar deze wist wel weer als een achterlijke!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.