Peugeot 406: Aanjager draait alleen op volle snelheid i.c.m. clima control

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Hallo,

Ik heb een probleem sinds gisteren met mijn aanjager van de kachel/airco.
Normaal regelt de climacontrol de snelheid van mijn aanjager, maar sinds gisteren draait de aanjager alleen maar op volle snelheid.
Nu heb ik al diverse topics gelezen waarin stond dat er dan twee (vermogens)transistoren vervangen zouden moeten worden en dat die op de aanjager zef zouden moeten zitten, echter na het uitbouwen van de aanjager(ventilator) zie ik nergens die transistoren zitten. Er komt alleen voeding die via 2 koolborstels aan de collector doorgegeven wordt. Koolborstels zijn wel kort, maar nog niet kort genoeg anders zou de aanjager ook niet op volle snelheid draaien.

Ook dat problemen door het contactslot zouden veroorzaakt worden heb ik gelezen, maar uit die verhalen begreep ik dat de aanjager dan helemaal niks meer doet.

Heeft iemand een idee, waarmee ik in de goede richting gestuurd wordt?

BVD

ED

BTW. De 406 2.0 HDI Break is een van de laatste 406 serie die verkocht zijn met full options (mei 2004)

EdfromCranes

Geplaatst door EdfromCranes (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

Pascal Limpens (0) PRO, 10 jaar geleden

Vervang de kachelweerstand. Waarschijnlijk is je
probleem dan opgelost.
Als het contactslot defect is werkt de aanjager helemaal niet meer.

EdfromCranes (0), 10 jaar geleden

Hallo Pascal,

Dat had ik al uit de berichten in het forum begrepen, echter waar zit die kachel weerstand. Wanneer je de aanjager uit zijn huis haalt d.m.v. het verwijderen van de 3 schoefjes, zit daar alleen maar de voeding van de aanjager (meen rood en zwarte draad) die via 2 koolborstels op de collector komen.

Het is een 406 met clima control, weet niet of daar verschil in zit??

MVG

ED

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Het toerental van de aanjagermotor zal bij deze auto waarschijnlijk met een electronische regelaar geregeld worden.
Waar het ding zit durf ik je helaas niet tevertellen.
Misschien is er een Peugeot prof die je dit kan vertellen?

harry4203 (680) PRO, 10 jaar geleden

li naast de kachelmotor onderin het kachelhuis. (zitten 2 stekkers op)

EdfromCranes (0), 10 jaar geleden

Hallo Harry4203,

Links naast de kachelmotor (= neem ik aan de aanjager) en dan zit daar niet de kachelweerstand maar een elektronische regelaar.
Heb ik dat goed begrepen?

MVG

ED

harry4203 (680) PRO, 10 jaar geleden

ja

EdfromCranes (0), 10 jaar geleden

Ga ik morgen even zoeken, is er iets defect aan de regelaar dat te vervangen is of gewoon een nieuwe regelaar er in.

Groet,

ED

EdfromCranes (0), 10 jaar geleden

Module gevonden, zitten 2 dikke aders (rood en zwart) die naar de aanjagermotor gaan, lijkt mij dat dit de geregelde spanning moet zijn. Tevens zitten op de andere stekker nog 2 dikke aders (rood en zwart) en dat zou voeding voor de module kunnen zijn, alleen meet ik geen potentiaal verschil over de rode en zwarte ader. Ook zitten er nog 2 dunne adertjes op.

Het schakelende element die de geregelde voeding moet leveren is een N342 AD. Zou ook een 2N342 AD kunnen zijn.
Is dit een (vermogens)transistor of een ander component??

Ga nu eerst zoeken naar een N342 AD.

Groet,

ED

royp (0), 10 jaar geleden

Ik heb een 1,8-16V EW uit april 2004. Deze heeft ook climate-control.
Een paar maanden geleden hetzelfde probleem met de aanjager.
Ik heb toen de hele module vervangen.
De oorspronkelijke module was van Valeo en er zat één vermogenstransistor in met typenummer N319AG.
Is het typenummer niet afhankelijk van de fabrikant van de module?
Of heeft een diesel een andere module dan een 1.8 benzine?

EdfromCranes (0), 10 jaar geleden

Hallo RoyP,

Bij mij is het ook een valeo, zit een grote koelrib op die in de behuizing van de aanjager zit. Aan de andere kant zitten 2 connectoren waarvan er 1 tweepolig is en d andere 6 polig, waarvan er maar vier worden gebruikt.

Heb jij een origineel peugeot module gekocht of een vervanger, wat waren de kosten een waar heb je het besteld?

Groet,

ED

EdfromCranes (0), 10 jaar geleden

BTW , draaide jouw aanjager op volle snelheid en was die niet meer te regelen? En na vervangen van het module was het toe in orde?

Groet,

ED

royp (0), 10 jaar geleden

Hallo Ed,

De aanjager loeide in de hoogste stand en was niet te dimmen.
Ik heb mijn 406 in onderhoud bij een universele garageman. Waar hij de nieuwe module besteld heeft weet ik niet. Het was geen probleem om er één te krijgen. Waarschijnlijk kun je hem gewoon bij een officiële Peogeot-dealer zó verkrijgen. Het is een originele module, alleen niet van Valeo maar van Bosch. Peugeot betrekt van beide fabrikanten zijn onderdelen. Na montage deed de aanjager het weer zoals het hoort.
Ik heb er € 88 ex BTW voor betaald,
Als je wilt kan ik wel navragen waar mijn garageman de module vandaan heeft.

Groeten, Roy

EdfromCranes (0), 10 jaar geleden

Bedankt Roy voor de info,

de garageman zal hem wel via peugeot hebben dan. Ik heb het kastjes open gemaakt en de MOSFET lijkt mij defect en heb een equivalent gevonden en ga dat eerst proberen en dan ben ik voor 3 euro klaar, anders ga ik naar de peugeot voor een nieuwe regelaar.

Ik laat het jullie weten hoe het afloopt.

Groet,

ED

EdfromCranes (0), 10 jaar geleden

Hallo allen,

Ik heb de MOSFET (N342 AD) in de VALEO module (F657 165W/M) vervangen door een IRFP 2907 en alles lijkt het weer te doen.
Ga zo even rondje rijden en post mijn verdere bevindingen later deze week.

Groet,

ED

EdfromCranes (0), 10 jaar geleden

Hallo,

De aanjager doet het prima, gisteren twee uur gereden en alles werkt weer als voorheen.

Toen de aansturing van de aanjager kapot was en de aanjager op volle toeren draaide, deed ook de airco niks meer (geen koele lucht), maar nadat ik de MOSFET had vervangen werkte de airco ook weer goed.

Iedereen bedankt voor zijn input en ik hoop dat we met deze topic ook weer andere weggebruiker kunnen helpen.

Deze reparatie van de aanjagerregelaar werkt ook op Peugeot 406, 1007, 207, de Citroen C1, C3, C5, de Renault Clio en ook de Nissan Note, allen wel met clima control.

Groet,

ED

EdfromCranes (0), 10 jaar geleden

Na 2 maanden werkt het nog steeds perfect, tijdens autoritten staat de aanjager altijd aan.

Ed

EdfromCranes (0), 10 jaar geleden

Na 8 maanden werkt het nog steeds perfect.

Ed

KRG (0), 9 jaar geleden

ik heb hetzelfde probleem dit weekend meegemaakt. Vanmorgen een tijdelijke vervangende module geprobeerd. Dan werkt het weer, Via de universele garage een nieuwe module geleverd gekregen.50 eu ex. BTW. Helaas zie ik nu net deze post op Problemcar. Ik heb de oude module nog bewaard en ik probeer daar nu de mosfet zelf toch eens te vervangen. kijken of me dat lukt. Dan kan ik de andere module verkopen of retourneren als dat lukt.

EdfromCranes (0), 9 jaar geleden

Succes KRG, de mijne werkt al weer dik 15 maanden probleemloos.

Ed

witgi (0), 9 jaar geleden

hallo ik zit met het probleem dat de aanjaagmotor enkel som draait op volle toeren tussenstanden werken niet. als de motor niet draait moet ik eventjes aan de kabel trekken en draait weer volle toeren voor eventjes. ik lees over een het vervangen van mosfes maar waar kan ik dit vinden. het is wel geen kachelmotor van valeo maar van behr

EdfromCranes (0), 9 jaar geleden

Witgi is het een traploze regeling of zo'n vier standen schakelaar?

ED

witgi (0), 9 jaar geleden

het is met een schuifbalkje in het midden

EdfromCranes (0), 9 jaar geleden

Dan is het waarschijnlijk ook geen climacontrol, bij die van mij hoef ik alleen maar de temperatuur in te stellen en de ventilator staat op automaat, dmv meerdere keren op de knop te drukken kan je de fan ook handmatig harder en zachter zetten, maar gebruik ik zelden, wanneer de climacontrol vind dat de fan harder moet doet hij dat allemaal zelf.

ED

EdfromCranes (0), 9 jaar geleden

Denk dat je kachelweerstand defect is en dat de koolborstels bijna op zijn.

ED

sheri5220 (0), 8 jaar geleden

Hoi Ed,

Sinds afgelopen donderdag kamp ik met hetzelfde probleem. Je hebt het in jouw eerdere berichten over een module. Nu heb ik even op misterauto gekeken en is dit het onderdeel wat ik nodig heb?

Regeleenheid, airconditioning

VALEO - Ref: 509885

http://www.mister-auto.nl/fl/regeleenhei...

Dan de ham vraag hoe kom ik het gemakkelijkst bij de aanjager om dat ding te vervangen. Ben gewend om aan een Land Rover Defender te sleutelen van 30 jaar oud, die is niet zo ingewikkeld.

Gr. Paul

JohnvanVliet (0), 8 jaar geleden

sheri5220,

Ik ben Ed, alleen met ander account zag ik. De module is inderdaad deze: http://www.mister-auto.nl/fl/regeleenhei...

Ben een tijdje niet geweest, maar de mijne na de MOSFET vervanging doet het nog steeds goed!

Succes

ED

Hans4040 (390) PRO, 8 jaar geleden

Topic opgeschoond.

Als sheri5220 en JohnvanVliet er uit zijn, maken we maar een eind aan dit verhaal.
sheri5220 kan natuurlijk een nieuw topic starten, misschien komen er dan weer frisse ideeen los.


mvg.
Moderator Problemcar

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.