Hallo,
Ik heb een probleem sinds gisteren met mijn aanjager van de kachel/airco.
Normaal regelt de climacontrol de snelheid van mijn aanjager, maar sinds gisteren draait de aanjager alleen maar op volle snelheid.
Nu heb ik al diverse topics gelezen waarin stond dat er dan twee (vermogens)transistoren vervangen zouden moeten worden en dat die op de aanjager zef zouden moeten zitten, echter na het uitbouwen van de aanjager(ventilator) zie ik nergens die transistoren zitten. Er komt alleen voeding die via 2 koolborstels aan de collector doorgegeven wordt. Koolborstels zijn wel kort, maar nog niet kort genoeg anders zou de aanjager ook niet op volle snelheid draaien.
Ook dat problemen door het contactslot zouden veroorzaakt worden heb ik gelezen, maar uit die verhalen begreep ik dat de aanjager dan helemaal niks meer doet.
Heeft iemand een idee, waarmee ik in de goede richting gestuurd wordt?
BVD
ED
BTW. De 406 2.0 HDI Break is een van de laatste 406 serie die verkocht zijn met full options (mei 2004)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vervang de kachelweerstand. Waarschijnlijk is je
probleem dan opgelost.
Als het contactslot defect is werkt de aanjager helemaal niet meer.
Hallo Pascal,
Dat had ik al uit de berichten in het forum begrepen, echter waar zit die kachel weerstand. Wanneer je de aanjager uit zijn huis haalt d.m.v. het verwijderen van de 3 schoefjes, zit daar alleen maar de voeding van de aanjager (meen rood en zwarte draad) die via 2 koolborstels op de collector komen.
Het is een 406 met clima control, weet niet of daar verschil in zit??
MVG
ED
11 jaar
Het toerental van de aanjagermotor zal bij deze auto waarschijnlijk met een electronische regelaar geregeld worden.
Waar het ding zit durf ik je helaas niet tevertellen.
Misschien is er een Peugeot prof die je dit kan vertellen?
li naast de kachelmotor onderin het kachelhuis. (zitten 2 stekkers op)
Hallo Harry4203,
Links naast de kachelmotor (= neem ik aan de aanjager) en dan zit daar niet de kachelweerstand maar een elektronische regelaar.
Heb ik dat goed begrepen?
MVG
ED
11 jaar
ja
Ga ik morgen even zoeken, is er iets defect aan de regelaar dat te vervangen is of gewoon een nieuwe regelaar er in.
Groet,
ED
11 jaar
Module gevonden, zitten 2 dikke aders (rood en zwart) die naar de aanjagermotor gaan, lijkt mij dat dit de geregelde spanning moet zijn. Tevens zitten op de andere stekker nog 2 dikke aders (rood en zwart) en dat zou voeding voor de module kunnen zijn, alleen meet ik geen potentiaal verschil over de rode en zwarte ader. Ook zitten er nog 2 dunne adertjes op.
Het schakelende element die de geregelde voeding moet leveren is een N342 AD. Zou ook een 2N342 AD kunnen zijn.
Is dit een (vermogens)transistor of een ander component??
Ga nu eerst zoeken naar een N342 AD.
Groet,
ED
11 jaar
Ik heb een 1,8-16V EW uit april 2004. Deze heeft ook climate-control.
Een paar maanden geleden hetzelfde probleem met de aanjager.
Ik heb toen de hele module vervangen.
De oorspronkelijke module was van Valeo en er zat één vermogenstransistor in met typenummer N319AG.
Is het typenummer niet afhankelijk van de fabrikant van de module?
Of heeft een diesel een andere module dan een 1.8 benzine?
11 jaar
Hallo RoyP,
Bij mij is het ook een valeo, zit een grote koelrib op die in de behuizing van de aanjager zit. Aan de andere kant zitten 2 connectoren waarvan er 1 tweepolig is en d andere 6 polig, waarvan er maar vier worden gebruikt.
Heb jij een origineel peugeot module gekocht of een vervanger, wat waren de kosten een waar heb je het besteld?
Groet,
ED
11 jaar
BTW , draaide jouw aanjager op volle snelheid en was die niet meer te regelen? En na vervangen van het module was het toe in orde?
Groet,
ED
11 jaar
Hallo Ed,
De aanjager loeide in de hoogste stand en was niet te dimmen.
Ik heb mijn 406 in onderhoud bij een universele garageman. Waar hij de nieuwe module besteld heeft weet ik niet. Het was geen probleem om er één te krijgen. Waarschijnlijk kun je hem gewoon bij een officiële Peogeot-dealer zó verkrijgen. Het is een originele module, alleen niet van Valeo maar van Bosch. Peugeot betrekt van beide fabrikanten zijn onderdelen. Na montage deed de aanjager het weer zoals het hoort.
Ik heb er 88 ex BTW voor betaald,
Als je wilt kan ik wel navragen waar mijn garageman de module vandaan heeft.
Groeten, Roy
11 jaar
Bedankt Roy voor de info,
de garageman zal hem wel via peugeot hebben dan. Ik heb het kastjes open gemaakt en de MOSFET lijkt mij defect en heb een equivalent gevonden en ga dat eerst proberen en dan ben ik voor 3 euro klaar, anders ga ik naar de peugeot voor een nieuwe regelaar.
Ik laat het jullie weten hoe het afloopt.
Groet,
ED
11 jaar
Hallo allen,
Ik heb de MOSFET (N342 AD) in de VALEO module (F657 165W/M) vervangen door een IRFP 2907 en alles lijkt het weer te doen.
Ga zo even rondje rijden en post mijn verdere bevindingen later deze week.
Groet,
ED
11 jaar
Hallo,
De aanjager doet het prima, gisteren twee uur gereden en alles werkt weer als voorheen.
Toen de aansturing van de aanjager kapot was en de aanjager op volle toeren draaide, deed ook de airco niks meer (geen koele lucht), maar nadat ik de MOSFET had vervangen werkte de airco ook weer goed.
Iedereen bedankt voor zijn input en ik hoop dat we met deze topic ook weer andere weggebruiker kunnen helpen.
Deze reparatie van de aanjagerregelaar werkt ook op Peugeot 406, 1007, 207, de Citroen C1, C3, C5, de Renault Clio en ook de Nissan Note, allen wel met clima control.
Groet,
ED
11 jaar
Na 2 maanden werkt het nog steeds perfect, tijdens autoritten staat de aanjager altijd aan.
Ed
11 jaar
Na 8 maanden werkt het nog steeds perfect.
Ed
10 jaar
ik heb hetzelfde probleem dit weekend meegemaakt. Vanmorgen een tijdelijke vervangende module geprobeerd. Dan werkt het weer, Via de universele garage een nieuwe module geleverd gekregen.50 eu ex. BTW. Helaas zie ik nu net deze post op Problemcar. Ik heb de oude module nog bewaard en ik probeer daar nu de mosfet zelf toch eens te vervangen. kijken of me dat lukt. Dan kan ik de andere module verkopen of retourneren als dat lukt.
10 jaar
Succes KRG, de mijne werkt al weer dik 15 maanden probleemloos.
Ed
10 jaar
hallo ik zit met het probleem dat de aanjaagmotor enkel som draait op volle toeren tussenstanden werken niet. als de motor niet draait moet ik eventjes aan de kabel trekken en draait weer volle toeren voor eventjes. ik lees over een het vervangen van mosfes maar waar kan ik dit vinden. het is wel geen kachelmotor van valeo maar van behr
9 jaar
Witgi is het een traploze regeling of zo'n vier standen schakelaar?
ED
9 jaar
het is met een schuifbalkje in het midden
9 jaar
Dan is het waarschijnlijk ook geen climacontrol, bij die van mij hoef ik alleen maar de temperatuur in te stellen en de ventilator staat op automaat, dmv meerdere keren op de knop te drukken kan je de fan ook handmatig harder en zachter zetten, maar gebruik ik zelden, wanneer de climacontrol vind dat de fan harder moet doet hij dat allemaal zelf.
ED
9 jaar
Denk dat je kachelweerstand defect is en dat de koolborstels bijna op zijn.
ED
9 jaar
Hoi Ed,
Sinds afgelopen donderdag kamp ik met hetzelfde probleem. Je hebt het in jouw eerdere berichten over een module. Nu heb ik even op misterauto gekeken en is dit het onderdeel wat ik nodig heb?
Regeleenheid, airconditioning
VALEO - Ref: 509885
http://www.mister-auto.nl/fl/regeleenhei...
Dan de ham vraag hoe kom ik het gemakkelijkst bij de aanjager om dat ding te vervangen. Ben gewend om aan een Land Rover Defender te sleutelen van 30 jaar oud, die is niet zo ingewikkeld.
Gr. Paul
9 jaar
sheri5220,
Ik ben Ed, alleen met ander account zag ik. De module is inderdaad deze: http://www.mister-auto.nl/fl/regeleenhei...
Ben een tijdje niet geweest, maar de mijne na de MOSFET vervanging doet het nog steeds goed!
Succes
ED
8 jaar
Topic opgeschoond.
Als sheri5220 en JohnvanVliet er uit zijn, maken we maar een eind aan dit verhaal.
sheri5220 kan natuurlijk een nieuw topic starten, misschien komen er dan weer frisse ideeen los.
mvg.
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar