Op dit moment zit ik in deze spagaat:
Een 205 is leuk, en supergoed. Maar een ouwe 205 rijdt veel beter dan een nieuwe en een nieuwe is volgens mij gewoon een 106 met een andere body, kun je net zo goed een modernere, waarschijnlijk veiligere 106 kopen, of klopt dit niet?
Een Clio is ook een reëele optie, maar een 205 heeft meer z'n sporen verdiend. Ik wil een relatief moderne auto i.v.m. veiligheid en ook wel geluidsisolatie. Maar is een 205 dan niet een slecht idee als je een 106 (of Saxo)kunt kiezen?
En waarom gaat bij een Saxo de koppakking eruit maar bij een 205 nooit?
Ergo: Wie weet wat er precies uit andere peugeots in een late 205 type generation zit?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ha ha...wat jij wil is heel persoonlijk..en een juiste antwoord is er niet.
Een 205 is goed en goed doorontwikkeld...de 106 is ook goed , mist een goed baasje gehad.
De latere 106 en saxo's zijn wat meer massaprodukten qua afwerking enz.... maar ook deze kunnen zeer goed zijn.
Tip: neem een leuke aangeklede 205 van de laatste lichting...alles voor te krijgen een hele schare liefhebbers en clubs en idd weinig mis mee.
succes
Bedankt voor je snelle reaktie en... er zit zeker een kern van waarheid in!
Voorkeur is dan ook een 205 generation
12 jaar
De motor komt uit een 306 van een vergelijkbaar bouwjaar(TU3MC). Verder is het gewoon een 205 met centrale vergrendeling en elektrische ramen en wat luxere bekleding. Veiligheids voorzieningen zitten er eigenlijk niet in. In de 106/saxo zitten in de latere bouwjaren airbag(s) en verder niets wat veiligheids verhogend is. het is dus GEEN 106 met een andere body, en een 106 is volgens mij ook niet veel veiliger.
De koppakking is een zwak punt (olie lekkage naar buiten) bij al deze modellen zolang er een 1.1 of 1.4 liter in zit de zgn TU motor. maakt dus niet uit of het peugeot of citroen is, de motoren zijn allemaal in basis het zelfde en de verschillen komen met de jaren omdat er steeds meer aanpassingen mbt emissie op zitten. De Tu motor is 1987 geintroduceert in de 205. de modellen voor 1987 hadden andere motoren met de versnellingsbak onder de motor, mechanisch onverwoestbaar maar je hoort ze altijd al van ver aankomen door hun typisch jankende transmissie.
Ik begrijp eigenlijk niet dat je een oude 205 beter vindt rijden dan een nieuwe. De laatste generatio uitvoeringe hadden standaart een 1.4 die voor goede en pittige prestaties zorgt met een aangenaam brandstofverbruik.
Wat betrefd geluis isolatie, daar hadden ze toen nog niet echt van gehoord, dat zit er echt weinig in. Als je niet boven de 120 komt is het niet hinderlijk.
Als je een realtief moderne veilige auto wilt zou ik geen 205/106/ of clio uit die jaren kopen. Die karretjes zijn allemaal koekblikjes, ze hebben geen kreukelzone maar ze zijn het zelf.
Ik rij zelf al jaren 205, ik heb alles gehad, gti, 1.1 ,1.4, diesel, forever. Ik vind de 205 beter rijden dan de 106. Maar dat is misschien persoonlijk. De 106 was oorspronkelijk bedoeld als opvolger voor de 205 maar is dat nooit echt geworden. De 106 is het gewoon net niet, niet dat het een slechte auto is maar hij is net iets kleiner.
Verder nog even dit, zelf de laatste 205 van 1998 is al 13 jaar oud, of een auto dan goed rijd of niet wordt dan vaak bepaald door de staat van onderhoud. En of er bijv. een originele uitlaat onder zit of een 1 of ander brompotje wat ze dan imitatie noemen.
Prachtig verhaal en ik kan mij er helemaal in vinden.
Ik heb zowel in een 205 van 1987 als 1997 gereden en mij bevalt nog steeds het rijden in een ouder type.
Ondanks de versleten raamrubbers (kletsnatte ramen aan de binnekant), slechte ontwazeming en het choken rijdt het erg prettig.
In onze huidige 205 uit 1987 zit een 1.4 motor in de nieuwere modellen zit toch een 1.3 motor uit een 106!?
Op RDW staat ook dat dit een 1.4 type is.
12 jaar
Rob de laatste modellen 205 hadden allemaal de 1.4 motor uit de toenmalige 306. Evenals de 106 die heeft ook een 1.4 of een 1.1 liter motor. Of een 1.0 maar die 1.0 zie je niet veel.
1987 was het jaar van de overgang van oude naar het nieuwe type motor. Ook de oude met de versnellingsbak onder de motor kon een cilinderinhoud hebben van 1.0,1.1 of 1.4 liter.
Nooit geweten, ideaal dat er zoveel kennis is op dit forum ;)
Trouwens, om de ramen weer enigzins droog te houden aan de binnenkant....
Zouden nieuwe raamrubbers de oplossing zijn? Vooral in deze tijd is het niet fijn rijden.
De voor- en achterruit hebben enorm veel last van vocht aan de binnenkant.
12 jaar
denk eerder dat je vocht in het interierur zelf hebt en dat slaat neer op de grote voor en acherramen in de vorm van condens.
Denk eerder aan droge , gescheurde of platte deurrubbers, doppen in de bodem die weg zijn of vocht wat via een andere weg binnenkomt.
Voel eens op de vloer, welke plekken er nat zijn, dus voor linker voorstoel,rechterv oorstoel, of links of rechts voor de achterbank. Dan weet je bij welk portier of raam je moet gaan zoeken. De kofferklep lekt eigenlijk altijd, het water loopt dan over de kofferbodem onder de achterbank, dus kijk of de onderzijde van de achterbankzitting nat is.
Het water wat in de klep terecht te komt wordt via de gaatjes naar de binnenzijde in de koffer afgevoerd(leuk systeem !!??) Ik maak meestal die gaatjes dicht met kit of iets dergelijks en boor dan een paar kleine gaatjes op het laagste punt aan de binnenzijde net boven de fels rand ,op die plek raakt het kofferkleprubber nog net de klep maar het water wordt dan wel naar buiten afgevoerd.
Je hebt waarschijnlijk een 3 deurs en je bedoelt denk ik de zijraamrubbers van de uitzet ruitjes. Deze lekken eigenlijk ook altijd na verloop van tijd.De uitvoering met vaste ruiten lekt meestal niet .
De rubbers van de uitzetruitjes krimpen , doordat ze kleiner worden zitten ze niet meer goed over de felsnaad van de carroserie gedrukt en loopt het water er achter langs. nieuwe rubbers zijn erg duur, ik heb ze wel aans afgekit op de rand van de felsnaad maar kost heel veel kit en is niet echt een succes. Je kan ook op de sloop een paar vaste ruitjes met rubbers te pakken zien te krijgen. en die er in zetten, ze kunnen dan alleen niet meer open.
Bij waterlekkages in het algemeen , laat iemand met een tuinslang de auto besproeien en ga er zelf in zitten en kijk waar het water doorkomt sijpelen. Best kans dat het ook via een deurrubber komt zoals christiaan al zei.
Er is dus nog werk aan de winkel, gelukkig vriest het nog niet, want dan kun je ook aan de binnezijde met een ruitkrabber aan de slag !!
Niek weer helemaal in z'n element....goud van oud he Niek! Was toch ook vaak bij lekkage van de achterklep dat het water via de afdichting van de drukknop/opener naar binnen liep doordat het U-vormige borgplaatje binnenin de klep gammel werd? Je kon er in ieder geval lang mee bezig zijn om het allemaal op te sporen en weer waterdicht te krijgen.
Het is een vijfdeurs en ik heb al eens de achterlichten demonteerd en op lekkage gecheckt.
De afdichting zat ergens dubbel en dat is verholpen.
Er zit een klein schimmelplekje aan de linksachter, waarschijnlijk is hier het rubber niet goed meer.
Het is wel vreemd dat de voor- en achterruiten echt nat zijn van vocht en de zijramen niet.
12 jaar
Hey Hans, haha, goud van oud ja !!klopt hoor van die U beugel, en de pakking is meestal ook gaar en via de ruitesproeierkop en via de typeplaatjes liep het dacht ik ook naar binnen, dan maar zorgen dat het er weer uit kan, naar buiten wel te verstaan, niet in de koffer.
Rob, de voor en achterruit liggen platter dan de zijramen zodat opstijgend vocht (wat op de bodem licht)hier makkelijker tegenaankomt dan tegen de rechtopstaande zijruiten.
Ha dat zijn wel punten om even te checken.
Ik wil nog meer aanpakken, het hele dashboard moet eruit om bij de ontwazeming van de voorruit te komen.
De delen die op de voorruit gericht zijn liggen er los in waardoor ze de warme lucht onder tegen het dashboard aan blazen.
Ik zoek ook nog naar een manier om de ventilator harden te laten blazen/draaien. Ik denk niet dat dit gaat lukken omdat er geen andere fanmotor voorhanden in.
12 jaar
Echt een hobby auto hé een 205 !
De fan motor harder laten draaien ? Heb je nog een ventilatie systeem met schuifknopjes of heb je al de ronde knoppen ?
Ronde knoppen, het is een GL volgens mij (GR?)
12 jaar
Ok, de module om de aanjager aan te sturen hangt onder in het kachelhuis en regelt de motor naar massa. Je kunt de fanmotor ook eens direkt aan massa leggen om te zien of dat wat uitmaakt in snelheid. Door al het vocht in de auto zit er misschien wat corrosie op de stekker van de module of van de fan.. Als het geen verschil maakt dan loopt de fanmotor misschien zwaar of zit er verlies in je voeding.
Een 10 jaar jongere 205 heeft zo op het gehoor dezelfde rotatiesnelheid maar die heeft ook minder last van vocht...
12 jaar
En, al iets gekocht ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar