Peugeot 205: Diverse problem

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Sind kort ben ik eigenaar van een 205 bj 1991. Daarmee ben ik ook eigenaar van de volgende problemen geworden:

Startproblemen
Inhouden en afslaan van de motor (leuk als je op de snelweg rijdt), onderwijl gaat het diagnoselampje branden.

De volgende onderdelen zijn vervangen en de volgende reparaties zijn uitgevoerd:

Akku
Verdelerkap
Rotor
Bougiekabels
Bougies
Bobine
Distributieriem
Benzinefilter


Distributie snaar opnieuw ingestels (was vervangen maar niet op goede tijd gezet)
Ontluchten en afpersen koelsysteem (om te bezien of koppakking vervangen moest worden, dit bleek niet het geval)

Het starten lijkt nu te zijn verholpen maar het inhouden en afslaan niet. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Kan de katalysator hier de oorzaak zijn. Misschien moet ik benzine tanken met een hoger (98) octaangehalte?

Graag reactie. Alvast bedankt hiervoor.

Maurice_1

Geplaatst door Maurice_1 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Katalysator is niet de oorzaak van je problemen. Zelfs als deze nu bijna verstopt zou zitten, dan nog is dat een gevolg van een andere storing.
Als onderweg het lampje gaat branden, zou ik beginnen met de foutcode uit te laten lezen. Dat kan een hoop gezoek schelen.

Maurice_1 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. De Peugeot dealer meldt dat het uitlezen zijn beperkingen heeft omdat het motor management systeem al 20 jaar oud is en tijdens het uitlezen (2x) er niets is geconstateerd. (kennelijk dus ook niet de storingen). Inmiddels zijn ook de startproblemen weer gearriveerd. Hij slaat nu helemaal niet meer aan (startmotor werkt wel).

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Inderdaad heeft dit oude systeem weinig mogelijkheden om "even" verder te kijken met diagnose-apparaat, op uitlezen en wissen na. Wat ook vaak voorkwam bij het Bosch A2.2 systeem, waren problemen met de gasklep-potmeter op het onderste deel van de injectie-unit. Helaas is de pot-meter en onderste deel 1 geheel. Er zitten bevestigings-schroefjes in de potmeter en kan dus ook losgeschroefd worden van het huis, maar dit werd/wordt ten zeerste afgeraden i.v.m. de afstelling.
Verder kun je nog even controleren of er benzine ingespoten wordt op moment van starten door de kap boven op injectie-unit even los te nemen en 1 mannetje starten, en een ander kijken of er vernevelde benzine uit het centrale injectortje komt. Is dit in orde, dan controleren of er vonk is. Dit kan eveneens redelijk simpel door een bougie te verwijderen en em los in de desbetreffende dop te drukken, dop mét losse bougie beetpakken met een voldoende ge-isoleerde tang, het schroefdraad van de losse bougie tegen metaal van motorblok houden en het andere mannetje weer starten.

Maurice_1 (0), 12 jaar geleden

Beste Hans,

Dank hiervoor.

Ik lees inderdaad veel over o.m. dit injectiesysteem als zijnde de oorzaak maar andere oorzaken kunnen ook zijn de ontstekingsmodule, een vuil gasklephuis en relais' ter hoogte van de remvloeistof.

Nog even berder speuren en dan begin volgende week maar weer eens mee aan de gang.

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

De ontstekings module veroorzaakt in elk geval geen brandend diagnoselampje, die zit n.l. niet op het zelfdiagnose systeem aangesloten. Alstie helemaal niet meer aanslaat kan het wel de oorzaak zijn Het systeem relais zit naast het remvloeistof reservoir, de stekker oxideert nog wel eens.

Maurice_1 (0), 12 jaar geleden

@PT

Bedankt weer. Weet wat me te doen staat. Ik laat nog weten hoe dit afloopt.

Maurice_1 (0), 12 jaar geleden

Nadat er eerst nog een relais (tpv remolie reservoir) is vervangen is vandaag de carburateur vervangen. Met een slag om de arm kan nu al de conclusie worden getrokken dat dit de oorzaak van alle problemen is geweest.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

M.a.w. de injectie-unit/onderste deel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.