Peugeot 307 2002: abs / eps grijpt onnodig in

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

@ofstone: lampje brandt ook zonder te remmen. soms na starten niet, later wel ook al heb ik nog niet geremd.

rubber bij dit stuk (zie afbeelding) was versleten, kon de laag er zo afhalen met een schroevedraaier. ik heb begrepen dat in de wiellager een stuk zit wat de sensor leest en dat dit stuk (rubber, tegenwoordig gevulcaniseerd) niet onderbroken mag zijn. nieuwe lager erin laten persen, deze week zettten we hem terug in elkaar. nog tips, ik hou jullie op de hoogte. @ rene: bonken is inmiddels weg, en er zijn nieuwe abs sensors van voren geplaatst. zekering heb ik er terug ingedaan. na branden geel lampje remt hij prima, want dan schakelt hij zelf abs uit.

ndw

Geplaatst door ndw (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

ndw (0), 7 jaar geleden

helaas is klacht weer terug. lampje (zie helemaal bovenin bij mijn abs storings melding de afbeelding bij het begin). Linkerachterwiel klacht is opgelost en is prima. eps/abs grijpt in, terwijl niet nodig (ook bij zacht rustig remmen gaat hij aan en hoor ik gebonk, getik bij remmen) wanneer ik de betreffende zekering van abs/eps eruit haal, dan remt hij prima! moet binnenkort nr apk, er brandt niets bij dashboard, maar kan dit een rede voor afkeuring zijn? hij remt wel prima, doet alles , staat snel stil, brandt geen lampje maar wel getik en gebonk bij zacht remmen. abs sensors voor en achter aan beide zijden schoongemaakt en staan ook allemaal vlak en hebben geen roestvorming.

zou dit evt ook verholpen kunnen worden door uitlijnen? (ook linkerachterband is aan vervanging toe)

j@n-willem (0) PRO, 7 jaar geleden

Dit is inderdaad een reden voor apk afkeur, allle delen van het abs systeem dienen te werken zodien gecontroleerd op JUISTE werking. Je Zou moeten rijden met meting tijdens het rijden welke sensor afwijkingen geeft,
gr jw

arjenhofstra (0) PRO, 7 jaar geleden

Als je geluk hebt is het uitleesapparaat snel genoeg om de afwijking in het signaal zichtbaar te maken. Zoniet, dan de signalen met een scoop in beeld brengen.

kaleido 1 (1620) PRO, 7 jaar geleden

Controleer de abs ringen eens op breuk of beschadiging .

ndw (0), 7 jaar geleden

inmiddels band linksachter vervangen door nieuwe band.
nog steeds gaat lampje branden. bij starten brandt hij niet, na een keer remmen gaat hij branden. na klein stukje rijden en rustig remmen zijn de remschijven wel heel erg heet (bijna niet aan te raken). dit weekend zal ik eens de abs sensoren vervangen en zal de abs ringen eens controleren. iemand nog suggesties ivm de warm worden de remschijven voor? of is dit normaal. eerder liep linksachter al eens vast ivm roestlaagje op cylinder. deze hebben wij overigens geheel schoongemaakt, wiel loopt nu niet meer vast.

voyager (0), 7 jaar geleden

Wat is de remdruk op achterwielen dan?Lijkt of de achterwielen niet afgeremd worden, maar de voorwielen moeten alles verwerken.Zou deze model een last afhankelijke remcorrector hebben? Zo ja, kijk of deze naar behoren werkt.

ofstone (0), 7 jaar geleden

Als de voorwielen soepel draaien bij opgekrikte voorwielen, worden ze waarschijnlijk zo warm doordat het esp systeem constant onterecht ingrijpt.
Esp gebruikt ook een hoeksignaal van je stuur, en een sensor die bepaald of de auto zijdelings aan het slippen is, en uiteraard de abs sensoren en module.
Brand je abs/eps lampje enkel tijdens het remmen, of ook zonder remmen?
Voordat je lukraak vanalles gaat vervangen, Zou ik de abs/eps module laten uitlezen. Eventueel tijdens het rijden.
Mogelijk weet je dan meer.
Een losse gebroken abs ring geeft vaak vergelijkbare klachten. Het systeem denkt dat er een wiel doorslipt, en probeert dat dan te corrigeren.
Veel speling op een wielager kan ook een voor zorgen dat het abs signaal bij het betreffende wiel verstoord raakt.
Zonder zekering doet het systeem niets meer, en verdwijnen de klachten. Zonder het systeem rijden is overigens riskant, bij remmen in een bocht kan je wagen zomaar uitbreken, omdat de achterwielen dan kunnen blokkeren. Bij wagens met abs is er meestal geen lastafhankelijke remdrukverdeling aanwezig.

andreas08 (0) PRO, 7 jaar geleden

systeem uitlezen en kijken waar het probleem zich bevindt en niet klakkeloos alles vervangen.

Hans4040 (310) PRO, 7 jaar geleden

Jongens , breng elkaar niet in de war....het is ESP, en niet eps.
ESP= Electronic Stability Program

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

En volgens mij heeft hij een ABS probleem . Hij hoort namelijk bonken tijdens het remmen .
Veel voorkomende storing / oorzaak : De bedrading die onder de auto langs de brandstoftank loopt is gecorrodeerd , weerstand in de bedrading . Dus , een belaste meting op de bedrading uitvoeren .

ndw (0), 7 jaar geleden

auto uit laten lezen bij peugeot dealer: storing elektronische ABS of ESP ABR5.3

permanente storing. Wielsensor, linksachter. Geloofwaardigheid.
Tijdelijke indirecte storing, Remlichtschakelaar.
Tijdelijke storing. Verkeerd poolwiel op een van de vier wielen. Gelijkheid.

inmiddels heb ik een nieuwe remlichtschakelaar erop gezet. wat wordt bedoeld met geloofwaardigheid? dat dit de waarschijnlijke fout is? En gaan de tijdelijke storingen evt weg als de wielsensor vervangen is (of de wiellager als de ring gebroken is, is model met sensor in de wiellager , dit was van voor ook zo, en hij zag geen andere ring bij het uitlezen). hij gaf bij uitlezen niet aan welk verkeerd poolwiel vd auto dit dan is. wat wordt bedoeld met gelijkheid, moet bij vervangen van poolwiel dit dan aan beide kanten (links en rechts) gedaan worden?

pieterp9094 (0) PRO, 7 jaar geleden

In een van je andere problemcar problemen geeft je aan dat je wiel linksachter is vastgelopen en dat er aan de reminrichting daar dingen gerepareerd zijn.

Met de storingen zoals hierboven op de sensor en poolwiel linksachter zou ik daarde zaak eens heel goed nakijken (of na laten kijken door een prof) of de sensor niet verkeerd zit of los zit. Of dat bij het repareren de ABS ring schade heeft waardoor er grote variatie zit op de pulsen die voorbij moeten komen.
Een goede dealer moet dit ook gewoon kunnen vinden.
Dus sensor controleren (afstelling, afstand tot de ring), ring controleren / vervangen bij missende tanden of schade.

Wellicht helpt dit nog http://www.peugeotforums.com/forums/307-... (google is je vriend)

check

Beste antwoord, geplaatst door ndw (0), 7 jaar geleden

linksachter abs sensor zat roestvorming onder sensor, waardoor hij niet goed zat. schoon en vlakgemaakt en opgelost! hartelijk dank iedereen: pieterp9094, ofstone, rene, hans, jan-willem, kaleido, adreas, voyager en arjen!!

ndw (0), 7 jaar geleden

oh en hierbij opgelost en afgesloten! thx iedereen nogmaals! (ja ik ben echt blij!)

Hans4040 (310) PRO, 7 jaar geleden

Mooi dat het opgelost is; Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.