Ik heb de koppakking vervangen van een 106 1.0 liter uit 1998. Vervolgens start ik hem voor het eerst, blijkt er een straal benzine uit het rubberdopje aan de linkerkant van het absorptievat te lopen. Nu lees ik in andere topics dat dit vat dient voor het afzuigen van benzinedampen uit de tank terug naar het inlaatgedeelte van de motor.
Ik kan niet verklaren waarom er bij mij benzine uit loopt. Ik heb de motor 3 minuten laten draaien in de hoop dat de benzine wel verdampt uit het vat, maar dan heb ik al reeds enkele liters afgetapt en het blijft nog stromen. Wordt er in dit geval benzine uit de tank meegezogen? En wat is dan het mankement? Hoe krijg ik dit verholpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die is leuk! Althans leuk, omdat ik dit nog nooit eerder heb meegemaakt. Je zou bijna gaan denken dat je toch ergens een slang verkeerd hebt aangesloten, dus niet op de juiste plek. De combi koppakking vervangen en nadien deze klacht lijkt er verdraaide veel op, tenzij je ook nog ergens anders aan bezig bent geweest?
Kun je ook een foto plaatsen, want -links uit het absorbtie-vat- klinkt een beetje vreemd omdat volgens mij het absorbtie-vat rechts (zoals standaard gezien zittend vanachter het stuurwiel) onder voorspatscherm zit!
Ik heb alleen de cilinderkoppakking vervangen, en de klepdekselpakking. Tevens distributieriem meteen vervangen want die moest er toch af. Dat absorptievat zit inderdaad onder het rechtervoorspatscherm, maar ik bedoel dus als je dat spatscherm los haalt, en je kijkt tegen het absorptievat aan, dan zitten rechts ervan op de kopse kant twee slangen, en op de linkse kopse kant een rubber stop waar de benzine dus uit komt:
[url=http://postimage.org/image/j6exxuv5z/][img]http://s15.postimage.org/j6exxuv5z/2012_...[/img][/url]
Er zitten dus twee slangen aangesloten op het absorptievat: één komt van de benzinetank, en de ander gaat naar het inlaatgedeelte van de motor (op de foto rood omcirkeld:)
[url=http://postimage.org/image/i98iozjnr/][img]http://s15.postimage.org/i98iozjnr/P4170...[/img][/url]
12 jaar
het lijkt me toch dat je de aanvoer en de retour op de injectieunit hebt verwisseld. dan krijg je dit effect ook.
Je bent vandaag goed met slangetjes Harry. Klinkt logisch wat je als antwoord geeft.
Dat is volgens mij onmogelijk. De aanvoer komt namelijk van de benzinetank achterin de auto, en de afvoer gaat als enige van de twee slangen onder de motorkap.
12 jaar
Je hebt toch een aanvoer en een retour op de injectie-unit zitten, dus dat ding van de onderste foto waar het cirkeltje omheen staat?
Dat rode cirkeltje is de aanvoer naar de injectieunit. Verder is er geen aansluiting op de injectieunit. De andere slang is namelijk afkomstig van de benzinetank (afzuiging). Het werkt toch zo: benzinetank -> {slang} -> absorptietank -> {slang} -> injectieunit
12 jaar
Anders bekeken: er komt vanaf de tank een aanvoer (met filter La naast de tank) die naar de injectie-unit loopt.
Het absorbtievat: er komt vanaf een ander aansluitpunt op de tank een slang die naar het absorbtie-vat gaat. Vanaf het absorbtie-vat loopt een slang, met daartussen de elektro-klep, naar een aansluiting op de injectie-unit. Deze aansluiting zit vaak aan de achterzijde op de injectie-unit.
Maar waar zit dan die retour benzine, want dat moet ergens zitten!
[quote=hans4074]Anders bekeken: er komt vanaf de tank een aanvoer (met filter La naast de tank) die naar de injectie-unit loopt.
Het absorbtievat: er komt vanaf een ander aansluitpunt op de tank een slang die naar het absorbtie-vat gaat. Vanaf het absorbtie-vat loopt een slang, met daartussen de elektro-klep, naar een aansluiting op de injectie-unit. Deze aansluiting zit vaak aan de achterzijde op de injectie-unit.
Maar waar zit dan die retour benzine, want dat moet ergens zitten![/quote]
Ja, zoals je het hier omschrijft klopt het ook wel denk ik. Ik ben er toch van overtuigd dat ik de slangetjes goed heb aangesloten. Ik heb foto's gemaakt voordat ik alles los heb gemaakt, vandaar. De retourbenzine waar je het over hebt zit op de injectieunit vlak naast de aanvoer, aan de achterkant. De aanvoer vanaf het absorptievat zit aan de voorkant op de injectieunit. Ik vermoed dat het probleem ergens anders ligt.
Er wordt dus benzine aangezogen vanuit de benzinetank naar het absorptievat, en dit begrijp ik niet helemaal. De aansluiting op de benzinetank is niet gedipt in de vloeistof als het goed is, dus er zouden alleen maar dampen mogen worden aangezogen (tenzij de auto op zijn kop ligt ;). Daarnaast stoot het absorptievat de benzine naar buiten uit via die rubber dop, is dat normaal dan dat er een open verbinding in zit?
Verder heb ik gecontroleerd of de benzinetank misschien vacuüm zou trekken, maar dat leek niet zo te zijn, ook met open tankdop was het probleem aanwezig.
12 jaar
die omcircelde aansl moet de aanvoer zijn vanaf de tank volgens mij. (met benzinefilter ertussen) die aansl er rechts naast is dan de retour naar de tank. absorbtievat zit zoals reeds gemeld meestal ergens achterop de injectieunit.
Het probleem is opgelost. Ik had de slangen verwisseld van de retourbenzine en benzinetank-ontluchting. Dat verklaart ook waarom er benzine uit het koolstoffilter kwam.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar