close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Accu leeg na airco-relais reparatie BSI

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Goeiedag allemaal,

Heb een mooie 406 coupe D9 uit 2001 voor de deur staan met een leeglopende accu.

Korte inleiding: de airco werkte niet en heb 'm laten bijvullen. Hoewel dat ook echt nodig was (zat nog 70 gr in), deed de airco het daarna nog steeds niet. Met hulp van het mooie forum hier het bekende probleem van een kapot relais in de BSI gevonden. Het relais doorgemeten (was kapot) en na het vervangen deed de airco het weer!

Maar... de volgende ochtend deed de CV het niet en gaf de auto geen kik. Geen enkele functie bij maken contact. Accu (gaf zo'n 8,5 V aan!) aan de lader en daarna prima mee gereden. Vanochtend echter hetzelfde probleem. Verschillende problemen/onderwerpen op de site hier doorgelezen, en ik heb de indruk dat de BSI de accu niet meer het signaal geeft dat de spanning eraf moet (inschakelen van de ECO modus??) Kan ik dit op een simpele manier zelf controleren, of moet ik ermee naar de dealer? En zou het dan met het resetten of opnieuw inlezen van de BSI verholpen zijn?

Zou een korte spanningspiek de oorzaak van dit alles kunnen zijn? Hoewel ik erg voorzichtig ben geweest met het vervangen van het relais, weet je het maar nooit...

Overigens is de accu in orde (vorige winter vervangen) en zijn alle zekeringen goed.

Hoop maar dat mijn goedkope zelf-klus-oplossing geen duurkoop is geweest... Thanks alvast!

Geplaatst door

stadionbuur (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

schakelt de magneetspoel van de airco nog wel uit na deze reparatie?

harry4203 2655
badge vip badge

13 jaar

Dank voor je reactie Harry. Heb na een druk weekend pas nu tijd gehad om er weer naar te kijken... Om je vraag te beantwoorden: er staat zo'n 10 Volt over spoel van het airco-relais als de accu aangesloten is. Motor staat uit en ik heb nog geen contact gemaakt. Na starten is het zo'n 12,5 Volt; ongeacht of de airco aan of uit staat. Merkte bij het rijden ook dat de airco continu aan staat (eindelijk was het weer warm genoeg om dit fatsoenlijk te testen) Kortom, de magneetspoel schakelt inderdaad niet meer uit. Heb je dit vaker gezien omdat je meteen hiermee komt? En kan ik er iets aan doen?

Overigens; zodra ik de pluspool van de accu aansluit (heb hem begrijpelijkerwijs los liggen) hoor ik direct iets klikken (relais?) voor bij de motor. Pomp van de airco? Moet nog even gaan uitzoeken waar die zit en waar het precies 'klikt', maar als de BSI losgekoppeld is en ik koppel / ontkoppel de accu dan hoor ik dit niet.

stadionbuur 0

13 jaar

dat relais in de bsi zit aan de boven en onderzijde van de print gesoldeerd, wellicht heb je bij het solderen toch ergens sluiting gemaakt.

harry4203 2655
badge vip badge

13 jaar

Tja, ben er bang voor. Relais klikt ook niet meer. Ga deze eruit solderen en dan eens even kijken wat er gebeurt met de accu.. dank voor zover.

stadionbuur 0

13 jaar

Gewoon even nameten of er 12 V op de koppeling blijft staan. Hoef je niet weer de hele BSI eruit te schroeven.

pieterp9094 0
badge

13 jaar

Er blijft continu 12 V over de magneetspoel staan, dus het relais is continu geactiveerd. Heb m daarom eruit gesoldeerd, dan hoef ik niet steeds de accupool los te halen (staat zo slordig bij klanten als je je motorkap moet openen...) Ga vanavond even het relais nameten, en het elektrisch schema van de 406 zoeken. Verwacht dat het relais in orde is, en dat de spanning naar het relais niet schakelt.

stadionbuur 0

13 jaar

Wellicht ergens een sluiting gemaakt naar ground plane bij het solderen ? Of het relais plakt, heb je het goede type ?

pieterp9094 0
badge

13 jaar

Heb het relais doorgemeten en dat is OK; de weerstand wisselt netjes bij bekrachtigen van de spoel. Type is ook ok. Morgen / zaterdag maar es kijken of de printplaat in orde is. En anders solderen we er maar een schakelaar oid tussen... Dank voor zover!

stadionbuur 0

13 jaar

Een korte update: Heb het relais weer in de BSI zitten en met een provisorische schakeling 'regel' ik de airco. 't is een oplossing, maar wel tijdelijk (hoop ik). Heb het op de bsi gesoldeerde relais doorgemeten en de weerstanden kloppen. Wat ik me afvraag: waar komt het signaal van de airco-schakelaar de bsi en het relais binnen? Of anders gezegd: waar meet ik of die schakelaar nog functioneert? Heb namelijk een vermoeden dat hier iets niet goed kan zitten... Hoop weer op jullie hulp!

stadionbuur 0

13 jaar

meten is weten, als de airco ingeschakeld is, staat er dan ook spanning op de spoel van het relais ? als dat zo is kan het inderdaad in de aansturing zitten. anders lijkt het toch een sluiting te zijn in print of bedrading naar de aircopomp

pieterp9094 0
badge

13 jaar

Jup, zo'n 14 Volt. En als de airco-knop uit staat ook nog 14V (de airco staat gewoon continu aan eigenlijk) Vandaar dat ik dacht dat de schakelaar niet meer in orde is. Maar..., als ik de knop op het dashboard bedien hoor ik wel eventjes de motor optoeren. Er komt dus wel een signaal van de schakelaar, maar die zorgt niet voor het wegvallen van de spanning / stroom. Weet je of ik kan meten wat de schakelaar doet? Meten is weten inderdaad!

stadionbuur 0

13 jaar

Als de unit spanningsloos is, is de spoel dan toevallig doorverbonden met + voeding en GND ? Dan kan de schakeltor stuk zijn, of misschien toch nog een soldeersluiting naar GND plane van de print. Ik kan zo natuurlijk even niet je soldeerkwaliteiten inschatten.

pieterp9094 0
badge

13 jaar

Ok, we naderen de grenzen van m'n kennis van de BSI (en electra)... Zit er voor het relais nog een schakeltor? Is die te bereiken en door te meten, of zit die diep in de bsi verborgen? M'n soldeerkwaliteiten zijn voor verbetering vatbaar, maar volgens mij is het nu in orde. Als er een soldeersluiting naar de ground van de print zou zijn, waar meet ik dan een eindige weerstand waar die 1 zou moeten zijn? Begin nou te twijfelen... Zal het morgen op het werk ook es proberen te bespreken met mensen die meer verstand van elctra hebben. Dank voor zover!!

stadionbuur 0

13 jaar

Het heeft even geduurd, maar het probleem is opgelost. Heb het relais niet meer in de BSI gezet, maar achter het dashboard gezet. Ik gebruik nu de + van de accesoires van de radio (alleen 12V als je contact maalt) en de massa om de spoel van het relais te bekrachtigen, en ik heb een nette schakelaar op het dashboard gezet om de airco aan / uit te zetten. De draadjes uiteindelijk op de printplaat gesoldeerd. Dus de airco kan weer aan & uit, en de accu loopt niet leeg als ik m per ongeluk aan laat staan. Harry, Pieter, dank voor jullie hulp!

stadionbuur 0

13 jaar

Creatieve oplossing maar kijk uit... Met deze constructie zijn de beveiligingen voor te hoge en te lage druk van de airco uitgeschakeld. Er is dus kans op grotere schade, let hiermee dus goed op.

pieterp9094 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.