Peugeot 206: Achteras Peugeot

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Heb hier een Peugeot 206, waar ik het rechterachterwiel een stuk van heen en weer kan halen.
Blijkt dat de poot waar de naaf aan bevestigd is speling heeft op de bevestiging van de as.
Weet iemand of dat uit elkaar kan om een rubber of dergelijke te vervangen, of moet ik de hele as vervangen.
Weet graag waar ik aan toe ben, voor ik voor niks vanalles ga slopen.

Jansiemon

Geplaatst door Jansiemon (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Beunhaas (460) PRO, 14 jaar geleden

Dat is een typisch PSA kwaaltje, de afdichting van de naaldlagers in de as laat het afweten en gaat inwateren en de lagers gaan versneld kapot.
Als de draagarm veel speling heeft (meestal staat het wiel ook schuiner dan de fabriek bedoeld heeft), dan zit er maar 1 ding op: een nieuwe as of een andere , gebruikte.
De lagers kunnen in principe wel vervangen worden , maar alleen als er nog vrijwel geen speling/slijtage is.
En dan nog is het geen klus om even op een achternamiddag te doen.

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

dat is toch zo geen grote of moeilijke klus compleet setje kopen bij peugeot, ge moet wel de torsieas tekenen anders staat uw auto scheef bij niet goede montage

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Het probleem is dat bij grote draagarmspeling meestal ook de as-tap waar de naaldlagers op draaien, dusdanig ingevreten is dat nieuwe naaldlagers monteren niet meer helpt of in no time weer kapot draaien op de verrotte as-tap = complete as.

Beunhaas (460) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Hooghe jozef]dat is toch zo geen grote of moeilijke klus compleet setje kopen bij peugeot, ge moet wel de torsieas tekenen anders staat uw auto scheef bij niet goede montage[/quote]
Er schijnen zelfs garages te zijn die geen prijsopgave durven te doen voor dit kleine klusje.....

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

in setje peugeot zit alles wat je nodig hebt om dat mooi te herstellen . Als je daar echter TE lang mee gereden hebt kaner daar inderdaad ernstige schade zijn . Ik heb er in elk geval al veeeeeeel vervangen

Jansiemon (0), 14 jaar geleden

Wat is te lang? Er is behoorlijk lang mee doorgereden. Er zit aardig speling op de bevestiging en als je rijd dan klappert hij zelfs.
Is er ergens een beschrijving te vinden mbt tot demontage en het aftekenen van de torsie as?

205freak (0), 14 jaar geleden

De kortste klap is het monteren van een andere as. Is ook een leuk klusje. Heb je wel tijd voor nodig.
Ik zelf begin niet meer aan t reviseren van de bestaande as.

Jansiemon (0), 14 jaar geleden

Allemaal bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb eerst de draagarm gedemonteerd. Kwam tot de ontdekking dat er geen naaldje meer te bekennen was van de lagers die er ooit waren geweest. Toen ik de resten had verwijderd bleek de astap zodanig ingesleten dat er echt geen nieuwe lagers meer te monteren waren. Eerst offerte gevraagd bij de dealer. Nieuwe as, met nieuwe draagarmen en alle toebehoren bij elkaar zo'n 1000 euro incl. BTW. (Valt me overigens nog mee!)
Wat sloperijen gebeld, nergens een as te krijgen. Via internet toevallig op een advertentie van een Belgisch meneer gestuit die een verkeerde as had gekocht. Hij had ABS en deze was zonder. 30.000 km gelopen! In nette staat. Vanmiddag opgehaald en morgen ga ik hem monteren!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum