auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: achterruitenwisser doet het niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

mijn motor van de achterruitruitenwisser doet het niet zit daar soms relais tussen en welke is dat?

Geplaatst door

maarten klerks (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geef even aan of het een break of gewone 306 betreft en of het een zek kast met 28 zekeringen is of met 13.
Chassisnummer plaatsen mag ook. Nog simpeler: haal de achterklepbekleding er even af en kijk eens bij de achterruitenwissermotor.

hans4074 0
badge

14 jaar

hey hans,
het is een break.
en zo te zien met 28 zekeringen.het chassisnummer is vf37enfze32290192
ik heb zekering 28 al na gekeken maar die ziet er goed uit.
de achterklep bekleding heb ik er al af gehaald en gekeken met een andere motor maar die deed het ook niet.
wellicht was deze stuk.of beide krijgen geen spanning.wat kan het nu zijn?
vr gr maarten

Er zit op de houderplaat van de achterwissermotor, dus achter bekledingspaneel, een blauw (tijd)relais.
Haal de bekleding er eens af en kijk de verbindingen eens na zoals stekkers e.d. Voel eens aan het relais op het moment dat iemand de achterwisser inschakeld of je het relais 1x voelt klikken.
En anders "gewoon" meten of je plus, massa, en signaal-plus hebt. Zowel het relais als de motor zelf gaan wel een kapot, maar er wil ook wel eens een draad breken in het doorvoerrubber tussen klep en carrosserie. Een nieuw relais is behoorlijk duur = 67 euro incl BTW evenals een wissermotor = 200 euro incl. De laatste is dan wél incl. relais, maar toch te duur om op de gok te vernieuwen.

hans4074 0
badge

14 jaar

hallo hans ,
oke ik ga gelijk aan de slag.hoop het te vinden.je hoort het nog. ik ieder geval voor zover bedankt
vr gr maarten

Oké succes! Nog een vraagje waar al het 1 en ander uit af te leiden valt: werkt de achtersproeier wél bij bedienen A-wisser?

hans4074 0
badge

14 jaar

hoi hans,
heb het nu open liggen,maar lijk geen spanning op de stekker te hebben.volgens mij ook niet op de achterruit verwarming.en nu????voel het relais niet tikken.
o ja de sproeier doet het wel.

Dat de sproeier werkt betekend in ieder geval dat de stuurschakelaar zo goed als zeker(?) niet het probleem geeft.
Zit er op de wissermotor een bruine stekker met 4 aansluitingen? Zo ja, dan op de stekker staan t.h.v. de contactjes kleine cijfertjes. Het contactje bij cijfertje 4 is de massa (groen/gele draad) en bij cijfertje 2 is plus op/over contact. Meet je hier spanning? De andere 2 aansluitingen in de stekker zijn van signaal en komen vanaf de schakelaar Er zit links achter of rechts achter (niet duidelijk te zien op schema) in de auto nog een stekkerverbinding in de kabelboom evenals een grotere rode en bruine stekker met diverse aansluitingen o.a. voor de achterwisser, boven de voeten van de PASSAGIER. Controleer deze verbindingen, haal ze eens los en kijk naar slechte contacten. Kijk ook eens naar de bedrading in de harmonica doorvoer rubbers tussen klep en carrosserie.
Zo.......das eerst genoeg om je de rest van de dag aan het werk te houden! LOL

hans4074 0
badge

14 jaar

oke dank je zat weer op een reactie te wachten .
we gaan gelijk weer verder kijken.
dank je tot dusver.
gr maarten

hoihoi,
de bedrading in de harmonika door voer ziet er oke uit.kan er niets aan ontdekken.
op de 4 en 2 heb ik geen spanning.
sproeier doet het wel.
de contacten boven de voeten van de passagier zien er ook goed uit
.wat kan het nu nog zijn?
je had het nog over een stekker in de kabelboom???(waar moet ik die zoeken?wat bedoel je daar mee?)
vrgr maarten

Met deze gegevens kun je m.b.v. een multimeter de oorzaak achterhalen, er van uitgaande dat je hier mee om kunt gaan en er correct mee kunt meten = Ohm en voltmeting.
Achter op de RW schakelaar aan je stuur zit een grijze stekker. Ook hier staan weer kleine nummertjes op.
Nummer 1A (draadnummer 523) in die stekker gaat naar de bruine stekker op de ruitenwissermotor op positie 1 = signaal aansturing RWmotor, dus bij aanzetten van de schakelaar is stand achterwisser aan, moet hier ca. 12Volt op komen.
Nummer 2 in de bruine stekker (draadnummer A221) op de Rwissermotor achter = accuspanning over contact, dus ca. 12Volt en komt van de zekeringskast vanaf de 13 voudige grijze stekker aan de achterzijde van/op de zek.kast. en loopt naar zekering F28, dus controleer of je spanning krijgt op zekering F28 en of het er weer uit komt aan de achterkant op die 13 voudige grijze stekker op positie 6B (draadnummer A284)in die stekker.
Achter op de schakelaar bij stuur van de Rwisser, dus die grijze stekker, zit op positie 2A (draadnummer531/530) zit de draad die naar de bruine stekker op de RW motor gaat op positie 3 in die bruine stekker. Dit is de signaaldraad die zorgt dat de RW motor achter gaat wissen tijdens bedienen van de ruitensproeier achter.
Tot slot nummer 4 (draadnummer M520) in de bruine stekker op de Rwissermotor achter is de massa en zit ergens aan de achterzijde van de auto rechtstreeks op de carrosserie.
Print het uit, lees het rustig door en ga aan de slag. De gegevens zijn opgezocht aan de hand van je opgegeven chassisnummer en duidelijker kan ik het niet maken, er van uitgaande dat het schema klopt.

hans4074 0
badge

14 jaar

hallo hans,

zo dat is een heel verhaal..ik ga het zeker uitprinten en nagaan.helaas heb ik geen garage dus moet ik het morgen doen.eerst een verplichte verjaardag maar ga daarna zeker kijken.ik hoop dat ik er uitkom.
heel erg veel dank voor het bericht.je hoort zeker nog hoe het afgelopen is.
nogmaals dank voor de moeite.

helppppppp!!!

ik ben aan het zoeken geweest.
achterin geen spanning.voor op de stekker achter de schakelaar wel.
maar de cijfertjes die er op moesten staan konden wij absoluut niet vinden.
weet me nu eigenlijk niet zoveel raad meer.wat kan ik nu nog doen?kom er niet goed uit.

Maarten, k'heb nog een laatste aanvulling hierboven gemaakt. Peugeot werkt niet met draadkleuren, maar kleine nummertjes op de draden (en stekkers)., meestal vlak bij de stekkers, vandaar dat nu de draadnummers er bij staan. Niet teveel over de nummertjes wrijven, want dan zijn ze verdwenen.......!
Dat er geen nummertjes op de stekker zouden staan? Echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed gekeken? Ook op de kopse kanten van de stekker?

hans4074 0
badge

14 jaar

hoi hans,

oke zal nog een keer heeeeeeeeeel erg goed kijken.zal ik ze wel gemist hebben.
dank je voor je hulp tot nu toe.
mijn collega zou vandaag even voor mij mee kijken.misschien ziet hij iets beter dan mij.
je hoort het nog wel wat het uiteindelijk was.
vr gr maarten

[quote=maarten klerks]hoihoi,
de bedrading in de harmonika door voer ziet er oke uit.kan er niets aan ontdekken.
op de 4 en 2 heb ik geen spanning.
sproeier doet het wel.
de contacten boven de voeten van de passagier zien er ook goed uit
.wat kan het nu nog zijn?
je had het nog over een stekker in de kabelboom???(waar moet ik die zoeken?wat bedoel je daar mee?)
vrgr maarten[/quote]
Ik heb al 2 keer een kabelbreuk in de doorvoer van de achterklap (harmonica) gehad waarvan niets te zien was (ommanteling was in orde, maar de aders waren wel degelijk gebroken).

Kijk eens onder de rechter kunststof bekleding in de kofferbak. Daar zat bij mijn 306 (Bj 2000) een connector. Ik geloof dat de wissermotor daarlangs ook zijn (geschakelde) spanning krijg. Makkelijk te testen of met wisserschakelaar uit/aan aldaar spanning te meten is. Dan even een los testkabeltje rechtstreeks naar de wissermotor om te kijken of 'ie het doet. Als dat het doet is het waarschijnlijk toch een kabelbreuk in de doorvoer. Een nieuwe kabel parallel aan de oude leggen is nogal een gefriemel door die harmonika. Ik heb er voor de zekerheid maar meteen twee nieuw doorheen getrokken.

Als de ruitenwissermotor wel spanning krijgt en niks doet, kun hem er eens uit halen en openschroeven om zo de elektromotor eens los van het tandwielkastje uit te proberen. Als 'ie wel draait zit het probleem waarschijnlijk in de tandwieltjes of het uitgaande asje waar de wisserwarm op zit (en waar ook de ruitensproeierleiding doorheen gaat). Bij mij bleek dit holle asje helemaal vast te zitten. In een wanhoopspoging met de hamer eruit getikt, schoongemaakt en gemseerd. Werkt al weer jaren probleemloos.

LuckyMe 0

14 jaar

dank jullie voor alle oplossingen.en alle moeite.
wat ik verkeerd gedaan had weet ik niet.bij meting had ik geen spanning.maar bleek iktoch wel te hebben.
de ruitenwisser motor was gewoon stuk.sjongejonge!!!!!!!wat een oen ben ik.hihihihi
gewoon een domme fout.

Kan gebeuren, zolang je je best maar doet om het op te lossen toch? En das gelukt en weer wat wijzer geworden.

hans4074 0
badge

14 jaar

Ja zeker! dat blijkt wel ja.hihihi
voel me toch wel een beetje lullig hoor.
had een andere motor aangesloten om te testen en massa gemaakt.toch werkte deze niet.nu blijkt dat hij pas goed massa maakt als hij volledig is gemonteerd.want toen deed hij het wel......ppppfffff.
en met het doormeten had ik een meter met iets te dikke pinnetjes.kwamen niet ver genoeg erin.
heb van een vriend een speciaal metertje ervoor geleend.deze had inderdaad een veel spitser puntje.
een leer voor de volgende keer.maar ben blij dat het probleem in ieder geval opgelost is.beter laat dan nooit.
als nog dank voor iedereen die oplossingen aangedragen hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.