Hallo,
Het motortje van de centrale vergrendeling van de achterklep zat vast.
Kwam er achter dat de klep niet meer op slot ging. Met de sleutel geprobeert, ging wel dicht maar niet meer open.
Door voorzichtig kracht op de sleutel te zetten knapte gelukkig het oogje waar het stangetje aan zit van het motortje af.
Klep kon weer open.
Motortje van de sloop gehaald, deze liep veel beter maar doet het niet.
Terwijl er wel spannig op de stekker komt als je hem opend of op slot doet.
Ik dacht dat het aan het motortje van de sloop lag. Nieuwe besteld gemonteerd, maar ook deze doet het niet.
Wat zou het kunnen zijn.
Zit er nog ergens een zekering die geknapt kan zijn door het zware lopen van het oude motortje?
De rest van de deuren werken namelijk nog gewoon wel.
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Of je een signaaltje krijgt op de stekker van het motortje is met een multimeter eenvoudig te meten tijdens bedienen van de centrale vergrendeling.
Als dit signaal aanwezig is kun je nog eens controleren of je toevallig het motortje wel goed geplaatst hebt. Hij kan bij mijn weten ook andersom gemonteerd worden doordat de schroefboutjes dan aan de verkeerde kant in het motortje zitten, dus fout gemonteerd. Hierdoor is de hoek tussen stangetje en slot te groot en de afstand te lang of te kort en werkt het ook niet (goed)
Dag Hans,
Het motortje zit gelijk als de oude. Heb de spanning gemeten en ik krijg een signaal.
Heb voor het monteren de beide nieuwe motortjes in het stekkertje geplugd, maar zelfs toen deden ze het niet.
Ik had de hoop dat al hij gemonteerd zou zijn hij via de schroefjes massa zou maken en toch zou werken.
Het stekkertje ziet er ook nog goed uit.
Ga morgen proberen de contactjes iets uit te buigen en wat contact reiniger erin.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
14 jaar
Even lastig uit te leggen, maar een poging: de bedienings-stift van het motorje moet bij bedienen dan wel in dezelfde stand staan (of handmatig gezet worden) als waar de rest van de sloten op staan. Als de portieren op slot staan, moet het motortje ook in de stand "op slot" staan en omgekeerd bij open stand.
Als je de stift handmatig bedient gaat dit met een lichte weerstand en een, nou ja.....noem het zaag-geluidje.
Die schroefjes zitten gewoon in het kunststof huis van het motortje en zorgen NIET voor massa. Dit gebeurd in de aansluiting door plus en min om te draaien bij sluiten en of openen, dus als je de multimeter pakt, standje volt en je steekt de meetpennen elk in een aansluiting van het 2 voudige stekkertje en je bedient de c.p.v. dan moet je ongeveer accuspanning (pulsje) meten zowel bij openen als sluiten, alleen in 1 van de 2 gevallen zal er een minnetje voor voltmeting staan.
Als de deuren op slot zijn en de klep handmatig op slot, dan gebeurt er bij openen niets.
Zaaggeluidje klopt. Met de sleutel draaid het nieuwe motortje in elk geval soepel. De oude heb ik met een tang weer los gemaakt.
Maar deze beweegt erg zwaar.
Vriend van me is monteur en daar help ik op zaterdag, hoop dat hij nog een idee heeft.
14 jaar
Die vriend van me is iets slimmer dan ik.
Op één van de draden komt spanning bij openen.
Maar bij sluiten gebeurt er niets, er zou dan spanning op de andere draad moeten komen.
Waarschijnlijk draadbreuk.
Dus geen spanning, maar ook geen massa.
We denken in de doorvoer tule bij de achterklep. Ik begin daar met meten en dan zien we het wel.
Maar dan moet het eerst iets mooier weer zijn.
Het motortje zit in elk geval goed.
Heb de oude open gesloopt en ben tot de conclusie gekomen dat er flink geld gerekend wordt voor
zo'n simpel ding.
Het is niet anders.
14 jaar
citaat: als je de multimeter pakt, standje volt en je steekt de meetpennen elk in een aansluiting van het 2 voudige stekkertje en je bedient de c.p.v. dan moet je ongeveer accuspanning (pulsje) meten zowel bij openen als sluiten, alleen in 1 van de 2 gevallen zal er een minnetje voor voltmeting staan.
Dat heb je deze meting niet uitgevoerd?
zoals ik al zei ik ben de slimste niet.
Maar bij openen meten we een spanning en bij sluiten meten we helemaal niets. Het is een witte draad en een rose draad.
Volgens mij komt bij openen spanning op de witte en fungeert de rose als massa en bij sluiten is het net andersom.
We hebben een simpele spanningsmeter op beide draden gezet maar dan gebeurt er niet.
We denken dus draadbreuk.
Het klopt toch dat de polarisatie van de draden omdraaid bij openen en sluiten?
14 jaar
Ja dat van het omdraaien van plus en min klopt ( ook al aangegeven in eerder bericht) Draadkleuren zeggen niets of nauwelijks iets bij de meeste peugeots. Het gaat om de positie van een draad in de stekkers , de kleur van de stekkers en de nummertjes die op de draden staan. De draden kunnen inderdaad afgebroken zijn in het harmonica rubber van de klep.
Dag Hans,
Bedankt voor je hulp, ik zal in het vervolg beter lezen.
Er was een draad door gesleten in de doorvoer tule.
Het werkt weer.
14 jaar
Lol. Gelukkig heb je het op kunnen lossen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar