Peugeot 307: afhandeling "lage oliedruk"

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 hdi 110 pk

Hallo,

Mijn auto is er pas geleden mee gestopt. Ik kreeg een storingsmelding "lage oliedruk". De garage had het vermoeden dat mogelijk de zeef in de carter verstopt zat.
Hierop is de carterdeksel verwijder, de zeef vervangen, maar ook de carterdeksel. De garage zei dat Peugeot NL advieseerde om een nieuwe dekstel terug te plaatsen omdat de een oude deksel vaak vervormd, wanneer deze wordt verwijderd. Terugplaatsen zou een lekkage bij de pakking kunnen veroorzaken. Uiteindelijk bleek de oorzaak van de storing een defecte oliepomp te zijn. In kreeg ook het advies om de olie om de 10.000 km te vervangen ipv 20.000 km.

Nu vraag ik mij of of het vervangen van de carterdeksel wel echt nodig was. Ik had hier namelijk nooit van gehoord.

Wie heeft hier ervaring mee?
Is dit echt een advies van Peugeot NL.
Naast deze storing heb ik ook een lekkage bij mijn verstuivers beschreven op deze site.
Kunnen deze storingen met elkaar te maken hebben?

Dennis01

Geplaatst door Dennis01 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

PEUGEOT TR (0) PRO, 14 jaar geleden

carterpannen vervormen idd heel gemakkelijk, en idd om de 10000 verversen, omwille van teervorming van de olie, door de kleine inhoud en hoge temperaturen vnl bij regeneratie vh roetfilter en nogal veel EGR (uitlaatgasrecirculatie) gaat de kwaliteit vd olie snel achteruit.
carterpan kost toch maar rond de 60 euro?

Dennis01 (0), 14 jaar geleden

Dat klopt, ik had hier alleen nooit eerder van gehoord en ik dacht dat daar een pakking juist voor diende, vandaar.
Het jammere bij deze storing was, dat ik bij het melden van de storing al had gevraagd of het niet de oliepomp kon zijn die defect was, ik had deze storingsoorzaak namelijk gelezen op internet. De garage gaf direct aan dat ze eerder dachten aan de zeef in de carter.
Ik vraag mij af hoe een garage bij zo'n storing over het algemeen te werk gaat. Ze zijn dus begonnen bij de zeef in de carter. Zijn daar stappenplannen voor of hadden ze op een simpele wijze de werking van de oliepomp kunnen vaststellen. M.a.w. zijn dit de logische stappen bij deze storing.

Ik heb inderdaad inmiddels wel begrepen van een tijdige interval van het vervangen van de olie erg belangrijk is.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het makkelijkst lijkt me dan om eerst de oliedruk te meten,en aan de hand daarvan verder te zoeken.

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum