auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: trilling bij in trappen van koppelingspedaal

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo allemaal

Ik heb een probleem met mijn versnellingsbak of koppelingset.

Bij een draaiende motor en de versnelling in vrij hoor ik af en toe een gepingel/schurend geluid bij de versnellingsbak.
Het geluid wordt steeds erger. Het is begonnen bij een voelbaar lichte trilling bij ingetrapte koppelingspedaal.
Daarna zijn schurende en jankende geluiden hoorbaar bij gekomen bij moment van schakelen.
Bij ingetrapte koppelingspedaal en de auto stilstaand, hoor je soms minder geluid of meer geluid.

Auto schakelt goed en maakt geen schurend of bij geluiden tijdens het rijden.

Zelf dacht ik aan de druklager.
Of kan het aan de lagers van de versnellingsbak liggen.

Graag zie ik wat adviezen.

MVG Chris

Geplaatst door

uncle Joe (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

druklager verdenk ik ook....

wordt hoe dan ook duidelijk met de bak eruit, wat ook nodig is als het een lager van je prise as zou zijn (niet waarschijnlijk)

AR 67202 0
badge

15 jaar

Ik heb bij een 406 een probleem gehad met dezelfde symtomen. Uiteindelijk bleek het te liggen aan een kapot druklager. Kijk hier maar eens:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

TrafficBandit 0

15 jaar

Hallo trafficbandit en AR 67202

Bedankt voor de adviezen.

Ik ben inmiddels begonnen met het uitbouwen van de versnellingsbak om in ieder geval een nieuwe koppeleingsset te plaatsen.
Alleen.... waar kan ik op de versnllingsbak aflezen welke type ( BE4R of MA ) versnellingsbak ik heb. Het is een 307 SW van bj. 2003.
Dit i.v.m. het bestellen van de juiste koppelings set.
Nog een vraag met het uitbouwen van de aandrijfassen. Volgens handleiding 307 hoeven de draagarmen niet los gemaakt te worden.
Is dit juist?????


MVG Chris

uncle Joe 0

15 jaar

Als je gewoon een originele koppelingsset bij peugeot haalt dan kunnen ze via je chassisnummer nakijken welke onderdelen je precies nodig hebt. Je hoeft dan niet zelf te gaan zitten zoeken naar typenummers e.d.

TrafficBandit 0

15 jaar

de draagarmen hoeven niet los, enkel het kogelgewricht uit de draagarm halen

AR 67202 0
badge

15 jaar

Hallo allen

Net mee gestopt met uitbouwen van versnellingsbak. Linker aandrijfas zonder problemen uitgekregen en daarna dit alles ondersteunen.
Met het uithalen van de rechter aandrijfas zal denk ik meer moeite gaan kosten.
Bij het uithalen van de rechteraandrijfas is het de bedoeling dat je de steunen voor steunlager helemaal demonteert of volstaat het met het losdraaien van de 2 moeren t.b.v. klemmmen van de steunlager???????
En nog een vraag welke dopmaat past eigenlijk om de moernaaf los te maken???? is dat dopmaat 34 ????????
Graag ontvang ik meer tips .

MVG Chris

uncle Joe 0

15 jaar

de 2 borg moertje los draaien en iets verdraaien dan met een scroeven draaier de as los halen

idd dop 34, post de laatste 8 vh chassisnr, dan zoeken we op welke vb erin zit

PEUGEOT TR 0
badge

15 jaar

Hallo allen

Bedankt voor de tips.

Peugeot Tr: hier zijn de laaste 8 cijfers van Chassisnr. 83009331

Alvast bedankt.

MVG chris

uncle Joe 0

15 jaar

is een BE4R, orig stuknrs. zijn 2050R5 nieuw, 205157 ruil, vergeet de geleidebus niet te vervangen 210535
de handel kan deze nrs normaliter omzetten , maar de bus waarop de druklager schuift moet je denk ik orig halen, maar deze kost weinig. olie is 75w80 2liter ( 973641)

PEUGEOT TR 0
badge

15 jaar

Hallo peugeot Tr

Bedankt voor de snelle reactie.

MVG Chris

uncle Joe 0

15 jaar

Hallo Allen

Rechter aandrijfas is ook zonder problemen los van de bak. Nu stuit ik op een probleem.
Volgens handleiding zal tapeinde van linkerophanging aan de bak met speciaal sleutel nr. 30 losgedraaid moeten worden.
Ik ben niet in het bezit van speciaal sleutel nr. 30. Ik heb het wel geprobeerd met 2 moeren die contra aangedraaid zijn tapeinde los te krijgen.
Maar zonder positief resultaat.
Vraag .....geeft het problemen als ik tapeinde niet afhaalt?????
Of is er een andere manier zonder hulpsleutel 30 tapeinde los te krijgen
Graag ontvang ik tips.

MVG Chris

uncle Joe 0

15 jaar

waarom ging dat niet met 2 moeren draaide die gewoon mee?? probeer er eens 3 op te zetten is mij al regelmatig gelukt om zo tapeinden eruit te draaien en ik weet niet misschien zit deze wel vast met loctite even de tapeind vlug verwarmen

Ik begrijp niet precies over welk tapeind je het hebt, maar als het de steun is die bovenop de versnellingsbak zit en verbonden is met het chassis dan is het waarschijnlijk niet zo'n probleem. Ik heb de hele versnellingsbak er uit gekregen zonder dat dat tapeind verwijderd was. Het is wat meer frunniken maar het lukte wel. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn auto een 406 is en de jouwe een 307 dus het zou kunnen zijn dat het bij een 307 niet lukt.

Toen de bak er eenmaal uit was heb ik de steun wel losgedraaid omdat de bak er dan weer wat makkelijker in te zetten is. Ik heb uiteindelijk een pijpsleutel gebruikt om hem er weer in te zetten maar die moet je dan inderdaad wel hebben.

TrafficBandit 0

15 jaar

Hallo allen

Met pijn en moeite is het mij gelukt tapeinde los te krijgen, met de tip van robby om 3 moeren contra vast te draaien en wat getikt om tapeinde te laten schrikken.
Zoals trafficBandit het net al vermelde, zou het met een pijp sleutel nr.16 moeten lukken.
Zijn er nog meer tips, waar ik op moet letten bij het los wrikken van de bak.
Ik werk niet met een brug, maar gewoon op de vloer. Auto staat op 2 bokken. Motor is opgehangen met een zelf gemaakte constructie van balken.
(afgekeken van trafficbandit)
Versnellingsbak zou ik ook op dezelfde constructie kunnen laten hangen met een spanband en bij het wrikken/uitbouwen van onder opvangen met een verrijdbaar krik.
Of zijn er andere suggesties?????
Ik ben niet in het bezit van een takel.

MVG Chris

uncle Joe 0

15 jaar

Zelfs als je alle bouten e.d van de versnellingsbak verwijderd hebt blijft deze nog op z'n plaats zitten. Je moet hem een beetje heen en weer wrikken om los te krijgen, het is niet zo dat hij er meteen uit dondert. De versnellingsbak is bovendien niet extreem zwaar. Ik heb hem er gewoon met de hand uitgetild en dat was goed te doen zonder overdreven krachtsinspanning. Ik verwacht niet dat je spanbanden of een krik nodig hebt. Het enige wat misschien handig is om te vragen of er even iemand kan helpen. Mocht je dan in een onmogelijke situatie terecht komen dan is er tenminste hulp.

Let er wel goed op dat je alle elektrische connectors, schakelstangen, bouten etc. goed hebt losgemaakt voordat je de bak er af trekt. Bij mij kwam de bak in eerste instantie niet helemaal los en toen bleek dat er op een onzichtbare plaats nog een elektrische stekker in zat die hem tegenhield. Als alles goed los is komt hij er zo vanaf, is dat niet het geval stop dan en controleer het nog een keer.

TrafficBandit 0

15 jaar

ja precies je gaat er gewoon onderligen en beetje wrikken en doen dan komt hij wel los en kun je hem zo op je borst laten komen, wel zeker van zijn dat je wagen goed stevig staat ik zou je adviseren om bij montage toch te proberen om de bak niet effe te laten hangen als het niet lekker gaat hierdoor hangt hij op de priseas in je plaat en heb je kans dat hij de plaat wat krom trekt dus tanden op elkaar en doorzetten effe rusten misschien, maar bak niet echt laten hangen als jij je plaat goed centreerd gaat dit wel lukken

Hallo Allen

Vandaag de bak er uit gehaald. Ik heb het toch gedaan met een lier en 2 ladders en een balk. Zonder veel moeite en kracht is de bak eruit gehaald. Ik heb toch maar zoiets in elkaar geknutseld om bij demontage geen beschadigingen te veroorzaken zoals robby 10030 in zijn verhaal voor waarschuwt.
Zoals een ieder hier bevestigd heeft, lag het aan een defecte druklager. Lagers lagen nog in het schaaltje, maar bij het uithalen van geleidebus viel alles uiteen. De drukgroep en plaat was nog in orde, maar worden tocg vervangen. Nieuwe as- keerringen geplaatst en een nieuwe geleidebus met keerring.
Als ik alles goed bekeken hebt lag oorzaak van kapotte druklager toch aan te weinig smering in geleidebus. Geleidebus was aan bovenkant onregelmatig versleten t.o.v. onderkant.

Dus mijn vraag welke smeermiddel kan ik het beste gebruiken om in de toekomst zoiets te vermijden??????

Nu maar wachten tot morgen als de koppelingsset er zijn.

Toch nog een vraag........ Ik las dat voor het verwisselen van een koppelingsset 3,5 uur werkplaats tijd in beslag zou nemen.
Nou volgens mij is dat een fabeltje. In ieder geval met een peugeot 307 waar alles moeilijk te bereiken is dat niet haalbaar. Ook voor een professional.

MVG Chris

uncle Joe 0

15 jaar

ik gebruik grafietvet nl molykote g rapid + om geleidebus in te smeren, is ook in kleine tubetjes te verkrijgen.
tijd is idd 3,5 uur en is te doen, want anders zit de baas achter ons

PEUGEOT TR 0
badge

15 jaar

Hallo allen

Vandaag alles terugeplaats met uitzondering van de wiel draagarm terug in de kogel.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken.
Ik heb het al geprobeerd met een krik onder fusee, maar krijg het niet voor elkaar.
Speciaal gereedschap niet aanwezig.
Graag ontvang ik adviezen.

MVG Chris

uncle Joe 0

15 jaar

Ik heb een koevoet tussen de draagarm gezet om hem naar beneden te drukken. Je kan ook een pijp of wellicht een stuk hout gebruiken, als je maar een soort van hefboom hebt waarmee je wat meer kracht kan zetten. Je duwt hem dan zo naar beneden en dan is het een fluitje van een cent om de fuseepin er weer in te zetten.

TrafficBandit 0

15 jaar

Hallo Trafficbandit

Probleem is dat ik niet met een brug werk. Ik ben alleen. En met een krik gaat het ook niet.
Ik heb nu de de fusee los gekoppeld van de poot. Draagarm kogel heb ik nu in de draagarm zitten. Nu imoet ik alleeen nog maar een veerklem hebben, om poot iets omhoog te krijgen. Daarna de 2 penbouten in de fusee.
Dus ik ben op zoek naar een veerklem. Geprobeerd met span banden, maar dat ging ook niet.

MVG Chris

uncle Joe 0

15 jaar

Ik weet niet zeker of de 406 dezefde soort wielophanging en vering heeft als de 307. Maar bij de 406 ging het redelijk makkelijk door niet de poot omhoog te trekken maar door de draagarm naar beneden te duwen. Met de hand lukt dit niet omdat je dan niet genoeg kracht kan zetten, maar als je er een hefboom op zet dan is het wel makkelijk voor elkaar te krijgen. Kan je anders een fotootje posten, dan is het wat beter te zien waar we het precies over hebben.

TrafficBandit 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.