Peugeot 205: Afslaan bij ontkoppelen

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: Tu3 m/z 1.4i singlepoint

beste monteurs en sleutelaars,

Ik heb al een keer eerder een post gedaan over dit probleem en ben mij ervan bewust dat er ook veelvuldig door anderen over wordt geschreven. Ik ben echter al een tijd bezig met dit probleem en krijg veel hulp van de site pug205.nl maar kom niet tot een oplossing. Ik heb al aardig wat dingen nagelopen en begin me af te vragen wat er nog overblijft.

Nog even kort de gegevens van de auto:
peugeot 205 uit 89 met een Tu3 m/z 1.4 singlepoint injectiemotor. brandstof is bezine.

Probleem:
bij afremmen op de motor en bij een toerenal van ongeveer 1900 toeren valt de motor uit als er dan wordt ontkoppelt. de toerenteller dipt van onder de 800 toeren en slaat dan naar de uit positie. het acculampje gaat branden en de motor valt uit.

verdere opmerkingen:
-de motor start niet bij koude start als de lichten aanstaan. bij warme start is er geen probleem.
-de auto draait +-2000 toeren als hij koud is
-bij starten zonder lichten aan (koud) duurt het meestal +-1.5 sec. voordat de auto aanslaat
-versnellingsbak schijnt versleten te zijn
-ecu is niet uitleesbaar (met apparaat van de garage)

tot nu toe gedaan aan de auto:
-gasklephuis vv. probleem niet verholpen, oude gasklephuis terug.
-alle filters vv,
-stappenmotor gereinigd evenals gasklephuis..
-alle stekkertjes en massapunten afgeborsteld, dit heeft enigzins geholpen!
-geen kortsluiting gemeten bij de lichten
-geen lek in het vacuum gemeten, alle slangetjes gecontroleerd....


Ik hoop dat een van u mij verder kan helpen, bij vorige vragen ben ik altijd zeer goed geholpen.

Met vriendelijke groet,

Teun

teunla

Geplaatst door teunla (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Teun ik zou toch nog eens voor de massa's gaan, op de versnellingsbak en tussen de versnellingsbak en de motor en de carrosserie, dit omdat hij niet aanslaat met de lichten aan.Ook de massa op de stappenmotor van de injector zou ik eens nameten.

wkhoek (0) PRO, 16 jaar geleden

volgens mij zit er ook nog een massa punt onder/naast de lv koplamp. Hier zitten dan meerdere massa's aangesloten (betreft zo'n verzamel massa-stekker). Deze heb ik ook wel eens verrot gezien, maar weet niet meer precies wat dan de klacht was.

teunla (0), 16 jaar geleden

Beste heren,

Ik zal de massa's op uw aanraden zeker nog een keer nagaan. probleem bij de vorige keer was dat ik bij veel stekkertjes niet in de stekkertjes kon borstelen, hierdoor is denk ik wat oxidatie blijven zitten. ik zal eens kijken of ik ergens een klein borsteltje kan kopen. Ik gebruik nu contactspray voor het inspuiten van de stekkers. voor de massapunten heb ik anti roestmiddel gebruikt. Ik hoop dit weekend nog eens aan de slag te gaan.

Zijn de twee bolle eenheden aan de zijkanten (waar elk een zwarte draad naartoe gaat) onder de motorkap ook massa's en zo ja moet ik die uit elkaar halen om ze schoon te maken?

Oldtimer, Kan ik het massapunt doormeten met een multimeter en meet ik dan het voltage of de weerstand?

U beiden bedankt voor de snelle reply!

Teun

p.s. ik kreeg bij koud en nat weer ook last van het volgende: Na een tijdje rijden (motor is goed warm), ongeveer 30 minuten parkeren. dan bij starten slaat de motor goed aan (is nog warm, zo'n 75 graden) maar slaat bij het op laten komen van de koppeling na wat stotteren en weinig krachtoverbrenging weer af. dit wordt verholpen door veel gas te geven...

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Die 2 dingen kun je rustig laten zitten dat zijn de schokbrekers.
weerstanden meet je met een ohmmeter maar, overgangsweerstanden vindt je ook door belast (bv. tijdens het starten) tussen 2 punten in het massacircuit een voltmeting te doen. (bv tussen het motorblok en de minpool van de accu) of (tussen de minpool en de massa van de bobine)daar zou je normaal gesproken geen uitslag moeten zien maar mocht er en weerstand zitten meet je een spanningsverschil en enkele tienden van volts is dan al funest.
Zo kun je natuurlijk ook het voedingscircuit controleren. Een groot spanningsverschil (enkele 1/10 volts) tussen de plus op de bobine en de pluspool van de accu wijst op een overgangsweerstand in het voedingscircuit van de bobine (bv kontaktslot)

teunla (0), 16 jaar geleden

even een update:

Ik heb alle massa's nog een keer gedaan en ook op aanraden van wkhoek dat verzamelpunt linksvoor (wat trouwens erg verroest was). tijdens het schoonmaken heb ik ook een bruinrode stekker linksvoor schoongemaakt. bij het starten kwam de auto totaal niet op gang, even rommelen aan de stekker en weer starten bleek te helpen. De auto draait nu weer, echter elke keer als ik aan de stekker rommel heeft de auto de neiging tot afslaan of slaat af. ik denk dat ik die stekker dus maar eens moet vervangen. kan ik dat zelf of moet ik dat door de garage laten doen?

Ik heb ook gemerkt dat tijdens het stationair draaien als ik de lichten aan doe, de toerenteller naar beneden zakt, stijgt en dan weer in de oude stand gaat staan... ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken...

ook nog even de accu doorgemeten:
werkwijze-> multimeter op 20v stand, plus op plus, min op massa

contact uit: 12.30 v
contact aan: 12.47 v
motor aan onbelast: 14.28 v
motor aan met licht (stad en dim): 14.03-14.11 v (zeer instabiel)
motor aan alle verbruikers aan: 13.93-14.03v (zeer instabiel)

is er dan ergens kortsluiting in het systeem? ik meet bij de lichtstekkers geen onstabiele waarden...

groet, Teun

edit: na het schoonmaken van de massa's is de auto vanavond weer afgeslagen. Heeft u misschien een idee over de volgende stap?

edit 2: de auto start nu wel goed met de lichten aan! dat is in ieder geval weer een stapje in de goede richting! :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.