Goedemiddag!
Ik heb een vraagje over een 306 1.8 16V op gas. Bij de koude start startte de auto slecht (op benzine). Ik moest gas bijgeven om hem aan de praat te houden. Als hij bleef lopen, schommelde het stationair toerental nogal. (Dat schommelende toerental bleef hij overigens houden wanneer de motor warm was en ook wanneer hij op gas reed). Tijdens het rijden wilde de motor nog wel eens afslaan wanneer de koppeling werd ingetrapt. Vooral bij lage snelheden (rustig aan komen rijden voor een stoplicht of een kruispunt bijvoorbeeld).
Ik zou graag weten hoe dit probleem is op te lossen. Ik hoor graag van jullie!
Bij voorbaat dank, Arie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
John, bedankt voor je antwoorden!
Op zich is het fijn als zoiets zelf op te lossen is. Ik heb ook een Laguna op gas, en daar had ik in het begin ook wel eens last van afslaan. Daar zitten nu nieuwe bougies in, een nieuw luchtfilter, ik heb het gasklephuis schoongemaakt en de bdp sensor. Nu rijdt hij goed. Ik vroeg me af of het hier hetzelfde probleem kon zijn, maar ik wilde vooral weten waar de bovengenoemde onderdelen zitten bij een Peugeot 306. En wellicht komt het bij 306'jes vaker voor en is het een bekend probleem met een makkelijke oplossing.
Ik heb eerder een 306 gehad op gas, waarvan de motor afsloeg wanneer ik bijvoorbeeld de snelweg afging en de koppeling intrapte (maar dat was dus met hoge snelheid) dat is toen opgelost door een slang los te koppelen die de luchttoevoer verzorgde. De motor kreeg gewoon teveel lucht. Daarna was het euvel verholpen. Bij het huidige probleem gaat het echte om afslaan bij lage snelheden...
Ik zou even moeten checken welke installatie erin ligt.
Is zo'n stappenmotor na te kijken en schoon te maken eigenlijk? En zijn er nog speciale dingen waar je op moet letten?
Kijk eens of er niet een half verpulverde kat aan poeder voor de kat ligt als je start blaas je dat in de katalisator en dan slaat de motor af.Met veel gas geven is hij soms nog aan de praat te houden.
John, bedankt voor je antwoord.
En hoe zie je dat? Betekent dat dat de halve uitlaat onder de auto vandaan moet?
Ik heb ook wel eens iets gelezen over de stappenmotor en (bij renault) over het gasklephuis. Ook worden daar wel eens de bdp-sensor genoemd en de mapsensor. Zijn dat dingen waar het in dit geval aan kan liggen? En is ook aan te geven waar die dingen zitten bij de peugeot die ik heb?
18 jaar
Arie,als je dat wilt controleren dan moet in ieder geval het voorste stuk los.Als je wel eens bij een dealer komt zou je hem ook eerst uit kunnen laten lezen dan weet je wat meer. Jou auto heeft ook een stappen motor die bestuurt het stationaire toeren tal. hij zit op of onder of opzij van het gasklephuis. Dat zit na je lucht filter soms daartussen nog een stuk slang.Gaslephuis vaak van aluminium. Waar de gaskabel ook eindigt.Arie,in theorie kan het aan veel dingen liggen want het is niet zo dat een storing aan een specifiek onderdeel ligt.En het is ook belangrijk of je de storing perse zelf op wilt lossen.
Arie,wat voor gasinstallatie ligt er in en hoe snel schakelde hij over van gas naar benzine?
Arie, de stappenmotor zit denk ik met twee torx schroeven op je gasklephuis.Als je hem er uit trekt moet even op letten er zit een O-ring om de pasrand,asje watuit de motor steekt moet schoon zijn niet op asje duwen of aan trekken zodat het verschuift,is niet goed voor binnenwerk.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar