Peugeot 309: Afslaande motor bij laag rpm

Bouwjaar: 1988

Sinds kort kamp ik met een uitzonderlijk probleem. Mijn Peugeot 309GT uit 1988 met 1.6 GTI blok bekent uit de 205, heeft een onregelmatig toerenverloop onder de 2500rpm. Zodra het blok koud is en voor de eerste keer gestart word is er geen probleem; de auto rijdt soepel weg zonder hikken of stoten. Echter zodra het blok warm wordt of even loopt, ben ik beneden de 2500rpm genoodzaakt mijn voet continu op het gast te houden ter voorkoming van het afslaan van de motor. De top van deze auto ligt nog steeds op 196 km/u (teller) dus het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat het iets met compressieverlies te maken heeft.

Wanneer ik op de snelweg rijd, mijn voet van het gas haal en vervolgens de koppeling in trap, zakt het toerental tot onder de 1k rpm en slaat de motor af. Door de koppeling weer op te laten komen, slaat de motor vanzelf weer aan en gaat deze onvermoeid verder. Dit probleem is spontaan van de een op andere dag gekomen, en helaas niet meer weggegaan.

Uitlezen van de motor heeft geen zin aangezien deze geen geheugen heeft.. en als ik aan het blok vraag waar het zeer doet geeft deze ook geen antwoord, dus wie herkent dit probleem of heeft een mogelijke oplossing?

Bij voorbaat dank!!

dupl-u-35107-5dd14a8d0e531+boolean

Geplaatst door dupl-u-35107-5dd14a8d0e531+boolean (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Santa (0), 18 jaar geleden

Al eens geprobeerd om het VRIENDELIJK aan je blok te vragen....?
Vervang de temperatuursensor eens?

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Alvorens de temperatuursensor te vervangen zou ik hem toch eerst even doormeten.
Draait hij koud wel regelmatig stationair? (stationairregeling).
Ook luchtmassameters gaan wel eens kapot, kan een soortgelijk effect geven.

dupl-u-35107-5dd14a8d0e531+boolean (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties! Vandaag nog eens op een vriendelijkere toon gevraagd, maar nog steeds niets.. ;) De temperatuursensor geeft naar mijn idee normale waarden en om de luchtweger uit te sluiten heb ik de oude van mijn 205 geprobeerd welke hetzelfde resultaat geeft.

Wat de stationairregeling betreft; als ik de motor ondanks mijn trukendoos (gas, rem en koppeling tegelijk) tóch uit laat vallen, wil deze enkel weer met moeite starten als ik de stationairschroef uit draai (open dus).

Iemand nog meer ideeën?

dupl-u-35107-5dd14a8d0e531+boolean (0), 18 jaar geleden

Heb het originele filter tijdelijk vervangen door een K&N powerfilter en een kleine verbetering is merkbaar, maar het probleem is niet verholpen..

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

OK, je laat hem ondanks je trukendoos stil laat vallen, en je wilt hem weer starten. Hij start dan alleen met de stationairschroef helemaal open. Dit lijkt mij een teken dat ie dan te weinig lucht krijgt. Zijn de bougies dan ook nat?
Het stelmotortje voor het stationair toerental zit volgens mij tegen de zijkant van de kop, onder het thermostaathuis boven de versnellingsbak. Kun je hier de werking van controleren?

dupl-u-35107-5dd14a8d0e531+boolean (0), 18 jaar geleden

Hmn, nu weet ik even niet precies waar ik zoeken moet.. ik zal morgen een duidelijke foto (7mp) van de motor maken en deze online zetten. Bougies controleren staat ook morgen op de planning. Bedankt!

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

En kijk eens naar de afstelling van de smoorklepschakelaar.En reinig het smoorklephuis eens.

dupl-u-35107-5dd14a8d0e531+boolean (0), 18 jaar geleden

afstelling smoorklepschakelaar gecontroleerd en smoorklephuis gereinigd maar helaas, nog geen verbetering merkbaar.. :(

dupl-u-35107-5dd14a8d0e531+boolean (0), 18 jaar geleden

heeft iemand nog ideeën? bvbd!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum