Hallo
ik heb net een peugot 205 1.8 diesel gekocht en heb meteen het volgende ontdekt.
bij een koude start slaat de motor vrijwel direct aan. maar daarna begint hij wat te stotteren. als ik was gas geef houdt hij erg in en voel je de motor aardig stotteren.
bij het optrekken slaat hij vaak meteen af alsof hij smoort.
daarna gaat het starten nogal moeilijk. alsof er geen diesel ingespoten wordt.
als ik na veel doorzetten de motor draaiende kan houden en op weg ga blijft de motor inhouden en moet ik soms plankgas geven, soms schiet hij ineens vooruit.
als de motor warm is dan start hij perfect en blijft ook mooi rustig draaien. soms houdt hij nog wel wat in.
kan het dan nog lucht izjn?
op dit forum heb ik al gelezen dat het of lucht of een verstopt filter zou kunnen zijn.
onder de kap is wel een lichte dieselgeur te ruiken en aan de brandstofpompzijde van het blok is het wat nat en kan bijna niet anders zijn dan diesel.
tijdens het testritje was er niets loos.
kan er vuil in het systeem zijn gekomen omdat ik de tank redelijk leeg gereden heb?
er zit een nieuw brandstoffilter in. (lampje van water in filter brandt wel af en toe)
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt toch op een lucht-probleem en de brandstofpomp kan best de oorzaak zijn. Even afhankelijk van merk/type pomp, Bosch of Lucas. Bij Lucas pomp kwam het wel eens voor dat er lucht aangezogen werd langs de afdichting van het asje van de gashevel of langs de keerring van de distributie-tandwiel-as. Meestal te merken aan slechte koude start. Controleer dus eerst of er luchtbelletjes te zien zijn in de leidingen vóór de pomp. Wat ook wel voorkwam: Er zit aan de achterzijde van het blok, beetje aan distributie-zijde, een voorverwarming brandstof tegen het blok. Dit is een aluminium huis met labyrinth en daarop 2 koperen pijpjes waar de slangen op aangesloten zitten. Deze koperen pijpjes kwamen wel eens los te zitten met ook weer aantrekken van lucht.
Bedankt hans,
ik heb geen idee wat voor pomp het precies is. Na een lange rit liggen er aan de distributiezijde van het blok steeds 3 druppeltjes.
Dit ik ga maar eens inzoomen op dat gebied van het blok. Dit weekend zal ik een poging doen.
ik heb geen doorzichtige leidingen dus of er luchtbelletjes in zitten kan ik niet zien.
Voor wat het waard is. gister heb ik 5L benzine door de tank gedaan en vanmorgen ging het al een stuk beter. het schokken was minder en het inhouden leek ook te zijn verdwenen.
Wat ik vreemd vind is dat er geen optie is om het stationair toerental tijdens een koude start te verhogen middels een knop ofzo.
zelf mijn 36jaar oude mercedes bus heeft die. want nu moet ik de motor 'voetmatig' aan de loop houden.
13 jaar
Op zo'n manier kom je er echt niet.
Het is ofwel lucht in het aanvoertraject, ofwel door een defecte inspuitpomp.
Om het eerste uit te sluiten zou ik gewoon voor de pomp een stuk doorzichtige slang monteren.
Komen er bellen> voortraject nalopen en luchtdicht maken.
Komen er geen bellen> pomp aanpakken of wisselen.
[quote=dr.fill]Wat ik vreemd vind is dat er geen optie is om het stationair toerental tijdens een koude start te verhogen middels een knop ofzo.
zelf mijn 36jaar oude mercedes bus heeft die. want nu moet ik de motor 'voetmatig' aan de loop houden.[/quote]
Die zit er wel, alleen dan in de vorm van een was-element in koelsysteem met staal-kabeltje naar de brandstofpomp. Bij koude motor hoort het kabeltje strak aangetrokken te staan = verhoogd toerental en toerental zal zakken naar mate de motor warm(er) wordt tot het normale stationaire toerental is bereikt. Verder zitten er "zaken" op de buitenzijde van de pomp die een bepaalde basis-afstelling horen te hebben.
Gezien je verhaal, denk ik dat het allemaal te maken heeft met lucht aanzuigen.
Als je er verder geen of weinig verstand van hebt, kun je er beter afblijven.
even een kleine update.
mijn broer is automonteur en die gaat eerdaags mijn aanwinst onder de loep nemen zodat we in een keer een grote slag kunnen slaan.
maar nadat ik 5L benzine in de tank had gedaan loopt de auto nagenoeg perfect bij koude start.
het schokken en inhouden is helemaal voorbij.
het enige wat mij nu nog opvalt is dat naar mate de tank leger is de motor onrustiger loopt. als ik de koppeling intrap na rijden daalt het toerental soms zo erg dat de motor afslaat.
bij een volle tank is dat niet het geval.
duidt dit nog steeds op een vacuüm probleem?
we konden zaterdag nergens een lekje ontdekken en dieselgeur is ook verdwenen onder de kap.
heel vreemd allemaal
13 jaar
Het probleem is opgelost.
Uiteindelijk was was het geen lucht in de leidingen maar op de brandstoffilterhuis zit een soort overdrukventiel en die lekte waardoor er geen druk opgebouwd kon worden.
in begin was dat totaal niet te zien maar toen de auto extreem beroerd ging lopen ging dat gepaard met duidelijk zichtbare diesellekkage uit dat 'ventiel'
ik heb een andere van de sloop gehaald en deze vervangen.
de auto loopt nu weer als een zonnetje.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar