Hallo mensen,
Mijn 205 GTI loopt met koude start een tijdje heel onregelmatig stationair, hij schiet steeds heen en weer tussen de 500 en 1500 toeren.
Ik heb me een beetje ingelezen en kwam tot de conclusie dat de kans groot is dat de luchtschuif stuk ik. Deze heb ik zojuist gedemonteerd, en inderdaad, er zit geen beweging in, als ik er 12V op zet.
Het vreemde vind ik echter, dat als ik op de stekker van de luchtschuif meet, beide contacten aan massa liggen, kan iemand mij vertellen of dat zo hoort?
De kabelboom ziet er verder namelijk netjes en onbeschadigd uit.
Nog 1 vraag, kan het kwaad als ik als noodoplossing de slangen van en naar de luchtschuif tijdelijk af zou doppen?
Ik heb de auto dagelijks nodig om op mn werk te komen, vandaar. Normaal gesproken start ik de auto, en rijd gelijk weg, dus dit zou geen probleem moeten zijn lijkt me?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
afdoppen kan geen kwaad. Echter waarschijnlijk loopt ie dan bij koude motor niet meer stationair, maar slaat ie af (als je geen gas bij geeft). De luchtschuif zelf hoort heel traag te reageren. De opening die je ziet word kleiner, totdat ie helemaal dicht is, als je er spanning op zet. Het is geen stationaire regeling oid, echter alleen een warmte gevoelige schuif die er alleen maar voor zorgt dat de motor in koude toestand iets meer lucht (en dus ook brandstof) krijgt.
Door er spanning op te zetten word er inwendig een soor bi-metaaltje warm en hierdoor vervormd dit bi-metaatje. Door de vervorming gaat de schuif dus dicht.
Zelf denk ik niet dat deze schuif het euvel veroorzaakt aangezien de schuif zelf dus maar heel langzaam kan reageren.
o ja: ik stel het wel op prijs als je laat weten wat je gedaan hebt / hoe het zich verder ontwikkeld.
Ik heb het inderdaad net nog eens getest, de opening is vrij klein, maar na een minuut of 5 is hij inderdaad wel volledig gesloten.
Wat zou dan het probleem kunnen zijn? Als ik de motor start, mn voet heel even op het gas houd, een seconde of 20 laten we zeggen, loopt hij daarna wel goed stationair. Ook als ik de auto start en gelijk wegrijd, en 50 meter later stop voor een rotonde oid, loopt hij gewoon goed stationair :?
Ontsteking is nieuw, alles vervangen, vanaf de module tot aan de bougies.. Verder loopt de auto ook prima..
13 jaar
Hoe lang heb je deze wagen, wat is de kilometerstand en sinds wanneer doet ie het? Is er misschien daaraan voorafgaand iets vervangen of verandert? (bijvoorbeeld andere luchtinlaat of sportluchtfilter)
Het kan door veel verschillende dingen veroorzaakt worden. Om je een voorbeeld te geven: verkeerde of vervuilde motorolie, vervuilt gasklephuis, vervuilde carterventilatie, klepspeling niet conform, een lek in het inlaatlucht traject, vacummpotje op de ontsteking defect (of het slangetje ernaar toe lekt), luchtmassameter die een verkeerd signaal afgeeft of misschien zijn er dingen gemonteerd om de motor 'op te leuken'?
Ik zou beginnen om te achterhalen sinds wanneer het euvel is ontstaan.
Sinds ik de auto heb, heeft de auto het al. Ongeveer 4 weken nu. Helaas kwam ik er de volgende dag pas achter, omdat de motor het alleen doet als hij helemaal koud is.
Verder is er een K&N filterelement gemonteerd, in de originele behuizing.
De kilometer teller staat op 3ton nu, maar ik betwijfel of het blok ook zoveel gelopen heeft gezien de staat van het blokje..
Het gasklephuis, carterventielatie, en alle verdere olie en lucht slangen heb ik allemaal gereinigd. De slangen van onder na het carter richting de olievulpotje, zaten allemaal vol met sludge, terwijl ik toch elke dag 2x 50 km rijd, thermostaat is ook goed, en auto komt mooi op temperatuur.
Wat ik zo vreemd vind, is dat het puur alleen is, als de motor echt helemaal koud is, en dat het na een klein stukje rijden, of een aantal seconden verhoogd stationair gasgeven weg is..
13 jaar
Sludge vorming bij deze motoren is een bekend verschijnsel. Vervelend, maar betekend niet dat de motor oid niet goed zou zijn.
Heb je ook een complete onderhouds historie erbij gekregen? Anders zou ik gezien de kilometerstand, de luchtmassameter nader inspecteren. Als eerste zou ik kijken of wel het juiste type gemonteerd is. Dit is te traceren aan het bosch nr welke op dit onderdeel staat.
Verder zou je, indien je die mogelijkheid hebt, dit onderdeel ook tijdelijk kunnen uitwisselen met een wagen die deze klacht niet heeft. Maar aangezien de GTi schaars aan het worden is, zal dat niet zo eenvoudig gaan.
o ja: ik stel het wel op prijs als je laat weten wat je gedaan hebt / hoe het zich verder ontwikkeld.
Hallo,
Ik heb geen oplossing maar aangezien mijn 205 gti precies het zelfde probleem heeft ben ik heel benieuwt of hier al een oplossing voor is gevonden.
Mvg Selwyn
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar