Peugeot 406 2.0 SV 16v: Afstellingspunten distributieriem

Bouwjaar: 1997

Hallo,

Wie kan mij zo spoedig mogelijk verder helpen.
Ik heb een 406 benzine 2.0 liter 16 kleppen, onlangs heb ik de culasse gedemonteerd daar ik op de 2 cilinders geen compressie meer had. De culasse is nu inorde gebracht en weer klaar voor montage.

Bij het demonteren had ik beide tandwielen van de nokkenassen geblokeerd maar wel geen aftelpunt gecheckt van de krukas, wel was het zo dat bij het verwijderen van de culasse de 4 zuigers gelijk stonden.

Nu had ik contact genomen met peugeot daar ik zekerheid wou hebben dat mijn afstelpunten wel correct waren. Volgens hen met ik dus inderdaad beide tandwielen van de nokkenassen blokkeren, als ik deze blokkeer staan de kleppen van de uitlaat op mijn eerste cilinder open eveneens staan de kleppen van de inlaat op de tweede cilinder open. Nu komt het volgens peugeot moet ik dan een pin plaatsen op de poulie van de nokkenas maar dan staan de zuigers van mijn 2de en 3de cilinder helemaal naar boven wat dus niet kan daar ook de inlaat kleppen van mijn 2de cilinder helemaal openstaan.

Volgens mij moet ik het vliegwiel blokkeren via een gaatje achter de startmotor dit heb ik eens getest en er is maar 1 plaats hoe ik het vliegwiel kan blokkeren en dan staan mijn vier zuigers gelijk maar volgens peugeot kan dit niet.

Wie kan mij liefst zo spoedig mogelijk helpen om de correcte afstelling.

Dus een 2.0 liter benzine motor 16V van het bouwjaar 1997, de motorcode kan ik nergens terug vinden maar ik denk dat het een XU10J4 is. De wagen is wel van Frankrijk zelf misschien dat daar andere motorcode's worden gebruikt?

Mvg,

Fred

NB: jullie kunnen mij ook mailen op deverfre@yahoo.fr

dupl-u-409-5dd1471694971+France

Geplaatst door dupl-u-409-5dd1471694971+France (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

In de poulie van de multiriem zit een gat van 10 mm hier moet een pen in.Schuin aan de bovenkant valt die dan in een soort van gleuf. Let wel op dat gat zit in het buitenste gedeelte van de poulie en dat is dus buiten de trillingsdemper die nog wel eens stuk wil gaan waardoor dat afstelpunt verdraait. De dealer heeft een infoflash waarin je dit kunt kontroleren.

dupl-u-409-5dd1471694971+France (0), 20 jaar geleden

Hallo,

Motor draait weer als nieuw.
Wel eigenaardig daar de afstelpunten van peugeot eveneens deze van Oldtimer niet van toepassing zijn voor mijn motor.

Bij de de 2.0 SV 16V moet men dus de poulie's van de nokkenassen blokkeren en eveneens de poulie van de krukas door een pen waarbij deze pen achterkant tussen twee gleufjes komt. Dit alles is bij mijn motor aanwezig maar toch kon het niet kloppen op die manier daar dan mijn 2de en 3de zuiger op hun hoogste punt waren en de inlaat kleppen van mijn tweede cilinder ook helemaal open stonden. Nu heb ik alles gemonteerd en het vliegwiel geblokkeerd via een gaatje achter mijn startmotor, op deze manier kwamen mijn 4 zuigers dus gelijk te staan. Om zekerheid heb ik nog eens gecheckt dat als de eerste cilinder op het hoogste punt stond de inlaatkleppen zullen opengaan. Dit klopte en hij starte onmiddelijk en draait als een horloge nu.

Maar hoe zou het komen dat mijn afstelpunten niet kloppen volgens de voorgeschreven punten???

Plus heb ik nog een andere vraag, de wagen heeft een lpg installatie maar als ik hem op lpg wil laten draaien slaat de motor onmiddelijk af....en het ergste is dat ik van lpg niet op de hoogte ben. Wat moet ik controleren of uitmeten om dit op te lossen.

Groetjes,
Fred

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Wat betreft jou eerste vraag moet je mijn verhaal goed lezen want daarin staat dat de trillingsdemper de boel wel eens bedonderd, alleen met een nieuwe poulie weet je zeker of alles goed staat.Lpg is en blijft specialisten werk als de auto voor me staat dan kan ik er nog wel wat mee maar op afstand wordt het erg moeilijk.succes Oldtimer.

dupl-u-409-5dd1471694971+France (0), 20 jaar geleden

Hallo Oldtimer,

Inderdaad ik heb jou vorig antwoord niet goed gelezen, dus mijn poulie is infeite stuk. Kan het dan geen kwaad dat ik die er nu op laat of vervang in hem beter? hij loopt verder wel mooi recht.

Wat betreft de lpg is het inderdaad bijna niet mogelijk om via deze weg correcte hulp te kunnen bieden.

Je bent toch al heel bedankt voor je spoedige reactie's.
Mvg, Fred

dupl-u-409-5dd1471694971+France (0), 20 jaar geleden

Hallo Oldtimer,

Inderdaad ik heb jou vorig antwoord niet goed gelezen, dus mijn poulie is infeite stuk. Kan het dan geen kwaad dat ik die er nu op laat of vervang in hem beter? hij loopt verder wel mooi recht.

Wat betreft de lpg is het inderdaad bijna niet mogelijk om via deze weg correcte hulp te kunnen bieden.

Je bent toch al heel bedankt voor je spoedige reactie's.
Mvg, Fred

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Wil je 100 % zeker zijn dat de riem goed staat dan moet je de poulie vernieuwen, ik heb dat in mijn lange loopbaan als Oldtimer in elk geval wel steeds gedaan.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.