close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Airbaglampje blijft branden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: Gti

Hallo

Ik heb een probleem met een Peugeot. Het airbaglampje blijft branden.

Ik heb hem uitgelezen en krijg de volgende code B0a02 Driver module trigger-level2 short circuit.

Ik kan de code niet wissen. Iemand dit vaker meegemaakt?

Groeten Rudy

Geplaatst door

Toyota11662 (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk het lint achter het stuurwiel defect. Komt vaker voor.

moderator 0
badge

13 jaar

In dit geval zal het hoogstwaarschijnlijk uitdraaien op een nieuwe COM2000 = complete stuurschakelaar.

hans4074 0
badge

13 jaar

Hoe kan ik dat het best controleren? Komt dit vaak voor?

Toyota11662 0
badge

13 jaar

[quote=hans4074]In dit geval zal het hoogstwaarschijnlijk uitdraaien op een nieuwe COM2000 = complete stuurschakelaar.[/quote]
Zou kunnen maar volgens mij zijn ze los leverbaar.

Toyota11662: een lint is niet zomaar te testen. Daarvoor moet deze gedemonteerd worden en doorgemeten.

moderator 0
badge

13 jaar

Gezien opgegeven bouwjaar (2002) zal deze 206 al een uitvoering met COM2000 schakelaar zijn, en in dat geval dan geen los lint voor te krijgen. Althans...........niet bij de dealer.

hans4074 0
badge

13 jaar

Kan iemand mij een beschrijving sturen om diagnose te stellen? Neem aan dat de onderbreking te meten is..

Toyota11662 0
badge

13 jaar

Voor een prof zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn........

moderator 0
badge

13 jaar

[quote=moderator]Voor een prof zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn........[/quote]
Als ik aan airbagsystemen moet werken heb ik het liefst een beschrijving.. En wat versta je onder een prof;)

Toyota11662 0
badge

13 jaar

Een prof is een persoon die professioneel, dus voor z'n beroep en kostwinning aan auto's werkt. Een dergelijk persoon weet gewoon hoe een airbagsysteem werkt. Lijkt me dus in deze casus niet het geval?

moderator 0
badge

13 jaar

achh inderdaad je hebt wel gelijk.. Ik heb jaren bij Toyota gewerkt en daar komt dat soort dingen weinig voor..

In ieder geval bedankt voor de reacties

Toyota11662 0
badge

13 jaar

de dealer heeft een dummy. Deze kun je zowel voor als achter de com-schakelaar op de bedrading aansluiten. Vervolgens kun je dan met de testkast de storingen wissen of niet. Zo kun je dus bv. de com elimineren of de airbag zelf. Een procedure voor doormeten is er dus niet, maar waarschijnlijk kom je met geduld en een multimeter ook een heel eind, alhoewel ik de ervaring heb dat als je heel kritisch moet meten de aanlegdruk van de meetpennen vaak al veel verschil maken.

wkhoek 0
badge

13 jaar

Je kunt de boel wel degelijk gewoon doormeten als de com2000 nog in de auto zit. (Wel goed opletten wat je doet!!)
De airbag heeft gewoon een verbinding door de com2000 heen. Er zit geen elektronica tussen.

Aan de achterkant van de com2000 zitten 2 stekkers voor de airbag en die zijn direct doorverbonden naar de stekkers die aan de airbag zelf zitten.
Dus de accu er af, koffie drinken, airbag er af, stekkers van de com2000 afhalen en doormeten.

De dummy van de dealer is gewoon een doorverbinding met evt een weerstand er in.
Je kan ook gewoon (als je alle kabels los hebt liggen) de 2 stekkers die in de airbag gaan kort sluiten met een draadje en aan de achterkant van de com2000 op beide stekkers meten of je kortsluiting hebt dan (< 1 ohm).

Edit:
Gezien de melding, vraag ik me af of het een kapot lint is: B0a02 Driver module trigger-level2 short circuit.
Volgens mij moet ie dan een open circuit error geven, maar dat weet ik niet zeker.

Waarschijnlijk kun je de storing wel wissen als je een weerstandje van 1 ohm tussen de kabels zet die de com2000 in gaan, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

wicked77 0

13 jaar

Een pro maakt idd de airbags los en zet dummy's in de plaats om de diagnose te vergemakkelijken én om de airbags niet te activeren tijdens diagnose.

dus eerst een dummy ipv de airbag, eerst ontsteker 1 en controleren of storing overgaat naar tijdelijk.
Dan op ontsteker 2 ...
Indien resultaat zelfde blijft na de test, dummy op connector die toekomt op de COM20XX, en controle toestand storing ...

Op deze manier weet je zeer snel of het probleem voor, na of in de COM zit

Lainke 0
badge

13 jaar

ik heb dat ook met een peugeot 306, onder de chauffeursstoel zit een censor, daar zit het probleem, daar de kabels contoleren

xrls47 0

13 jaar

COM2000 = complete stuurschakelaar. vervangen en probleem is opgelost

Toyota11662 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de feedback.

moderator 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.