Peugeot 206 2002: airco / airconditioning probleem 206 cc / a/c knop zet pomp aan

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

beste, ik heb een peugeot 206 cc gekocht en nu het warm wordt wilde in de A/C inschakelen.

normaal gesproken zou de pomp moeten aanslaan, maar er gebeurt niets.

als eerste de zekeringen gecontroleerd, maar die zijn ok. daarna na de garage de airco vloeistof, druk , gas etc laten testen, allemaal vernieuwd en ok.

daar hebben ze rechtstreeks de aircopomp aangesloten en die sloeg aan. de pomp blijkt een nieuwe te zijn.

ik ga efrvan uit dat dit probleem er al was voordat ik de auto kocht maar ik heb er geen garantie op.

kent iemand dit probleem, ligt het baan de relais in de bsi? waar moet ik beginnen omte kijken waarom de pomp niet aanslaat?

wat ik wel weet is dat de pomp niet inschakeld als er geen druk op staat. volgens de garage staat die druk er wel op en had ik geen lekkage.

kan de pressostaat kapot zijn en hoe kun je dat testen? kan je die er zo uit draaien en een nieuwe erin zetten? of moet hij dan weer naar de garage op de druk er weer op te zetten?

hoor graag tips

gr

mark uit deventer

mark12047

Geplaatst door mark12047 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

scott10811 (0) PRO, 13 jaar geleden

En waar word die druk 'gemeten'?? Er zitten meestal 2 druksensors in het aircosysteem. Lage- en hogedruk, 1 van deze 2 zou defect kunnen zijn.

mark12047 (0), 13 jaar geleden

beste, bedankt voor je reactie

ik weet er niet veel van, weet ook niet waar de drukmeters zitten en of je er die er zo uit kan halen en kan testen?

je zou ook een melding verwachten op het scherm in de auto,maar die geeft geen storing.

gr
mark

scott10811 (0) PRO, 13 jaar geleden

Deze druksensors -drukschakelaars eigenlijk- geven geen foutmelding, omdat hij gewoonweg aangeeft dat de druk te laag of te hoog is, dit is geen fout!
De drukschakelaars zitten in de leidingen en kunnen doorgemeten worden. Vervangen kan uitsluitend met een LEEG systeem!!

heemskerk4251 (0), 13 jaar geleden

Heb hetzelfde meegemaakt met mijn 406. Aircopomp defect, nieuwe gemonteerd, niet inslaan. Bedrading full multiplex? Dan kan het zijn dat de fout(alarm)tmeldingen (vanwege de airco) in de ecu gewist moeten worden. Is gebeurd en daarna werkte alles weer.

gr.

Cees

mark12047 (0), 13 jaar geleden

[quote=heemskerk4251]Heb hetzelfde meegemaakt met mijn 406. Aircopomp defect, nieuwe gemonteerd, niet inslaan. Bedrading full multiplex? Dan kan het zijn dat de fout(alarm)tmeldingen (vanwege de airco) in de ecu gewist moeten worden. Is gebeurd en daarna werkte alles weer.

gr.

Cees[/quote]
Beste Cees, bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met full multiplex?? en waarschijnlijk kan alleen de peugeot garage dit uitlezen/resetten?

Gr
Mark

heemskerk4251 (0), 13 jaar geleden

Mark,

Rond 2002, 2003 ging peugeot over op een nieuw bedradingssysteem. (althans bij de 406). De bedrading wordt als een netwerk gezien en alles wordt gestuurd vanuit de BSI. Dus als je je licht aan zet gaat een seintje naar je BSI, en die zorgt ervoor dat het licht aangaat. Het voordeel hiervan is (heb ik begrepen) dat er minder bedrading nodig is. En verder dat vrijwel alles met een laptop te controleren is. Bij mij (heb ik me toen uit laten leggen) constateerde de BSI dat er iets mis was met de aircopomp, en nadat hij dat een aantal keer had geconstateerd, werd het systeem gewoon uitgeschakeld. Ik heb toen een nieuwe pomp laten aanbrengen bij een aircospecialist, die het dus niet deed. Bij de dealer zijn toen de foutmeldingen gewist, en toen werkte alles weer vanouds.

gr.

Cees

Pascal Limpens (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=scott10811]Deze druksensors -drukschakelaars eigenlijk- geven geen foutmelding, omdat hij gewoonweg aangeeft dat de druk te laag of te hoog is, dit is geen fout!
De drukschakelaars zitten in de leidingen en kunnen doorgemeten worden. Vervangen kan uitsluitend met een LEEG systeem!![/quote]
Bij een 406 zit een ventiel onder de drukschakelaar.
Volgens mijn kennis hoeft het systeem hiervoor niet leeg te zijn.

Succes, Pascal

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Klopt als een bus Pascal, tenzij één of andere onverlaat het ventiel eruit heeft gehaald?

The11311 (0), 13 jaar geleden

Pas op!
Als er bij een 206 de leiding vervangen is waar de pressostaat in zit, is hier een verloopstukje bij gebruikt omdat anders de pressostaat niet past. HIERBIJ IS HET NOODZAKELIJK HET VENTIEL TE DEMONTEREN!
Dus kijk goed uit voordat je iets loshaalt! Voorkom brandwonden door koudemiddel wat langs je vingers spuit!

mark12047 (0), 13 jaar geleden

opgelost!, het was een electrisch probleem achter het deshbord was een sensor niet goed aangesloten

scott10811 (0) PRO, 13 jaar geleden

Fijn dat je deze zomer iig wel met airco aan kan rijden! En bedankt voor de feedback.

mark12047 (0), 9 jaar geleden

opgelost. iedereen bedankt! bleek een lekkage te zijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.