Hallo, ik heb mijn airco laten nakijken door de aircospecialist, maar de druk enzo is in orde, Verder is er nog een sensor vervangen die wat vloeistof lekt, en men komt niet verder en verwijst me naar de dealer (moet aan de computer). Alles werkt verder normaal. Ik heb dit forum natuurlijk wat bekeken: De 3 relais achter de grille heb ik getest en zijn OK. Het bitronkastje kan ik niet vinden (is dat die dikke berg electronica onder de zekeringkast?
Een electrisch schema + tekening zou me zeer helpen. Ik heb wel een schema van het aircodeel alleen, maar hoe vind je dan de posities in de auto?? Wie geeft me praktische tips wat ik nog kan controleren?
gr Arjan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de airco aanzet moeten de ventilatoren gaan draaien als dat niet zo is dan is er iets mis met de aansturing daarvan moet je even naar kijken. Als ze niet gaan draaien trek dan eens de bruine stekker op het thermostaathuis los dan moet hij ook gaan draaien, het bitronkastje zit in het linker voorscherm achter de spatplaat.(als hij er bij jou nog inzit)Als ik er aan denk kijk ik morgen even in het schema.
Hallo, bedankt voor de reactie. Ik heb nog even bij de aircoman nagevraagd en heb nog de volgende info:
Als je de compressor inschakelt door er 12v op te zetten koelt de airco goed. De sensor bij de kachel en in de condenser zijn goed. Er ontbreekt 12 v op de sensor in de condenser. Daar hoort wel 12 v te zijn. Daar houdt het op. De fout zou ergens moeten zitten in de ECC of in een relais die wel in een (iets afwijkend) schema zit, maar door de airco-man niet gevonden is. De aico-man is gaan informeren bij de dealer, maar daar zeiden ze dat er geen verder relais in zit.
20 jaar
Tjonge, ben ik toch weer vergeten te kijken je zou me kunnen helpen door het DAM nummer van je auto naar mij te sturen zodat ik gelijk het goeie schema opzoeken kan het kan namelijk al zijn dat peugeot dit schema alleen maar op haar testapperaat diag 2000 levert.Het damnummer staat in je deur op het bandenspanningsplaatje of onder de motorkap op de linker veerpoot.Zes cijfers waarvan ik de eerste 4 nodig heb.
Kijk ook even goed of alle zekeringen wel in orde zijn.We hebben dit eens meegemaakt met een 406 turbodiesel, waar ook geen spanning op de pomp kwam.Van alles uitgezocht en uiteindelijk toch een zekering stuk.Wie weet ook bij jou.
Hallo, De volgende tekst staat onderop het bandenspanning-sticker :
0821189
30092
KMPD**
1525
Overigens sprak ik van een sensor maar de unit waar de spanning ontbreekt is een driedubbele drukschakelaar (s341) De zekeringen zijn gecontroleerd en OK (daar is de spanning nog wel) en tussen de zekeringen en de drukschakelaar zit volgens het (misschien verkeerde) schema een relais K17 waarvan onbekend is waar ie zit, en of ie er eigelijk wel is. Zo zie je maar, met een goede servicedoc zal de fout wel traceerbaar zijn.
Ik heb de 18e een afspraak met de dealer en dan zal het wel goed komen, maar ik zit zelf in de electronica en het is knap frustrerend als ik straks een rekening krijg voor het vervangen van een relais. (hoewel ik hoop dat het zo'n kleinigheid is)
20 jaar
Je dam nummer is 8211. de drukschakelaar is wat een koeltechnicus noemt de pressostaat.Denk toch dat er ergens een relaisje niet goed werkt. Heb even gekeken maar deze auto heeft nog geen multiplex netwerken en geen elektronica om dit verder te schakelen want die schema's kan ik hier thuis via internet wel inzien, vanaf damnr 9001.Deze oude schema's hebben we dus nog op papier, en kan ik dus nu even niet bij.
Zit er een BSI in deze auto? deze regelt anders ook de airco,
deze zwarte kast zit links onder de bestuurderskant bij zekeringkast.
Als je chassisnummer ligt achter 80800001 dan zit er inderdaad een BSI in je auto en is die bijna wel zeker stuk, maar dat kan de dealer je met zekerheid vertellen,ik heb de principeschema's hier voor je liggen en kan eventueel op afstand de draadnummers doorgeven om op te meten.Tussen haakjes de BSI zit onder de zekeringkast met daarop een rijtje van 6 zekeringen appart.
OK, ik had die kast er al eens uit gehaald en vluchtig bekeken maar geen idee waar hij voor is. Kan de auto functioneren zonder BSI? dan haal ik hem er weer uit en kan ik op mijn werk eens onder een 3-d microscope kijken of er ergens een soldering los zit ofzo. Heb je het principeschema van die unit? misschien zitten er wat voor-de-hand-liggende onderdelen op die ik kan meten cq vervangen. En inderdaad, als ik draadnummers weet, en die ook weet te vinden, dan kan ik daar spanning meten. Maar wellicht is dat via email wat onhandig. Is het OK als ik op een afgesproken tijdstip eens telefonisch contact opneem? Dan zit ik met multimeter en telefoon in de auto. Mijn email adres is infox@zuurman.com (verwijder de x)
20 jaar
Ik heb even geprobeert hem in te scannen maar dat lukt niet.de aansturing van de compressor gaat regelrecht de spanning komt vanaf pootje 13 van de groene stekker op de BSI draadnr 8060a
Of de BSI opdracht krijgt om de compressor in te schakelen gaat digitaal vanuit het bedieningspaneel en kan de dealer zien in meting gegevens met het dealertestapparaat diag2000.In de BSI zit dan een relaisje wat niet werkt, hiermee moet je er uit kunnen komen.Ik vervang de BSI trouwens altijd.
Hiermee ben ik weer stap verder. Ik heb de bsi vanavond verwijderd, het dak eraf gehaald en jawel er zitten relais in.
die rechtstreeks aan pin 13 zit heb ik verwijderd en gemeten (is OK) De anderen kan ik niet verwijderen en spanning aanbrengen zomaar op het relais terwijl hij nog op de print zit vind ik te link. Morgen sluit ik de unit weer aan in de auto, en controleer de spanning op pin 13. Dan kan ik gelijk he schakelgedrag van de anderen bekijken Veel verder zal ik niet komen.
20 jaar
Weest wel voorzichtig want de startblokkeering zit hier ook in en het is wel de centrale dus als hij de motor computer of of de sleutels ineens niet meer herkent doet hij niets meer. als je spanning op pen 13 uit de groene stekker zet en de compressor slaat in en de dealer ziet dat hij wel opdracht krijgt om te schakelen dan zal het prossesortje dat daar voor moet zorgen wel stuk zijn en zit er logisch gezien niks anders op om de BSI te vervangen(ongeveer 300 eurie)en laten in leren door de dealer. Toevallig vandaag nog één gedaan voor een aircospecialist.
Nog meer info m.b.t. mijn niet werkende airco:
Ik heb de auto gestart en kan prima meten op de BSI print.
Instellingnen: airco ingechakeld, temp 14 graden, ventilator half open.
Zwarte connector : 8,13,16 zijn 14v, de rest 0v
Groene connector : 5,8,16 zijn 14 v, de rest 0v
Er staat dus geen spanning op pin 13 van de groene stekker.
(Als ik het reliascontact om te testen doorverbind zodat pin 13 wel 14V krijgt, dan gaat de compressor keurig aan.)
De spoel van dit relais is aan beide kanten 14v. Van de beide witte relais' die ermee verbonden lijken, zijn ook de spoelen aan beide kanten hoog.
Ik hoop dat er nu een "lampje gaat branden" als je in het schema kijkt...
Is er nog iets dat ik kan checken?
gr Arjan
20 jaar
Dat zeg ik, we repareren die Bsi's niet . als jij het wel kunt?
Misschien kun je er iets mee verdienen.
Het resultaat van de dealer:
Ze kunnen de fout niet vinden. Na een paar uur zoeken vroegen ze hoelang ze door moesten zoeken. Ze hadden nu standaardzaken als zekeringen e.d doorgemeten. Er blijkt geen spanning te staan op de pressostaat (doorverbinden werkt dus ook niet), de dealercomputer ziet geen vreemde dingen. De fout moet ergens in de bedrading zitten aldus de monteur.
Mijn reactie: al een andere BSI geprobeerd? Nee dus. Daar zit de fout waarschijnlijk niet in. Weet u dat zeker? nee.
Kortom: Gauw wegwezen. ik heb ze maar niet door laten gaan (moet nu weer een paar uur onderzoekkosten betalen)
Wel heb ik van de monteur een kopietje van het schema gekregen (Dat is aardig) Dit schema lijkt echter niet op een "normaal" electronisch schema. Je moet als niet-automonteur maar net weten wat de symbolen betekenen.
Ik denk er aan een draad te trekken die het relais naar de compressor overbrugt. Dan kan ik handmatig de airco aanzetten wanneer nodig. Ik weet alleen niet hoelang dit straffeloos kan.
Krijg ik mijn airco ooit weer normaal dan laat ik dat op dit forum natuurlijk even weten. Degene die me de juiste tip geeft
krijgt een lekkere taart thuisbezorgd
20 jaar
Check eens de dikke kabelboom vanaf de ECU (onder motorkap) deze wil nog wel eens doorschuren aan onderzijde kabelgoot(die aan het motorblok zit, de vreemdste klachten kun je krijgen)
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar