De airco van mijn 406 werkt niet meer. Na op dit forum te hebben rondgestruind weet ik dat het relais op de bsi vaak de oorzaak is van vele ellende.
Wat heb ik al gecontroleerd:
- op de stekker van de airco-pomp staat geen spanning als de knop op het dashbord aan of uit staat.
- het lampje op de airco knop gaat wel gewoon branden.
- op de meetpunten waar pin 13 bij staat (zie foto) staat altijd 0 volt.
Wat me opvalt is dat er over de beide soldeerpunten van de relais-spoel 0 volt staat, echter als ik tussen beide punten en massa meet dan meet ik op beide punten 14 volt. Dit zowel als de airco aan staat als uit staat. Betekent dit dat er bij de aansturing van het relais iets fout gaat? Of kan dit ook het geval zijn indien het relais kapot is. Zie onderstaande foto voor verduidelijking. Alvast bedankt voor jullie hulp!
[url=http://postimage.org/image/pcd4p8rp7/][img]http://s17.postimage.org/pcd4p8rp7/solde...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je over de relais spoel geen spanningsverschil meet en op de 2 punten apart naar massa 14 volt betekend dit dat er geen spanningsverschil over de relais spoel is. Er gaat dus geen stroom doorheen. Omdat de stroomkring onderbroken of niet ingeschakeld is. Zoals je het gemeten hebt lijkt het dat de aansturing niet werkt. De relaisspoelkrijgt aan 1 kant 14 volt, als je dan aan de andere kant van de realaisspoel ook 14 volt meet dan betekend dat je relaisspoel heel is. De printplaat lijkt terplaatse van de soldeerpunten verbrand maar, ik kan het mishebben maar zit daar niet het probleem.?
De foto is niet van mijn printplaten. De mijne ziet er heel netjes uit. Is er een schema van hoe het relais aangestuurd wordt?
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar