close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: distributie

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000 cc 16 v

Ook voor kenners van 406 met dezelfde motor:
Had een 605 eerste fase en deed de distributie altijd zelf. Nu een mooie fase twee, 16 v., maar veel is anders: twee nokkenassen, een automatische spanner voor de multiriem, bijvoorbeeld.
Dat laatste is mijn eerste probleem: hoe demonteer ik de multieriem bij een automatische spanner? Er zit een vierkant gat in maar wat moet je vervolgens doen?
Fixeren van krukas en nokkenassen zal me nog wel lukken. Maar zijn er nog andere moeilijkheden te verwachten bij vernieuwen distributieriem + rollen bij fase twee?
Dank voor jullie tips!

Geplaatst door

eddegrood (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Twee riemwielen boven kun je vastzetten met een boortje van 6mm. Het onderste tandwiel d.m.v. een pin in het vleigwiel te steken (gat zit achter de startmotor). De spanner moet je een stukje vierkant gereedschap instoppen(oliepluggereedschap bijvb of stuke uit je doppenset). Verder geen bijzondere dingen. Ik haal de bougies er altijd uit, werkt makkelijk en neem meteen de waterpomp mee.

mcitr. 0

12 jaar

OK, maar als ik dat vierkante stukje gereedschap in de spanner doe, wat gebeurt er dan? Alleen er IN drukken om te ontspannen? Of linksom of rechtsom draaien?
Graag nog aanvullend bericht, waarvoor dank!

eddegrood 0

12 jaar

linksom of rechtsom draaien en dan zie je de hele spanner bewegen

mcitr. 0

12 jaar

OK, gaan we doen!

eddegrood 0

12 jaar

ben benieuwd.....

Hans4040 1240
badge vip badge

12 jaar

Onlangs de mijne vervangen was van een Picasso 2.0 HDI, spanner werkt op hetzelfde principe.
Nokkenastandwiel of tandwielen deblokeren, spanner opspanen zodat je met de riem niet meer dan ongeveer 90 graden kan verdraaien en je zit goed, en eigenlijk had ik de nokkenastandwiel niet geblokeerd, alleen de krukas.
Ik had wel mijn riem afgetekend met tipex samen met de tandwielen, ging perect, maak ook liefst een foto of tekening van je spanner hoe deze eerst in welke richting opgespannen was, je hoef toch niet altijd dat speciaal gereedschap te hebben, 't is altijd beter, maar als je iets van deze techniek kent lukt het allemaal wel, had meer werk om alles te demonteren dat de riem zelf.
V-multieriem opspannen gebeurd op hetzelfde principe, deze moet wel niet afgetekend worden

Gr.
Jantje

firedriver 330

12 jaar

Om je alternatorriem te onspannen, gewoon de bout van de spanner eventjes losdraaien (rechtse draad).

Gr.
Jantje

firedriver 330

12 jaar

Er wordt best moeilijk gedaan over de distributieriem. Als het krukastandwiel een spie heeft kun je idd aftekenen.
Gaat prima zonder speciaal gereedschap. Dat ze er geen spie meer inzetten om je naar een garagebedrijf te lokken.......ook zij moeten door.

mcitr. 0

12 jaar

[quote=mcitr.]Dat ze er geen spie meer inzetten om je naar een garagebedrijf te lokken.[/quote]
Marcel

Verdiep je maar eens in deze materie.

Wat je nu zegt en denkt waarom dit spieloos is toegepast, puur om mensen naar de garage te lokken is absoluut een broodje aap verhaal.
Het is net andersom, men denkt te weten hoe het werkt, gaat het mis dan pas komen ze bij een garage of dealer.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Haha, dat heb je prachtig omschreven Paul!

hans4074 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.