Hallo,
gisteren stond ik een lange tijd stil met draaiende motor en mijn koeltemp kwam in het rode gebied, met alle bijbehorende meldingen. Ik kwam er achter dat de koelventilatoren niet draaiden. Ik ben gelijk gaan zoeken in dit forum en kwam een aantal topics tegen. Ik heb het volgende al getest:
1) De blauwe stekker losgekoppeld op het thermostaat huis en de stekker doorverbonden. Fans gingen niet draaien
2) De bruine stekker losgekoppeld op het thermostaat huis. De fans gingen full speed draaien.
Ik zie ook dat de Bitron vaak voorbij komt als boosdoener. Is dat nog op een bepaalde manier te testen? Het feit dat de fans wel gingen draaien toen de bruine stekker was losgekoppeld, geeft dat aan dat de bitron wel heel is? Waar zou ik het probleem nu moeten zoeken.
Vandaag ben ik wel gewoon gaan rijden naar mijn werk. Op de snelweg geeft de koeltemp 80 graden aan en als ik door de stad rijd dan stijgt die naar 90. De temperatuur is niet boven de negentig geweest. De temp gaat ook pas weer naar de 80 als ik de snelweg op ga.
Als jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag.
Gr,
Bryan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat gewoon de bruine sensor stuk is.
Nog even belangrijk om te vermelden is dat toen ik de bruine stekker had losgekoppeld ik de fans eerst een zetje moest geven voordat ze gingen draaien.
Vandaag heb ik de koeltemp tot boven de 90 laten komen om nogmaals te testen of de fans aangingen. Alleen de fan aan de passagierszijde ging draaien toen ik deze een zetje gaf. Geen idee of beide moeten gaan draaien als de temp boven de 90 komt.
Ik kan hier uit concluderen dat het systeem inprincipe werkt maar dat de fans hun beste tijd hebben gehad en dus vervangen moeten worden.
Kunnen jullie mijn conclusie bevestigen.
12 jaar
Dat verandert de zaak, de fans kunnen hun beste tijd gehad hebben maar controleer eerst maar de relais die de koelventilators aanstuurt. Deze zitten voor midden tussen de koelfans aan de voorkant in een driehoekig zwart plastic kastje. kun je bij als je de gril er uit hebt. Controleer op corrosie etc.
Je moet weten dat in de lage stand de koelventilators in serie geschakeld worden en in de hoge stand staan ze paralel. Dus in de lage stand draaien ze op 6 volt en in de hoge stand op 12 volt.
Draaien ze alle 2 als je de bruine stekker eraf haalt ?
In proncipe draaien ze eerste alle 2 op lage snelheid (boven de 90 graden) en boven de pakweg 98 graden gaat de hoogste stand aan en ook dan draaien ze alle 2.
Bitron kost 106 euro.
Ik heb de drie relais getest. Ze schakelen allemaal nog prima. Ik heb ventilatoren verwijderd en de motorasjes schoongemaakt en ingespoten met WD40. Beide ventilatoren gaan nu weer uitzichzelf draaien. Hopelijk blijft dit voorlopig even zo.
12 jaar
Vervang die ventilatoren maar,ik stond vorig jaar in Z-Frankrijk met die ellende,ze gaan echt kapot,
die van mij bij 245000 kilometer.
twee nieuwe motoren komt ongeveer op 300 euro,en het is een hel om ze te vervangen,je kunt via het internet ook complete sets bestellen,die zijn iets goedkoper,en gemonteerd op de bevestigingsplaat met de 3 relais er al aan,misschien dat dat beter werkt.
12 jaar
Bij mijn 605 stijgt de temperatuur zonder rijwind of helling op tot ongeveer 92 gr. Dat is volkomen volgens het boekje, ook als hij bij normale snelheid rond de 80 staat. Niets aan de hand zou ik zeggen.
Wel had ik na 110.000 km. plots een groot probleem: stijging bij stationair naar 110 gr. (en meer). Gelukkig geen schade, door het druksysteem kan het wat meer hebben. Je denkt aan alles, behalve aan de (twee) ventilator-motoren: "die zullen toch niet allebei tegelijk naar de vaantjes zijn?". Wèl dus. Peugeot-dealer bevestigde mij dat dit geregeld voorkomt; omdat één het nog een tijdje doet, merk je het niet. Volkomen versleten en vervuild.
Ik heb nieuwe op de sloop gevonden, uit een Citroen XM (zijn dezelfde!), in perfecte staat, voor 2 x 25 euro. Alles marcheert weer perfect.
12 jaar
Ik heb uiteindelijk de koelventilatoren verwijderd en de boel eens flink met WD40 bespoten. De ventilatoren deden het hierna weer.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar