Hallo Allemaal,
Ik zit met een probleempje, ik heb onlangs een 406 break gekocht, een mooi autootje!!
nu is alleen volgens de garage de druklager stuk. Hij piept enorm als hij stationair draait en als ik ga rijden is het alleen maar erger.
De garage zei dat ik de druklager en de koppelingsplaten moet vervangen (kosten 900 euro). Wie weet of dit allemaal wel klopt en of ik niet alleen de druklager moet vervangen.
Er kwam wel een beetje rook uit de motor en het stonk naar verbrand rubber.
En wat is het verschil tussen een drukgroep en een druklager + koppelingsplaten?
Verder is de auto in goede staat.
Wie kan me helpen?
Groetjes,
Eef
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eva, het druklager kan door slijtage defect gaan en dat kan enorm piepen. Om bij het druklager te komen, moet de versnellingsbak verwijderd worden. Gezien deze vrij grote ingreep is het onverstandig om alleen het druklager te vernieuwen omdat je voor het vernieuwen van de koppeling óók de versnellingsbak moet verwijderen. Het is dus verkeerde bezuiniging! Wat ze wel kunnen doen, is de koppeling en drukgroep bekijken en, indien nog goed, dit weer terug te plaatsen, maar dit heeft een risico, zeker als de wagen al de nodige km.ters achter "de kiezen" heeft.
Dank je voor je antwoord, dus als ik het goed begrijp dan moet ik de druklager, koppelingsplaten en de drukgroep vervangen??
Bij www.winparts.nl kan ik wel de druklager en de koppelingsplatenset vinden maar niet de drukgroep.
En moet ik ook de versnellingsbak vervangen? Hij schakelt nog perfect, niet zwaar of geen geluid bij het schakelen?
Sorry voor de vele vragen, maar ik blijf een vrouw.....
Groetjes,
Eef
12 jaar
Met een "koppelingsplatenset" word meestal de koppelingsplaat, drukgroep en druklager bedoeld.
Meestal zit er ook nog een plastic centreerpen bij.
Je kunt het voor de zekerheid nog even navragen.
Als de versnellingsbak gewoon goed schakeld dan hoef je deze natuurlijk niet te vervangen.
En ook als de versnellingsbak niet lekker zou schakelen dan kan een versleten drukgroep/druklager daar ook nog de oorzaak van zijn.
Vervang in ieder geval wel preventief de 2 differentieel keerringen van de versnellingsbak.
Deze zitten aan de buitenkant van de versnellingsbak waar de steekassen erin gaan.
12 jaar
Als je handig bent,of een handig iemand kent is het prima zelf te doen,de koppeling-set is bij de dealer niet eens zo heel duur,de tijd die men eraan besteed maakt de prijs.
Denk ook even aan de keerringen van de aandrijf-assen en de krukas-keerring,als je de 1.8 16 klepper hebt wil deze wel eens lekken,en er zit een stop achter het vliegwiel die ook wel eens wil gaan druppelen.
En als je de bak er toch achter vandaan hebt,kun je er maar beter meteen naar kijken.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar