close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: auto slaat af bij gas geven foutmelding: anti pullution fault

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Beste problemcar bezoekers.
Het lijkt erop alsof ik een redelijk complex probleem heb met mijn auto, maar wellicht kan een van jullie mij tips geven,

Ik zal hieronder het probleem zo uitgebreid mogelijk proberen te beschrijven.:

Peugeot 406 2.0 HDI 66KW 2002
Handgeschakeld
5 versnellingen
Brandstof: Diesel
Km stand: 260000

Beschrijving problemen:

Ongeveer een half jaar geleden:
• Auto slaat plotseling af tijdens het rijden
• Display geeft aan: Anti pollution fault.
Na enkele minuten kan weer gestart worden en rijdt de auto weer
• Foutcode uitlezen in garage geeft aan: hoge druk brandstof controle faalt
Er is visueel echter niks waar te nemen (geen lekkage brandstof of iets dergelijks. Afspraak met garage: als het weer voorkomt terugkomen en weer foutcode uitlezen.

Tijdens het rijden voel je af en toe dat de auto bij een regelmatige snelheid tussen 80 en 120 km/u af en toe iets inhoud (alsof hij heel even geen brandstof toevoer krijgt.
Dit gaat enkele weken zo zijn gangetje, totdat de auto weer afslaat tijdens het rijden en enkele minuten erna weer start en weer verder kan rijden
Display geeft weer: anti pollution fault aan en de foutcode die uitgelezen wordt is weer: hoge druk brandstof controle faalt.

Branstoffilter vervangen (was ca. 60000km niet vernieuwd).
Resultaat is verbluffend: de auto loopt als een klokje. Geen enkele hapering meer.
Het probleem lijkt opgelost totdat 3 mnd later het lichtelijk inhouden van de moter bij regelmatige snelheid weer voelbaar wordt en enkele dagen later de auto tijdens het rijden weer plotseling afslaat.
Nu is de storing zodanig dat ik hem na enige minuten weer kan starten, maar als ik aan het gaspedaal kom slaat hij direct af.
Foutmelding is steeds: anti pollution fault en de uitlees code in de garage steeds: hoge druk brandstof controle faalt.

Ik heb de auto naar de garage gesleept in de hoop dat men nu de oorzaak eenvoudig zou kunnen achterhalen, immers het probleem bleef nu.
Analyse van het probleem door de garage was:
• Verstuivers defect en
• mogelijk ook hoge druk brandstofpomp defect
Men zei dat de verstuivers eruit gehaald waren en dat die van cylinder 1 en 2 defect waren want de diesel dreef er gewoon uit (?) Hoe men dit getest heeft als het niet mogelijk is gas te geven weet ik niet. Ik heb dan ook mijn twijfels over de deze diagnoze.

Inmiddels heb ik de auto naar huis gesleept; voor 1 jaar uit de belasting gehaald en de verzekering stop gezet, zodat ik tijd heb om er mee te expirimenteren.

De situatie is nu zo:
1. Als de auto een dag stil heeft gestaan, kan ik hem gewoon starten
2. Hij blijft ook stationair lopen en er is niks vreemds te horen (gewoon geluid) . Na een tijd wordt een tikkend geluid hoorbaar (zie ook punt 5; dit is hetzelfde geluid)
3. Ik kan dan ook enkele keren flink gas geven: gewoon gedrag
4. Na een keer of 5 het gaspedaal te hebben ingetrapt stopt hij ermee en slaat hij af
5. Daarna kan ik hem wel weer starten maar blijft hij stationair lopen, maar is een tikkend geluid hoorbaar (injectors? Hoge druk brandstof pomp?) Het is een geluid alsof er klepspeling is
6. De laatste dagen ben ik erachter gekomen dat als het punt bereikt is dat hij na enkele keren gas geven afslaat dat ik henm dan wel op toeren kan brengen door flink en snel met het gaspedaal te blijven pompen. Hij komt dan wel zonder af te slaan in hoge toeren maar loopt evengoed niet soepel.
Alles wat hierboven beschreven is is uitgevoerd in stilstand, (versnelling in vrije stand) Dus niet rijdend!

Kan iemand mij helpen? Alle tips zijn uiteraard welkom
Alvast bedankt
Jan

Geplaatst door

jan.schreurs (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met een fout op de brandstofdruk lijkt me de diagnose redelijk. Dat zullen wel een handje vol defecte injectors zijn.

oldford 0
badge

12 jaar

retour meting doen van de verstuivers maar dit lijkt aardig op 1 of meerdere defecte verstuivers

denk zelf eerder een defecte raildruksensor, of eventueel de lagedrukpomp. zou het liefst eens een met een peugeottester uitgelezen p-code hebben.

harry4203 2655
badge vip badge

12 jaar

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

De lage drukpomp (dat is toch de pomp achter bij de tank ?) werkt wel. Ik kan deze nl in horen gaan als ik de auto op contact zet.

jullie geven ook aan: mogelijk verstuivers defect: Is het dan een normaal beeld bij 1 of meerdere verstuivers dat je dat in het begin na starten niet merkt? Ik kan dan nl gewoon gas geven zonder dat ik iets vreemds merk of hoor .
1. Als de auto een dag stil heeft gestaan, kan ik hem gewoon starten
2. Hij blijft ook stationair lopen en er is niks vreemds te horen (gewoon geluid) . Na een tijd wordt een tikkend geluid hoorbaar (zie ook punt 5; dit is hetzelfde geluid)
3. Ik kan dan ook enkele keren flink gas geven: gewoon gedrag
4. Na een keer of 5 het gaspedaal te hebben ingetrapt stopt hij ermee en slaat hij af
5. Daarna kan ik hem wel weer starten maar blijft hij stationair lopen, maar is een tikkend geluid hoorbaar

Hoor graag jullie reactie
Alvast bedankt
Jan

jan.schreurs 0

12 jaar

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

De lage drukpomp (dat is toch de pomp achter bij de tank ?) werkt wel. Ik kan deze nl in horen gaan als ik de auto op contact zet.

jullie geven ook aan: mogelijk verstuivers defect: Is het dan een normaal beeld bij 1 of meerdere verstuivers dat je dat in het begin na starten niet merkt? Ik kan dan nl gewoon gas geven zonder dat ik iets vreemds merk of hoor .
1. Als de auto een dag stil heeft gestaan, kan ik hem gewoon starten
2. Hij blijft ook stationair lopen en er is niks vreemds te horen (gewoon geluid) . Na een tijd wordt een tikkend geluid hoorbaar (zie ook punt 5; dit is hetzelfde geluid)
3. Ik kan dan ook enkele keren flink gas geven: gewoon gedrag
4. Na een keer of 5 het gaspedaal te hebben ingetrapt stopt hij ermee en slaat hij af
5. Daarna kan ik hem wel weer starten maar blijft hij stationair lopen, maar is een tikkend geluid hoorbaar

Hoor graag jullie reactie
Alvast bedankt
Jan

jan.schreurs 0

12 jaar

Ik moet nog toevoegen dat mijn 406 (de diesel) nadat hij enkel nog stationair blijft lopen, afslaat als ik dan aan het gaspedaal kom. Of ik moet heel snel achter elkaar pompend gas geven dan komt hij op toeren maar loopt ondertussen onregelmatig

jan.schreurs 0

12 jaar

De auto staat inmiddels ruim een jaar stil. Wel laat ik hem met regelmaat enige tijd stationeer draaien. Als ik dan vervolgens probeer gas te geven slaat hij af.
Vorige week maar eens een poging gewaagd om het brandstoffilter nog eens te vervangen. dit omdat na het vervangen van het filter vorige keer door de garage de auto 3mnd probleemloos heeft gelopen.
Tot mijn verbazing zag ik toen ik de oude filter uitnam dat deze getordeerd was. Na de nieuwe filter in het filterhuis te hebben geplaatst lukt het me niet om de kap op het huis gemonteerd te krijgen. Dit probleem heeft de garage natuurlijk ook gehad gezien het torderen van de gemonteerde filter die door het torderen ruim 2 mm in lengte is afgenomen.
Weet iemand of de problemen mogelijk veroorzaakt kunnen worden door het torderen van de filter, waar er mogelijk na lichte vervuiling, te weinig doorstroom is bij gas geven? en kan iemand mij vertellen hoe ik de nieuwe filter gemonteerd krijg? (verkeerde filter? of is er een truckje voor?) Ik heb een paar foto`s ter verduidelijking toegevoegd
Alvast bedankt voor jullie meedenken.


[url=http://postimg.org/image/elol19b7n/][img]http://s21.postimg.org/elol19b7n/IMG_578...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/8m0txlqf7/][img]http://s21.postimg.org/8m0txlqf7/IMG_578...[/img][/url]

jan.schreurs 0

11 jaar

Heb je een origineel filter gehaald? Door een slechte aanvoer van brandstof kan je ook problemen krijgen aan de hogedrukzijde.

Het nieuwe filter is een Bosch filter. Het oude (getordeerde filter) heeft onderstaande opdruk. In het nieuwe filter zit een stalen strip waardoor hij niet in te drukken is.
Ik heb de komende week geen tijd, maar ga daarna eens kijken hoe ik de filter toch gemonteerd kan krijgen om erachter te komen of de filtertordering toch mogelijk de oorzaak is van de problemen.
Bedankt voor je reactie
[url=http://postimg.org/image/s1k0vyk4n/][img]http://s7.postimg.org/s1k0vyk4n/IMG_5791...[/img][/url]

jan.schreurs 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.