close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Airco valt uit bij warm weer

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6-16V

Hallo,

zoals de titel al aangeeft heb ik problemen met mijn airco.
Deze problemen zijn in mijn ogen zo'n beetje begonnen toen vorig jaar de auto naar de garage (onafhankelijk, bovag) is geweest en men het aircosysteem heeft nagekeken/gevuld.
Bij warm weer valt de airco na een tijdje uit (krijgt dan geen koude lucht meer, maar er wordt "warme" lucht geblazen). Als ik vervolgens de airco uitzet (eco-modus) en deze na verloop van tijd weer aanzet, dan krijg ik even kort koude lucht en vervolgens weer warme(re).

Ik heb het idee dat het heeft te maken met de temperatuur onder de motorkap (voorbeeld: stel 25 graden buiten dan werkt de airco langer als hij uit een koele parkeergarage komt, dan wanneer hij in de zon heeft gestaan).
In de winter en bij koelere temperaturen lijkt er geen probleem met de airco te zijn.

Ik ben vorig jaar al langsgeweest bij de garage en zij konden toen zo niets vinden (wel een melding van een temperatuursensor, maar of deze er al langer in stond of dat deze gekomen is in verband met de airco is onduidelijk). Omdat het weer daarna niet meer zo warm is geweest, heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
Nu is het weer wat warmer en heb ik dezelfde problemen weer.

Heeft iemand enig idee?

Geplaatst door

boemboem (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Draait de koelventilator bij de radiateur wel?

Brum1467 0

12 jaar

als ie warme lucht gaat blazen, draaid de aanjager in de auto dan nog?

harry4203 2655
badge vip badge

12 jaar

Brum: ik hoor hem niet echt duidelijk draaien, maar zou dan niet een geval zich voor moeten doen dat de motor te warm wordt bij lange afstanden? (en dan met name als hij stil staat). Hij draait in ieder geval niet door als de motor uit staat (hoor tenminste niets).

Harry: ja, de aanjager werkt dan nog gewoon, alleen krijg ik dan koude lucht.

boemboem 0

12 jaar

Heb je het airco systeem al op de juiste hoeveelheid koudemiddel laten controleren, want als er teveel , wat ik denk, of teweinig inzit functioneerd het geheel ook niet goed.
Leeg laten halen en op juiste gewicht afvullen.
Condensor op vervuiling controleren.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Ik ben ermee naar de garage teruggeweest waar ze hebben gecontroleerd of de hoeveelheid koudemiddel juist was en dat was zo gaf men aan.
Maar dat vind ik lastig, mocht het te veel of te weinig zijn zal men dat dan wel ontdekken als ze het zelf gevuld hebben?

boemboem 0

12 jaar

Koelventilator heeft met name een functie bij langzaam rijden en stilstaan. Bij hogere snelheden is de rijwind voldoende voor de koeling.

In de regel is het zo dat bij ingeschakelde airco de koelventilator altijd aan is. Als deze niet werkt, dan zal de druk in de ondensor als gevolg van te hoge temperaturen te hoog worden, waardoor de airco mogelijk uitschakeld.

Brum1467 0

12 jaar

Na heel veel problemen te hebben gehad met mijn airco en mijn pomp te hebben vervangen zijn er veel dingen die een storing kunnen geven. er zijn op internet een aantal lijsten waar je vanaf kunt halen wat er aan kan schorten. even zoeken onder diagnose en werking airco(auto) ik kan het niet meer vinden nl. Als het nu warm weer is kan je het systeem dan niet laten testen? nl de druk op het lage druksysteem moet dan ca 2 bar zijn en aan de hoge kant minimaal 12 bar. Als het systeem goed werkt als het wat kouder is en als het heel warm is niet meer kan het aan te weinig koudemiddel liggen daar de druk in het systeem hoger wordt en de hoeveelheid vloeibaar gas minder. totdat het systeem niet meer de kans krijgt om te condenseren. Als er teveel koude middel inzit krijge je een zgn vloeistofslag wat heel erg slecht is voor de compressor( deze is nietgemaakt om vloeistof door te pompen). Is je droger cq filter ook vernieuwd? Kan het zijn dat je radiator vervuild is? Expansie klep verstopt of blijft hangen( je kan dit zien dat de boel daar bevriest) Is het onderhoud bij peugeot zelf gebeurd?
Gr. Arjen

aristo0078 0

12 jaar

[quote=boemboem]Hallo,



............. zo niets vinden (wel een melding van een temperatuursensor, maar of deze er al langer in stond of dat deze gekomen is in verband met de airco is onduidelijk). Omdat het weer daarna niet meer zo warm is geweest, heeft .............
Nu is het weer wat warmer en heb ik dezelfde problemen weer.

Heeft iemand enig idee?[/quote]
Als de sensor een te warme temperatuur doorkrijgt van de condensor zal de airco uitschakelen, dit ivm oververhitting tegen te gaan. Da,s ook het geval als je in een file in Kroatie staat met 40 grc en wanneer je de airco het hardste nodig hebt, de temperatuur van de radiatoren (zowel airco en motor, de airco condensor zit voor de radiateur motor) worden dan te hoog en om dan te voorkomen dat de motor temperatuur te hoog wordt (dan geeft de condensor de temperatuur aan de radiateur door) schakelt de airco uit. De airco zal dan weer inschakelen als de temperatuur naar beneden gaat.
Als de sensor een verkeerde melding of fout in combinatie met andere sensoren krijgt kan de computer niet bepalen of alles te heet wordt, dus zal deze op safe spelen en de boel uitschakelen.

Is de bovag garage ook STEK ?

aristo0078 0

12 jaar

De auto is weer bij de garage geweest ( overigens geen peugeot, wel bovag) en ze hebben de koelventilator gecontroleerd. Deze ging iig een stand hoger bij oplopende druk waardoor de airconditioning gewoon bleef werken en druk niet te hoog werd. Nu afgesproken om een keer bij warm weer terug te komen zodat het probleem dan ook echt optreedt.

boemboem 0

12 jaar

ik heb het zelfde probleem gehad, bij warm weer stopte de airco ermee, en ging na 5 tot 10 min weer aan voor 1 minuut. dit was vorig jaar zomer, garage adviseerde na onderzoek om de airco radiateur te vervangen, mijn beunhaas zei terecht bleek later dat dat het niet was en dat ik pas moest gaan vervangen van onderdelen als je het zeker wist. de hele winter heeft de climate control met airco goed gedaan tot het warmer werd toen begon de airco weer met uitslaan. toen heb ik de ventilator op de hoogste stand gezet zonder airco aan, en met warm weer stopte die er ook mee. Het probleem lag dus niet bij de airco maar bij de kachelventilator. Deze heb ik vervangen tenminste de module ervan die kan je gewoon bestellen bij de auto materialen zaak. bij de dealen moet je de kachel motor geheel vervangen. Let wel op de kachel motor kan je zelf eruit halen je moet hem een kwart slag draaien en dan kan je hem met wat moeite tussen de pendale heen wurmen en dan de module vervangen. en het geheel weer terug plaatsen.

Ik hoop voor je dat je niet hetzelfde probleem als ik had met mijn airco: Mijn probleem was dus ook met koud weer koelen (lijkt) en met warm weer even koelt ie en daarna niet meer. In Duitsland met heel warm weer leek de airco het wel beter te doen als de motor stationair draaide. Maargoed, bij de airco specialist( goede overigens mee afgesproken als het vullen van de airco helpt dan 100 als niet dan 10 euro. dus leeghalen-(zat nog vol)- vacumeren 20 min->olie->vullen-> controleren, wat blijkt; de lage drukzijde zakte niet genoeg en de hoge druk zijde steeg niet genoeg ( 4Bar om 7-8 bar) conclusie; pomp bouwt geen druk op: Ik heb dus de pomp vervangen(koopje overigens E50 excl verz.)leeg laten halen door de vriendelijke garage(koudemiddel R134A is erg slecht voor de ozonlaag) eronder gewrot-> vacumeren-> olie vullen en werken! dus totale kosten 166,75! Maar nu komt het, zo nieuwsgierig als ik was, ik moest weten wat er met de pomp aan de hand was. Alles zag er keurig uit, de olie schoon (fluor dus een grote bende) rubbers goed (werkt met 6 kleine zuigertjes) nu zat ik met een vraag dus, hoe gaat de pomp ermee om als het toerental omhoog gaat, dan moet de slag veranderen(variabele slag pomp) anders blaas je het systeem op. Dat werkt dus zo: Als de druk te hoog wordt komt de overdruk achter de zuigertjes en wordt de slag kleiner. En dat wordt geregeld met een ventiel in het midden van de pomp de zgn drukregelventiel. Deze kost op internet 15 euro. bij afname van 1000 stuks 1,50. Het schijnt zelfs dat je deze kan vervangen als de pomp er nog op zit. Dus als je airco compressor niet loopt te ratelen of te schrapen en de elektro koppeling doet zijn werk kan het de moeite zijn om een vriendelijk automonteur te vinden die je helpt met het systeem af te pompen en te vullen. en de pomp zelf te reviseren (er zijn voor de meeste pompen revisiesets te krijgen. Reviseren van een compressor kost E350,00. Dus in mijn geval was het een onderdeel van 15 euro en echt een half uurtje werk. Dus wordt of advocaat of aircoreviseur!

aristo0078 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.