Beste mensen,
Ik sta op het punt om mijn 306 te verkopen tegen het hoogste bod, al zou dat bod bestaan uit een wortel en een bos uien. Daar kan je nog steeds prima vervoer mee regelen.
Ware het niet dat ik net een dikke 600 euro heb uitgegeven en dat vind ik echt zonde geld.
De airco deed het niet. Bleek bijna leeg te zijn en dus is ie vacuum gezogen en opnieuw bijgevuld.
Toen bleek de condensor lek, welke is vervangen door een nieuwe, nieuwe slangen erop en opnieuw bijgevuld.
De airco werkte naar behoren, gedurende 5 minuten, totdat er een andere slang lek raakte (die van de radiator naar de pomp).
Ondanks de levertermijn van 3 maanden toch 1 weten te bemachtigen en deze werd gemonteerd.
Het probleem dat zich toen voordeed, was dat de airco wel werkte (op de leidingen werd een temperatuur tot -2 C gemeten), maar de koude lucht kwam de auto niet in.
Een andere verdamper tussen gezet, maar daar lag het niet aan.
De 3 relais iets boven de kentekenplaat waren ook in orde.
De gewone zekeringen (zowel onder het dashboard als onder de motorkap) zijn ook allemaal goed.
Wat er nu gebeurt is het volgende: zodra de airco ingeschakeld wordt, horen we een klik (pomp die aanslaat), de 2 fans beginnen te draaien, maar slaan na 5 seconden weer stil, waarna dit ritueel zich een keer of 3 herhaalt.
Om de zoveel seconden blijft de pomp dan klikken, maar de fans gaan dan niet meer draaien.
Er is een andere pomp tussen gezet, maar dat veranderde niets aan de fans.
Volgens de peugeot-dealer die geconsulteerd werd, kon het niet anders dan dat er sprake is van een elektrisch probleem.
Maar nou heb ik me laten vertellen dat een dergelijk probleem niet zo gauw opgespoord is en ook klauwen met geld kost.
Dus loop ik het risico nog een paar honderd euro uit te moeten geven, aan een auto die net 3 mille waard is, en dat de airco het dan nog niet doet.
2 wortels en een bos uien voor iemand die mij verder kan helpen met een goed advies.
Hartelijke groet,
Ork.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
in de buurt van het gaspedaal zit een zgn ijssensor in de verdamper gestoken, haal hier de stekker eens af en verbindt em eens door, en probeer het dan nog eens. mocht het helpen, mag het dan ook een appeltaart zijn? ben niet zo gek op wortels.
Dag Harry,
Dank voor je bericht. Ik heb gezocht, maar ik kon geen ijssensor ontwaren. De eerlijkheid gebiedt me ook om te zeggen dat ik 2 linkerhandjes heb.
Ben er inmiddels wel achter gekomen welk relais de ventilatie bedient en dat ding was warm. Kan nooit goed zijn.
Dus morgen begin ik eerst es die te vervangen, want ik las dat die dingen vaak het euvel vormen. Het is een lichtgroene, is de 3e vanaf links (boven de zekeringen) en er staat 12 volt / 25 ampere op.
Ik was tevens op zoek naar de BSI, maar las vandaag dat de 306 helemaal geen BSI heeft.
Wat mijn 306 nu wel heeft, is dat de gewone ventilatie lawaai maakt en nauwelijks lucht de auto inblaast.
Als ik de knop omzet naar links, interne luchtcirculatie, dan heb ik plots een heel kek kapsel. Dan blaast ie als een anonieme alcoholist tijdens een controle op de A1.
Als het aan de relais ligt, krijg jij van mij een appeltaart en een worteltjestaart, al moet ik 'm zelf bakken.
18 jaar
Ik neem aan dat je een gewone handbediende airco hebt. Volgens mij is de bediening van de recirculatieklep defect waardoor er maar op 1 manier lucht uit komt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar