Veel gerammel onder de motorkap bij het aanzetten van de airco. Zet ik de airoc uit dan is het geluid cq gerammel weg. Soms ook hetzelfde geluid bij het draaien aan het stuur. Kon niet goed vasstellen of het de dynamo, spanrol danwel de aircopomp was. Dynamo gedemonteerd en laten doormeten en testen geen probleem. Naar alle waarschijnlijkheid de poelielager van de airco pomp.
Mijn vraag is kan ik de aircopoelie verwijderen zonder de koelvloeistof te laten verwijderen. En heb ik voor het verwijderen van deze poelie speciaal gereedschap nodig. Eigenlijk vraag ik om tips om deze poelie te kunnen verwijderen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
in de airco zit geen koelvloestof, en je kunt beter de gehele pomp vervangen (werkt de airco nog) want de po,p gaat meestal stuk door een gebrek aan smering welk is toegevoegd aan het koudemiddel.
succes jan
Ja de pomp werkt nog. Morgen een afspraak gemaakt over de koelvloeistof.
15 jaar
[quote=jan5047]in de airco zit geen koelvloestof[/quote]
Tis maar net hoe je het bekijkt, of leest!
[quote=hans4074][quote=jan5047]in de airco zit geen koelvloestof[/quote]
Tis maar net hoe je het bekijkt, of leest![/quote]
Ja inderdaad je heb gelijk, maar de profs onder ons verstaan onder koelvloestof vloeistof dat in het koelsysteem zit en zorgt om de motor te koelen en kachel verwarmen
gr jan
Ja Jan...I know, maar k'vond het wel een leuke omschrijving voor koudemiddel.
Beste mensen,
Vandaag vloeistof laten verwijderen , Geen lekkage in het aircosysteem. Druk en de hoeveelheid vloestof waren aanwezig. Het scheurend ijzerend geluid is zo goed als weg. Af en toe komt het geluid terug., echter niet langer dan drie a vier seconden. Aangezien de aircopomp niet werkt kan het , volgens mij alleen nog de poelielager van de aircopomp zijn of een spanlager. Maandag verwijder ik de aircopomp om de poelielager te testen. Even voor mijn beeldvorming zijn er nogmeer opties mogelijk?.
15 jaar
De poulie kan er af zonder de pomp te demonteren. Maar het lager testen ? Ik zou zeggen draai eens aan de poulie(alstie nog op de pomp zit) zonder de multieriem er op. Zolang de pomp niet ingeschakeld is (geen 12 volt op de magneetkoppeling) moet je de poulie makkelijk vrij rond kunnen draaien zonder slepende bijgeluiden of zware punten bij het ronddraaien. Dit kun je dus doen zonder je airco systeem weer leeg te halen. Het koude middel of koelvloeistof of hoe we dat spul ook mogen noemen kan er dan in blijven. Controleer met de riem er af tevens de spanrol op geluiden en zware punten. Verder kun je nog kijken of de luchtspleet aanwezig is tusen de buitenste aandrijfplaat en de poulie (speling tussen 0.4 en 0.8 mm en meten op 3 plaatsen verdeelt over de poulie). De poulie kan er af met een poulie trekker(zit meestal niet zo heel vast hoor). Als je de poelie er af hebt kun je controleren of de magneet spoel nog goed vast zit. Deze zit centraal geborgt met een segering. Je hebt het over schurend geluid, als de magneet koppeling om 1 of andere reden niet goed op zijn plaats zit zit dan kan hij de poulie licht raken = zou schurend geluid kunnen zijn .
Maarrr als ik je verhaal zo lees denk ik eigenlijk niet dat je poulie lager de oorzaak is omdat dit lager altijd meedraait ongeacht of de pomp nou ingeschakeld is of niet. (geluid zou dan altijd aanwezig moeten zijn.) De spanning die er op staat is wordt bepaald door de spanning van de multie snaar. Is de riem spanning oke ?? Bij te lage riem spanning krijg je ook gekke geluiden.
Uiteraard moeten alle poulies in lijn liggen en controleer of het hart van de krukas poulie niet verdraait t.o.v de buitenzijde,(dempingsrubber los)zet een krijtstreep van buiten naar binnen op deze poulie en laat de motor draaien tot het geluid hoorbaar is en controleer of de krijtstreep uit elkaar getrokken is.
Misschien heb je hier iets aan , succes.
PT nieker
Beste professional,
Inderdaad heb ik het gevoel dat het gaat om de demping van de krukas poelie. Zelf een v-snaar gemaakt en alles afzonderlijk getest. Geen gerammel of onrgelmatigheden in zolwel de aircopomp als de twee spanlagers.
Je tweede tip heb ik opgevolgd en een krijt streep vanaf het hart naar de rand van de krukaspoelie getrokken.
De orginle v-snaar gemonteerd en na twee drie sceconde kwam het geluid weer terug gedurende vier seconden daarna de montor uitgezet en inderdaad de krijt lijn was versprongen.
Hieruit trek ik de conlusie dat het gaat om de demping van de krusaspoelie.
Mijn vraag is hoe vervang ik deze demping?? Is het eenvoudig om de betreffende onderdelen te verwijderen
Alvast bedankt .
M.vr.gr
Dick
15 jaar
De krukas poulie is 1 geheel, de demping kan je niet los vervangen. Hij zit met 3 of 4 bouten op het krukastandwiel bevestigd ,die kan je zo losdraaien als de riem er af is .
Succes.
PT nieker
Beste meedenker,
Je hebt gelijk gehad. Het was inderdaad de krukaspoelie. Vandaag de krukaspoelie vervangen. Geen gerammel meer. De kosten 119,--. Het plaatsen is geen probleem. Een kind kan de was doen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar