close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: p0420 foutcode

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: tu5jp4 1.6

Hallo,

Vandaag een toen ik wegreed viel mij op dat er een motorstoringslampje brandde. Code die is opgeslagen is P0420. Ik heb een testrit gedaan, zie hieronder. Testrit op cruisecontrol op 130 km/h en met gestabiliseerd proces. Fueltrim waardes normaal, de long fuel trim staat altijd wat hoger dan normaal ivm rijden op lpg, dus wat dat betreft geen vreemde waarden. De lamda vind ik echter wel behoorlijk fluctueren. Ik realiseer me dat de sampletijd te hoog is, daardoor ziet de grafiek er wat hoekig uit, maar duidelijk is dat op constante snelheid BEIDE lambda's fluctueren. (de rustperiode in de signalen was keren op de snelweg)

[url=http://img28.imageshack.us/i/rijden130km...][img]http://img28.imageshack.us/img28/7774/ri...[/img][/url]

Verder nog de freeze frame data: gek hierbij is dat hierbij een v=115 km/h wordt genoemd, want het lampje is niet tijdens het rijden gekomen, maar was er opeens 's ochtends...?
[url=http://img188.imageshack.us/i/freezefram...][img]http://img188.imageshack.us/img188/2960/...[/img][/url]

- Weet iemand of dit uit de lpg installatie kan komen?
- Ik heb al veel gelezen op internet dat men zonder resultaat vanalles (cat, Lambda sensoren etc) ging uitwisselen zonder resultaat. Daarom wil ik graag weten hoe p0420 wordt getriggerd. Weet iemand dat?

Gr. Erwin

Geplaatst door

Erwin2907 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lambda voor kat, hoort te pendelen (schommelen). Dit is om te zorgen dat de KAt zn werk kan doen. (de sensor schommelt tussen arm en rijk)

Weet ik, ik heb het niet helemaal duidelijk opgeschreven zie ik. Wat ik bedoelde is dat ik het vreemd vind dat beide lambda's fluctueren. hoe ziet normaal gesproken een lambdasignaal achter de kat eruit? Is dat een vlakke lijn (constante spanning)?

Erwin2907 0

15 jaar

Doordat de lambda na de kat fluctueerd wordt de code gezet.
Lambda na de kat moet een vrijwel constant signaal geven tussen 0.6 en 0,8 volt. Alleen tijdens overrun cutoff (gas los afremmen) zal de spanning laag zijn.
Probeer het nog eens, maar dan op benzine. LPG geeft toch wat rare effecten.

"de rustperiode in de signalen was keren op de snelweg" Je bent toch niet gaan spookrijden?

oldford 0
badge

15 jaar

haha, nee ik ben niet "met de handrem" gekeerd.

Ik zal de meting herhalen op benzine. Ik denk dat ik dat nu nog ff doe... moment...

Erwin2907 0

15 jaar

of monument :P


tik tak ;)

Die "rustperiode" is dat van 88 tot en met 95 op de grafiek?
Liep de motor daar? Zo ja, dan is de 1e lambda-sonde wel erg laag en omdat de 2e dat ook is denk ik dat er veel zuurstof in de gassen zat.
Of te wel, op LPG staat de motor daar wel erg arm.

oldford 0
badge

15 jaar

rustperiode is gas-los (het nieuwe rijden, wat fantastisch he?). Theoretisch gezien komt er dan enkel pure lucht (na enige seconden/ dempende werking bij gas los) langs de lamdasonde, vandaar dat deze naar 0 volt terug valt (corrigeer me als ik het fout heb).

Zie hier heen over snelweg, door drukte helaas geen cruise control
[url=http://img40.imageshack.us/i/rijdencirca...][img]http://img40.imageshack.us/img40/821/rij...[/img][/url]

De tweede is wel op de cruisecontrol, 130 km/h
[url=http://img7.imageshack.us/i/130kmhccopbe...][img]http://img7.imageshack.us/img7/3217/130k...[/img][/url]

Ik zie weinig verschil

Erwin2907 0

15 jaar

Wat is de voorgeschiedenis? Misfires, defecte bobines, injectors of zo iets?
Gezien de foutcode en het pendelen van sensor 2 ben ik bang dat je kat op sterven na dood is.

oldford 0
badge

15 jaar

1,5 jaar terug is de bobine een keer defect gewest en heb toen een stuk op 3 poten moeten rijden.

De laatste echte storing aan de motor heb ik een maand of 3/4 terug gehad. De druksensor lpg was toen kapot met arm mengsel als gevolg. Heb ik toen opgelost door een gemodificeerde drukmeting te laten monteren.
Verder is er de laatste tijd op dit gebied niets aan de hand. Ik merk ook niets ongewoons aan de motorloop.
Ik heb een half jaar geleden ook deze metingen gedaan en herinner met dat het lambdabeeld er toe hetzelfde uitzag, maar ik kan de plaatjes van toen niet meer terugvinden.. shit dus.
Misschien moet ik de lambda met een scope in beeld laten brengen en werkt dit gewoon niet met mijn uitlees spul.

Erwin2907 0

15 jaar

Op 3 cylinders doorrijden is dodelijk voor een cat. En dat arme mengsel wordt ie ook niet beter van.
Mocht een bobine ooit weer een keer defect gaan, verwijder dan ook de stekker van de injector voor de cylinder in kwestie, zodat er geen onverbrande benzine in de cat komt.

oldford 0
badge

15 jaar

hmmmm, alles bij elkaar lijkt het erop dat de "kat verzopen is". Kan het kwaad om er mee door te rijden, ik ben er de laatste keer wel mee door de keuring gekomen. Zou dat nog een keer lukken?
Als ik het nu echt zeker wil weten, moet ik dat een scope aansluiten op de lambda sensoren voor een nauwkeuriger beeld? Of is de info die ik heb gemeten met mijn amateur-spul voldoende om te weten dat de kat dood is?

Erwin2907 0

15 jaar

De kat is waarschijnlijk op sterven na dood, maar er zit nog een beetje leven in.
Kom je door de keuring heb je mazzel - voor een jaar.
Wil je het zeker weten (zonder te keuren) laat dan even een 4-gas meting doen.
Foutcode kun je wissen, maar komt na een paar honderd kilometer weer teurg.

oldford 0
badge

15 jaar

Vandaag heb ik de viergastest uit laten voeren bij een garage om de hoek. De monteur vond alle waarden ruim binnen de norm en dus werkt de kat naar behoren, deze is dus nog lang niet dood lijkt het erop.
Sinds de eerste keer storing resetten is de storing toevallig vandaag teruggekeerd (na 800 km). Dus er lijkt toch echt iets aan de hand, maar wat...
Weet niemand welke signalen exact de storingscode p0420 veroorzaken (dus echt de parameters). Dan kan ik eventueel verder zoeken. Zijn hiervan geen schema's bij Peugeot?

Erwin2907 0

15 jaar

P0420 wordt gezet als de lambda-sonde achter de kat geen constant hoog signaal geeft, maar het signaal van de sonde voor de kat volgt.
En de hoeveelheid gas die er bij een 4-gas test door gaat is niet zo groot. Dan werkt de kat nog net.
Maar als je pak em beet 120 rijdt gaan er veel meer gassen door en ook zo tijdens accelereren. Dan wordt die code waarschijnlijk veroorzaakt.

oldford 0
badge

15 jaar

Maar dat zou dan betekenen dat een viergaswaarde bij APK niet zo veel waarde heeft?

En als ik je reactie lees, betekent het dat de laatste sonde geen invloed heeft op het verbrandingsproces en dat de storing niet schadelijk kan zijn voor de motor? Of trek ik de verkeerde conclusie

Erwin2907 0

15 jaar

Met de 4-gas test haal je er de grootste problemen mee uit, niet alles.
Maar dat geldt ook voor meer regeltjes.

Ik proef iets van dat mileu dat zal wel, als het mij geld gaat kosten.

oldford 0
badge

15 jaar

Nou, dat milieu is uiteraard belangrijk en ik wil ook graag dat de auto goed is, maar ik weet niet hoe lang de 307 nog blijft. Er komen steeds weer nieuwe problemen en op een gegeven moment ben je dat beu. Ik heb gepland nog minimaal 30.000 te rijden met de auto (een klein jaar). Hij staat dan op 250.000 en dan ga ik eens bezien of ik nog verder rij en verder wil investeren in de auto.
Tot nu (ik heb de auto 2 jaar) kostte ie me 1.600 euro aan onderhoud/ reparaties. Dat terwijl ik alles zelf doe en op heel veel onderdelen 40% korting krijg. Dus dan kun je wel bedenken wat ik allemaal al gehad heb en dat het me langzaam de keel uithangt. Maar goed, dat heeft niets met het probleem te maken...
Om het af te ronden, even de mogelijke oorzaken op een rij:
- katalysator defect
- 2 lambdasonde defect
- draadbreuk 2e lambdasonde

Ik wacht of het erger wordt. Zo niet dan doe ik er niks mee tot volgend jaar.

Erwin2907 0

15 jaar

Dus toch dat mileu zal wel. Want die kat is dood en het mileu is daar niet bij gebaat.

oldford 0
badge

15 jaar

Nogmaals: dat de kat verzopen is, is nog niet bewezen; het kan best andere oorzaken hebben. Bv een draadbreuk zodat af en toe (bv bij gas los/ gas geven/ kantelbeweging motorblok) de spanning vanaf de lambda wegvalt. Dan fluctueert de spanning toch ook? Ik vervang niet graag dure onderdelen zonder dat ik daar bewijs voor heb, puur op basis van een foutcode. Als ik dat wil ga ik wel naar de Peugeot dealer.

Als ik alle keren moet optellen dat iemand zeker wist dat het probleem dat-of-dat was en het klopte achteraf niet, dat raakte ik niet uitgeteld (ook ikzelf maak die fout nog vaak). Vanuit mijn werk ben ik gewend bewijs/ oorzaken te zoeken voor een storing, zodat het in de toekomst voorkomen kan worden, dus doe ik dat ook bij mijn eigen karretje.

Erwin2907 0

15 jaar

Tja, je eigen testrit uit de 1e post hier bewijst dat de kat zo dood als een pier is.
Kun je blijven sputteren, maar een goed mileu vraagt af en toe om een investering.
Doe je zelf dan een lol en koop een originele kat, anders heb je probleem gelijk weer.

oldford 0
badge

15 jaar

[quote=oldford]Tja, je eigen testrit uit de 1e post hier bewijst dat de kat zo dood als een pier is.
Kun je blijven sputteren, maar een goed mileu vraagt af en toe om een investering.
Doe je zelf dan een lol en koop een originele kat, anders heb je probleem gelijk weer.[/quote]
Dat klopt inderdaad, maar ik weet niet hoe betrouwbaar die apparatuur is, door de sampletijd van meer dan 1 seconde (terwijl de lambda volgens mij meer dan 1 x per seconde van min naar max gaat) en omdat ik niet de ervaring heb hoe het signaal eruit HOORT te zien. De een zegt constante spanning, de ander zegt fluctureren, maar iets minder dat lambda 1.
Van die originele kat, dat vertelde die kerel in de garage ook, bedankt voor de tip. Verder de lamda's, kan ik die wel universeel kopen (bv Bosch), of beter ook Peugeot eigen?

Erwin2907 0

15 jaar

Tja, de opleidingen schieten hier weer eens schromelijk te kort. De meeste monteurs weten inderdaad niet wat het signaal moet zijn.
Laten we eens even logisch denken en er van uit gaan dat hetzelfde type sensor gebruikt word voor en achter de kat.
Stel ik verplaats de achterste sensor naar een gat naast de voorste, dan krijg ik op beide sensors hetzelfde signaal, ze zien immers hetzelfde uitlaatgas.
Stel ik maak de kat leeg, dan krijg ik wederom hetzelfde signaal van beide sensoren, ze zien wederom hetzelfde uitlaatgas.
Dus wat gebeurt er dan als de kat dood is? Extra info: de kat zou het gas moeten veranderen, o.a. zou de kat Co moeten omzetten in Co2.

Gezien het bouwjaar zou ik originele lambdasondes nemen, maar zijn die dan defect nu? Geven een goed signaal wa mij betreft.
Dat je dat signaal niet leuk vindt is wat anders.

oldford 0
badge

15 jaar

En? Weet je al wat het signaal nu moet zijn achter de kat?

oldford 0
badge

15 jaar

Nee, want ik heb Wikipedia en allerlei andere sites afgespeurd, maar kan het gewoon niet vinden. Vreemd. Ik geloof jouw verhaal van 0,6-0,7 Volt wel, want je hebt het op dit forum vaak bij het rechte eind, maar zoek vaak ook nog een bevestiging. Ook vind ik het nog steeds vreemd dat dit lambda beeld er een jaar geleden ook al was, echter dat is wel uit mijn herinnering, want ik heb die log niet opgeslagen.
De storing komt nu elke keer na ongeveer 800 km terug.

Erwin2907 0

15 jaar

Klopt, en hij blijft terug komen.
Is er niet een vriendelijke buurman, kennis, vriend, collega of familie die een benzine auto heeft van ná 2001?
Even daar aan meten (vooropgesteld dat er geen P0420 aanwezig is) en je weet het.

En wat het internet betreft: we zijn weer terug bij de opleidingen of liever het gebrek aan opleiding ook bij diegenen die het internet vullen.

Bekijk het eens zo: vóór de kat is er 50% van de tijd nog wat Zuurstof over doordat de motor het mengsel continue regelt van arm naar rijk en terug.
Na de kat hoort er geen zuurstof meer te zijn omdat de kat deze geacht wordt te gebruiken voor het omzetten van de gassen.
Een arm mengsel levert gassen met een beetje zuurstof op en een laag signaal van de lambda-sonde.
Een rijk mengsel levert gassen waar (bijna) geen zuurstof meer in zit en een hoog signaal van de lambda-sonde.
Als de kat niet meer (goed) werkt blijft er zuurstof over en meet je 50% van de tijd een laag signaal.
De andere helft van de tijd is het signaal wel hoog, maar dan is er voor de kat ook geen zuurstof.
Tip: in veel landen wordt de lambda-sonde benoemd naar zijn functie - zuurstof sensor. Net als een temperatuur sensor, die meet temperatuur.
Dat wij dat ding lambda-sonde noemen is onze afwijking, je kunt er niet eens betrouwbaar lambda 1 mee meten, alleen lambda 0,97 en 1,03.

Een goed verhaal over lambda sensoren (zuurstof sensors), is alleen in het Duits en ook hier alleen wordt voor de kat uitgelegd:
http://www.obd-2.de/tech_sens.html

oldford 0
badge

15 jaar

Interessant stuk! ik heb al wat foute aannames van mijzelf ontdekt.... ik dacht altijd dat de voeding 12V door de sensor wordt omgezet in een ander voltagesignaal door de sensor, (zoals een regelbare weerstand o.i.d.), maar die voeding is er enkel voor verwarming. En dat het wisselen van de spanning eigenlijk enkel is omdat de motor niet constant arm kan lopen! Eigenlijk logisch, maar kom er maar op.
Ik denk zelf trouwens ook wel dat de kat kapot is, maar navraag vorige week leerde mij dat dit een eurootje of 350 kost voor een niet-origineel exemplaar, wat ik niet moet doen, dus een originele gaat me zeker 500 euro kosten.
Verder gaat de laatste tijd de pomp van de stuurbekrachtiging steeds harder loeien, dus die zal ook wel vervangen moeten worden. Tja, hoe lang ga je dan door met zo'n auto.... Ik geef het niet snel op, maar iets zegt mij dat ik deze beter op kan ruimen. Probleem is dat de auto niet echt specifieke zwakke punten heeft, maar alles gewoon kapot gaat.
Bedankt voor de hulp, het is zeker gewaardeerd, maar het komende halfjaar rij ik er zo mee door en als ie zich dan beter gedraagt ga ik er misschien nog een duizendje op stukslaan. Tot die tijd enkel noodzakelijke dingen, helaas. Voordeel is dat ik de "boodschappenwagen" Lancia kan pakken als ie niet wil starten. Nooit kapot:)

Erwin2907 0

15 jaar

Kleine correctie: het wisselen van arm naar rijk is niet omdat een motor niet constant arm kan lopen. Bij lichte belasting kan een motor best continue op lambda 1,1 lopen. Het wisselen van arm naar rijk en terug is nodig om de katalysator volledig te laten werken.
Een katalysator heeft voor een deel van zijn functies een overschot nodig aan zuurstof, daarvoor wordt het mengsel arm gemaakt - ongeveer lambda 1,03.
Voor een ander deel van de functies is het ontbreken van zuurstof vereist, daarvoor wordt het mengsel rijk gemaakt - ongeveer lambda 0,97.
Gemiddeld wordt het dan lambda 1. De lambda-sonde is specifiek voor die taak ontworpen.

oldford 0
badge

15 jaar

Hoi Old,
Ik heb de stukken met veel interesse gelezen, ik had op oxigen sensor moeten zoeken ipv Lambda sensor... toch bedankt voor de moeite!

Hiermee beeindig ik dit topic, want de 307 mag wat mij betreft naar de eeuwige jachtvelden, ik heb hem ingeruild op wat anders. Laten we zeggen dat wat ik gekocht heb iig niet uit het zuiden van Europa komt... Voor mij geen Franse auto's meer. LAten we zeggen dat een deel van de problemen uit de lpg installatie kwamen, maar een groot deel ook uit de auto zelf. Ook de beroerde service van de Peugeot garagisten is mij erg tegen gevallen (er zijn vast wel goeie, maar ik heb ze nog niet gevonden). Je bent dus als consument bij Peugeot (zeker op lpg) op jezelf aangewezen.

Gr. Erwin

Erwin2907 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.