als ik op de stekker naar de koppeling meet in losgekoppelde toestand krijg ik 11v en de koppeling heeft een weerstand van 0.23ohm dus lijkt de spoel ook oké , maar bij ingeplugde toestand meet ik geen spanning meer alsof de belasting te hoog is of anders er ergens een hoge overgangsweerstand is . zit er een relais ergens tussen of een aparte zekering die niet voldoende stroom zou kunnen geven ?
alvast dank bij voorbaat.
johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je 0,23 Ohm meet van de koppelingsspoel, dan is deze zeker stuk. Wat de weerstand wel moet zijn weet ik niet maar de gemeten waarde is nagenoeg volledige kortsluiting. De stroom die er met deze weerstand zou gaan lopen door de spoel is theoretisch 11/0,23 = 48 Ampere!
heeft er iemand weet van een apart relais of zekering die zorgt voor de koppeling ?
ja ik besef wel dat die ohmse waarde aan de lage kant zit maar elektronische multimeters die op laagste schaal van 200ohm meten zullen niet altijd heel juist zijn op die lage waarde misschien ook en zou wel kunnen dat de komma op de verkeerde plaats verscheen of gelezen is :p .
ik ga eens testen denk ik door gewoon spanning op de koppeling te zetten en dan eventueel de stroom te meten.
is het niet een beetje raar dat ik maar 11V krijg ipv 13a14V want de motor loopt op dat moment ?
kzal nog es nader moeten bekijken vrees ik met wa extra tools of handen :-)
6 jaar
Als je er al achter bent, dan in ieder geval voor het nageslacht...
Weerstand meten van de spoel voor de koppeling op de aircopomp: meet 'ie 2 tot 5 Ohm... dan is 'ie goed. Zonee, is 'ie kapot.
Ik zou in ieder geval even opnieuw meten en zorgen dat je zeker weet dat je niet 0,23 Ohm meet, maar een factor 10 meer, dus 2,3 Ohm.
Als je de multimeter ingesteld hebt staan op 200 Ohm, dan meet 'ie dus Ohm. Dus wat er dan in beeld verschijnt, zijn echt Ohms :-) Kan je geen buil aan vallen.
6 jaar
inderdaad heb waarschijnlijk niet goed gemeten want is niet zo makkelijk met de meetpennen beide tegenhouden . nu krokodillesnoertjes opgezet en gewoon batterijspanning opgezet: spoel trekt mooi aan en trekt 3.35A , lijkt dus oké ...
ik voel iets wa verfrissing van de inblaaslucht maar niet zoals we gewend zijn dus vermoedt koelgas tekort.
zit er een druksensor ergens die meet wat de koelgasdruk is en die belet dat de spoel aantrekt bij te laag niveau ?
er zit een kabel op de aircopomp , voor wat dient deze ?
thx johan
6 jaar
Ja zeker er zit in je persleiding een sensor die als de druk te laag is/wordt de boel uit schakeld.
Ik zou beginnen met te laten controleren of er voldoende koudemiddel in het systeem zit.
Te weinig is dan waarschijnlijk een lek , dit eerst opsporen , vullen heeft dan geen zin .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar