Beste lezers,
Heb begin dit jaar problemen gehad met mijn koppeling. Ik had soms moeite met het schakelen vanuit neutraal. Situaties;
- Op willekeurige momenten
- Ging soms over na vaak pompen
- Ging ook over na opnieuw starten auto
- Rolde vooruit net een automatische bak, als ik met moeite wel in 1 kreeg. <- met koppeling ingetrapt.
Uit onderzoek bleek het te liggen aan de drukgroep, afijn. Een nieuwe koppelingsset eronder en het probleem was opgelost (februari).
Sinds een maand geleden heb ik hetzelfde probleem weer, alleen iets anders;
- Na 5min rijden met koude motor begint het meteen.
- Gaat niet over, tenzij motor is afgekoeld
- Rolt niet vooruit als ik met moeite in een versnelling krijg
- Opnieuw starten helpt niet
Ik kan mij niet herinneren hoe het met de oude koppeling was, maar nu ben ook op de volgende dingen gestuit;
- Als ik de auto in achteruit zet, dan hoor je altijd dat gekraak van de tandwielen. Niet weinig ook.
- Als ik goed luister met de deur open en motor lopend, dan hoor je heeel lichtjes de tandwielen draaien als hij in neutraal staat. Wanneer ik de koppeling intrap, dan is dit over.
Misschien kunnen jullie daar iets mee. Zijn er enige punten waar ik op moet letten ? Heb al veel opgezocht op internet, maar de meeste dingen duiden op een kapotte drukgroep/lager. Dit kan toch niet zomaar weer gebeuren 2/3 maanden later ?
Met vriendelijke groet,
Dennis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit er toevallig een zelfstellende koppelingskabel op de bak? Die gaan regelmatig defect. Kan volgens mij ook zulke klachten geven. Al wel eens door het pedaal heen getrapt?
Ja, volgens mij is het een zelfstellende, naar zegge van de garagist. Althans, in het begin was de pedaal ERG zwaar, maar nu gewoon normaal. Wat bedoel je met door het pedaal heen getrapt ?
pedaal tot op de bodem maar niet kunnen schakelen.
Ps, ben je pro of particulier? als ik je antwoorden lees particulier?
Nee dat is niet gebeurd.
Ben een monteur in opleiding, excuses als dat zo overkomt.
je hoeft geen excuses te maken,iedereen heeft het moeten leren
Ok duidelijk :)
ben zelf net klaar met leren (al weer bijna een jaar :D )
Vaak gaat bij de PSA groep (Peugeot, en Citroën) de zelf stellende kabel defect. Hier zit inwendig een stel mechanisme in de kabel, welke door ouderdom de "geest" geeft. kabels waren dacht ik niet eens zo duur. Maar als de klacht na 3 maand al weer is, dan heb je recht op garantie. Simpel zat, koppeling hoort iets langer mee te gaan :)
De kabel was overigens al vervangen. Heb hiervoor een handmatige gehad.
De klacht is er inderdaad wel, maar is dit keer iets anders. Het is overigens ook zo dat wanneer het probleem voorkomt, dat ik bijv. makkelijker in de 5 kan zetten dan in de 2.
Mijn broer zijn 106 is wel maar een 1000cc maar daar kan ik de kabel gewoon wat van aanspannen moest dit gebeuren dus kan je dat al niet eens proberen.
Zelfs op en zelfstellende zal er wel een basis regeling zijn vermoed ik?
14 jaar
Imitatiekabels geven vaak problemen, is al eens eerder over gesproken.
En net wat al wordt aangegeven. Garantie gevalletje toch. Maak het een probleem van de reparateur en ga niet het probleem naar je toehalen.
Dat het onder de garantie valt is wel duidelijk, maar omdat we in de professional sectie zitten was het meer om wat gedachtes hierover te verzamelen..wel zo handig voor de volgende met dzelfe probleem. Auto moet deze maand gekeurd worden, dan zal ik hem hierop wijzen..iig zal ik de kopp.kabel bekijken! Als er nog tips zijn hoor ik het graag.
Nou koppel er op los ? :D
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar