Sinds enkele maanden is het volgende probleem ontstaan bij mijn 406 HDi.
Op een gegeven moment wilde mijn auto niet meer starten en was de accu leeg. Dit heb ik laten verhelpen door de accu te laten vervangen. Na het doormeten van de oude accu heeft de monteur aangegeven dat de accu eigenlijk niet kapot was. (Zonde van het geld.)
Enkele dagen later (2 koude dagen) was de accu opnieuw leeg. De dealer laten komen en opnieuw laten onderzoeken wat het probleem is. Zij hebben alles doorgelopen en aangegeven geen enkel probleem te kunnen vinden. Ook niet als zij de auto gedurende een heel weekend stil laten staan.
Wat wil het geval: Na terugkomst van mijn auto was het probleem binnen 2 weken weer terug. De accu was weer leeg.
opnieuw de accu geladen.
Op een gegeven moment kom ik bij mijn auto aan, en ik open de portieren, staan alle lampjes op mijn dashboasd te knipperen en begint de auto bij het openen van de deur te piepen (Geen alarm aanwezig).
Als ik dan toch start, blijft de kilometerteller op 0 staan. Als ik dan na een korte rit (10 minuten) de auto weer stil zet, en 10 minuten wacht, is het probleem met het piepen over.
De officiele peugeotdealer, war de auto altijd in onderhoud is, heeft maar 1 optie en dat is om elke keer als ik de auto gedurende enkele uren stil laat staan de accuklem los te maken. Ik heb nu ook geen problemen, maar ook geen centrale deurvergrendeling meer.
Ik denk dat er ergens een lekstroom aanwezig is, maar de dealer kan niets vinden.
Enkele maanden voordat dit probleem is ontstaan, is de centrale unit vervangen. Er was een electronische storing die ervoor zorgde dat de airco niet meer werkte.
Wat kan de lekstroom veroorzaken en ook alle lampjes op het dashboard laten knipperen en piepen? Elke keer de auto volledig resetten door de accuklem te verwijderen is natuurlijk ook geen optie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
de verschijnselen van alarmlampjes en kilometer teller op 0 lijken op een BSI die op hol is. De BSI is de centrale regelunit die ook de airco aanstuurt.
De BSI kan van slag raken door b.v. een slechte bobine (uiteraard niet bij diesels) en andere electronische verstoringen zoals het passeren van hoogspanningskabels....
Wat de lekstroom veroorzaakt weet ik niet. Ik weet wél dat de bobine een minuut na het uitzetten van het contact de voeding van radio etc afschakelt. Als de BSI op hol is en dat niet doet zijn er dus meerdere wegen open om de stroom te lekken.
Ga er niet klakkeloos vanuit dat de BSI zelf vervangen hoeft te worden (ca. .450). Ik heb het probleem zelf gehad en na het vervangen van de bobine hoefde alleen de km-stand weer opnieuw geprogrammeerd te worden.
Probeer het onder garantie met je garage op te lossen. Je hebt hun zowiezo veel betaald voor de airco reparatie. In plaats van vervangen van de gehele BSI kan ook alleen het airco relais op de BSI voor een paar Euro vervangen worden (zie elders op dit forum). Helaas mogen garages dit soort reparaties niet doen en vervangen ze dan wél de hele BSI.
Hoe ziet de stekkerdoos op de trekhaak eruit ??
De BSI is reeds in 2007 vervangen.
Is het mogelijk om deze BSI opnieuw in te laten lezen, zodat deze niet meer in de war is?
De stekkerdoor op de trekhaak is altijd aanwezig geweest en er is geen probleem met deze aansluiting. geen beschadiging en geen loshangende draden.
16 jaar
Soms worden problemen veroorzaakt door vocht in de stekkerdoos. Het kan géén kwaad om deze eens los te halen, op vocht te controleren en weer netjes dicht te maken.
Een ander checkpunt is de bedrading naar de radio. Als er iets verkeerds is aangesloten op de digitale lijn (CAN-bus), kan dit de BSI ook in de war brengen.
De garage kan de BSI volgens mij wel resetten, maar dan moet wél eerst de oorzaak van de storing uit het circuit gehaald worden.
16 jaar
WalterN, hoe is dit afgelopen?
Ik heb zelf namelijk nu ook last van een leeglopende accu (zie nieuw topic)......
16 jaar
Hoor je de koelventilator wel eens draaien als je de auto verlaat ? Het relais van de hoge snelheid van de koelventilator wil n.l. wel eens blijven plakken. Op een 1 of andere manier wordt dit relais heel eventjes ingeschakeld een paar minuten nadat het kontakt uitgeschakeld is. (bsi gaat dan in een andere fase).
Als dat zo is moet je een ander relais(40 ampere) monteren en een software update voor de motor ebe laten doen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar