👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Deze auto was laatst gestrand en voor de ANWB erbij was, sloeg hij weer aan. Bij ons geweest voor uitlezen foutkode en dat was P1112, brandstofraildruk.
Nu een maand later wil de auto niet starten en zat deze code er weer in.
Met de data uitlezen zagen we dat de brandstofdruk tijdens starten veel te laag was, nl 110 bar en we denken dat dat de oorzaak is. Echter, met de scope het signaal gemeten, geeft deze raoldruksensor mooi 1 Volt bij starten. We hebben het signaal bij de computer aansluiting gemeten en daar was het ook mooi 1 Volt.
Brandstofdruk vd opvoerpomp was na het filter ook goed, 3 Bar.
Wie heeft nog suggesties, want het lijkt ons in de computer te zitten of in de stekker. Want als de raildruksensor 1 Volt doorgeeft aan de computer, kan het lijkt mij niet zo zijn dat de raildruk maar 110 bar is????????
Iemand nog suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de raildruk uitlezen en het signaal meten simultaan gedaan ? Anders heb je n.l. wel de kans dat door het opsteken van de scoop hiermee een contact weer hersteld is. Als er steeds een verschil blijft tussen sensor en uitlezing zou je de connector van de ECU nog kunnen bekijken anders ben ik toch bang voor de computer.
druk is te laag, om te kunnen aanslaan, HD pomp moet minimaal 300 bar leveren.
eerst brandstof filter vervangen.
Wat is die spanning als de auto op contact staat?
120 bar anders opent de ECU de injectoren niet.
Oiram
oiram, bij een HDI, moet je toch echt MINIMAAL 300(!)Bar hebben voor dta de verstuivers aangestuurd worden (!).
@ oiram, de spanning is 0,5 Volt als de auto op contact staat en de raildruk is dan 0 bar
@ pieter, ik heb het niet tegelijk gemeten, de auto sloeg nadat we de stekker op de ECU los hadden gehad aan, maar toen we hem weer stil hadden gezet sloeg hij niet meer aan. Stekker hebben we ook aan gedacht, maar die schijn je uit elkaar te kunnen halen om dan direkt op de pen te kunnen meten, maar zie niet echt hoe je dit doet
@ fordmonteurtje, de raildruk zou normaal gesproken bij een signaal vanaf de raildruksensor van 1 Volt al minimaal 300 bar moeten zijn en dat signaal komt dus niet overeen. Het signaal komt netjes tot aan de computer, maar er kan in de stekkeraansluiting een overgangsweerstand hebben, al lijkt mij dat persoonlijk sterk gezien het feit dat er niks aan is te zien qua corrosie oid. De druk van minimaal 300 bar zoals jij zegt is dus een voltage van ongeveer 1 Volt vanaf de signaaldraad van de raildruksensor en die is er.
Ok, had je het brandstof filter al vervangen? deze geven nog wel eens problemen (ook bij ford).
Trouwens er is een nieuwe raildruk sensor met interface kabel bij de dealer te krijgen. Gaan ook wel eens kapot.
nog 3 dingen:
motor slaat niet aan, met geen rook?
motor slaat niet aan, met lichte rook?
motor slaat niet aan, met zwarte rook?
Slaat niet aan en geen rook.
Filter kan een oorzaak zijn, maar dan heb je geen raildruksignaal van 1 Volt toch??
meschien is dit nog wel handig:
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/25...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010...[/img][/url]
p1112 Regeling brandstofdruk
weet je wel zeker dat het P1112 was en niet P1113?
P1113 is namelijk Regelen brandstofdruk : Gemeten raildruk lager dan minimumdruk
heb je de mogelijkheid om hem eens uittelezen met de PPS?
Is er toevallig niet een verstuiver defect.? Had ik laatst ook bij een 307, ook onvoldoende raildruk bij starten.
Dick
@ dick, dat was ook het eerste waar wij aan dachten, alleen als er een verstuiver doorlekt, dan kun je dit zien als je de retour losgooit. En dat is niet zo. Bovendien geeft de raildruksensor bij starten 1 volt af en dat is een voltage dat normaal overeenkomt met 300 bar raildruk ofzo iets.
@ fordmonteurtje, het is P1112 en niet P1113. Bedankt voor je schema, maar waar zit de electro afslagklep bij deze motoren? (want die ken ik alleen maar van de oudere diesels). Zit die hier op?
Zit op de HD pomp zelf, zal ff kijken hoe je hem er af kan halen.
DW10TED:
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/25...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010...[/img][/url]
DW10TED4:
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/25...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010...[/img][/url]
bij de pijl is je electroklep. Of hij los leverbaar is kan ik niet zeggen, ik kan hem, niet in de onderdelen lijsten vinden.
Gaan morgen nog eens kijken of die hier ook op zit. Thx!!
Ik ga ervanuit dat het een DW10TD is met een Bosch EDC15.
Storingscode P1112 = Tijdelijke storing Bewaking hogedruk brandstof .
Hogedrukregelaar brandstof staat geblokkeerd.
De spanning op de brandstofdruksensor is op traagloop rond de 1,05 Volt.
Brandstofdrukregelaar ( is geen afslagklep zoals hier vermeld wordt) of bedrading zijn dan de schuldigen .
Haal de regelaar er even uit. Meestal hangen er vezels aan de punt van de regelaar, die soms de regeling beinvloeden. Kan je deze niet even uitwisselen met een andere? Zijn van alle PSA type's hetzelfde als ze er hetzelfde uitzien.
Controleer ook nog eens extra de opvoerpomp, deze kunnen soms door slijtage ook uitvallen wanneer ze uit stilstand vertrekken ( ik bedoel wanneer ze opstarten) . Eens ze draaien zijn ze weg en blijven werken tot de volgende startcyclus.
Succes Siem.
Foutkode komt na het wissen niet meer terug Gova, dus ja wat is dan de relvantie van die kode nu hij startproblemen heeft he?
je hebt kunnen lezen wat we allemaal gemeten hebben en de conclusie was dat het signaal van de druksensor goed is. En we hebben helaas geen PSA uitlees apparatuur om in de data de juiste druk af te lezen en met de Snap-on komen we niet hoger dan 110 a 130 bar.
Gisteren een extra accu erbij op gezet en toen was de afgelezen druk al iets hoger, maar sloeg hij niet aan. Vannacht de akku opgeladen en jawel, hij slaat weer aan en blijft het ook gewoon doen. Het valt me op dat de afgelezen druk nu tegen 160 aanzit en hij aanslaat.
Dus beginnen we nu toch te twijfelen of het probleem van het niet aanslaan veroorzaakt wordt door een drukprobleem (volgens onze scope is de raildruk goed, nl, 1 Volt tijdens starten) OF door dat het start toerental dat te laag is.
Feit is dat het starttoerental nu hoger is en hij aanslaat EN ik lees heel veel over startmotoren die dit probleem ook kunnen veroorzaken. Worden de injectoren niet aangestuurd als het starttoerental te laag is of worden ze niet aangestuurd als de druk te laag is ???
Blijft bij dat de foutkode er wel al eerder ook in zat en de auto toen tijdens het afremmen is afgeslagen en niet direct weer aansloeg.
kortom?
straks eerst die regelklep maar eens bekijken.
Rijden genoeg PSA auto's met P1112 rond en die slaan gewoon aan.
Druk en starttoerental moeten aan bepaalde waardes voldoen anders openen de injectoren niet.
Had hier vorige week een Peu Expert met niet aanslaan probleem, andere startmotor was toen de oplossing.
Start toerental was daarvan id te laag, was ook een zwaarder type voor te krijgen.
Oiram
Als P1112 niet meer terugkomt na het starten, hoef je er nu geen rekening mee te houden.
Het starttoerental is van belang om je minimum druk te verkrijgen op de rail (vooralleer je verstuivers worden aangestuurd). Zit er wat sleet op de HD-pomp, dan haal je de drempel niet.
Ik zou je toch aanbevelen de retour op de verstuivers ECHT te vergelijken. Even snel de retourleiding eraftrekken doe ik ook soms om een "snelle" diagnose te doen. Mischien zit er toch ene tussen die meer retoer geeft. Door deze te vervangen haal je misschien toch de kanteldruk.
Verder kan ik je nog adviseren om een 74 Ah - 380A EN (=met voldoende startcapaciteit) te plaatsen en de starter uit elkaar te halen en de lagers en reductie te smeren. ( Meestal staat de reductiekast droog).
Het starttoerental is hier nogaleens op het forum ter sprake gekomen. Maar mijn persoonlijke mening hierover is, wanneer je een zwaarder type starter moet steken om die kanteldruk te bereiken, zit de oorzaak in de pomp.
(op voorwaarde dat de verstuiverretour normaal is, EN de druk in de lagedrukkring mag zeker NIET lager dan 2,2 bar zijn)
Gr
R
nog verder gekomen Siem?
heb je wel eens naar de bsi gekeken. of daar vocht in is gekomen . krijg je namelijk ook rare storing van. bij ons gaf hij laatst aan dat de roetfiltervol zat terwijl dit niet was.
mvgr
Denk dat Siem het eerst niet te moeilijk moet zoeken.
Starttoerental/Te lage raildruk/lucht in het systeem/verstuivers
Oiram
Ik ben gisteren er niet aan toe hgekomen, behalve dat ie - gelukkig - weer niet aansloeg. Ik heb een 1,5 Volts batterijtje een paar draden bevstigd, zodat we op zijn signaal van de raildruksensor een extra spanning kunnen plaatsen.
Vanmorgen de scoop aangesloten en op contact 0,6 Volt op deze signaaldraad (is correct). Tijdens het starten ging dit signaal omhoog naar ongeveer 1.0 Volt (zou goed moeten zijn volgens GMTO schema), maar motor slaat niet aan. Tijdens dit starten heeft mijn collega het signaal met het batterijtje verhoogd en onmiddelijk sloeg hij aan.
Dus wat er ook de oorzaak uiteindelijk is, het signaal vanaf de druksensor is met 1,0 Volt te laag om hem aan de praat te krijgen.
HD-pomp levert te weinig is natuurlijk een optie, maar waarom dan wel 1,0 V op de signaaldraad tijdens starten, en dit volgens de informatie die we hebben voldoende moet zijn om de injectoren aan te sturen?
Want heel simpel geredeneerd: als de HD-pomp geen druk genoeg levert om de motor aan de praat te krijgen, dan zou ik dat in de signaalmeting moeten zien in de vorm van bv maar 0,7 ipv 1,0 V.
We hebben ook het tussenkabeltje van de raildruksensor naar de 1e gele stekkerverbinding gecheckt en die heeft ook geen weerstand.
Kom ik nog even terug op de brandstofdruykregelklep waar Gova het over had. Die hebben we nog niet losgehad, maar als dir te traag of onvoldoende reageert, blokkeert deze dan het aansturen van de injectoren? Of regelt die de druk dan te laag, zodat de raildruk niet aan zijn minimum komt?
Want op zich zou ik zeggen dat als de raildruksensor een goed signaal afgeeft aan de ECU en de motor niet aanslaat je het in deze ECU moet zoeken (waar ik niet direkt aan wil trouwens), tenzij andere factoren de injector aansturing blokkeren, zoals het statrt toerental, temp.signaal? of de drukregelaar.
Suggesties blijven welkom, maar we komen denk ik dichterbij met het batterij-experiment.
Slim testje met die batterij:)
Zijn je gegevens (1volt) wel juist?, zie ontzettend veel fouten in aangeleverde technische gegevens.
Denk toch dat je het moet zoeken "waarom is de raildruk te laag"
Wat ik als eerste contr met software (met deze problemen) is starttoerental.
Goed?, dan verstuivers lektest.
Een hangende drukregelaar(Gova) kan ook natuurlijk.
Zo'n commonrail werkt met gigantisch veel druk, maar zo'n HD pomp heeft in principe maar weinig
opbrengst.
Minimaal verlies ergens/of lucht en je bent meteen veel druk kwijt.
Denk zelf dat in dit geval het starttoerental het probleem niet is omdat je zelf aangaf dat:
"Soms de auto toen tijdens het afremmen is afgeslagen en niet direct weer aansloeg"
Oiram
We gaan nu eerst verder met de drukregelklep. Zitten inderdaad wat vezels aan en helaas geen uitwisselmogelijkheid, maar wel gaan we nu eerst de duty-cycle eens meten van de aansturing. Kom er wel weer op terug.
Siem
Update: duty-cycle van de brandstofdrukregelaar is tijdens stationairloop 16 a 17 % dus goed. Maar tijdens starten gaat de duty-cycle naar 50 % voor ie aanslaat.
We hebben de brandstofdruk van de lagedrukpomp al eerder op de retour aangesloten gehad en daar 3 bar gemeten. Is wat lastig om de aanvoer te meten ivm de speciale aansluitnippels, maar gaan ervanuit dat als de retourdruk 3 bar is, de aanvoer sowieso goed is of is dat geen goede redenering?
We zullen uiteindelijk vrees ik toch een keus moeten maken waar te beginnen met vervangen: computer, brandstofdrukregelaar of HD-pomp.
Als ik zou moeten kiezen ging ik voor de HD pomp. Deze gaan wel eens defect.
Gaan we volgende week ook met het vervangen van de HD pomp beginnen. Schijnen in ruil niet eens zo duur te zijn en zit gelijk ook een nieuwe brstofdrukregelaar op.
Succes. pak ook gelijk de D-riem etc mee:)
Update-2: na een weekendje nadenken, kreeg ik toch het idee dat mijn metingen moeten kloppen en dus de ECU de schuldige moet zijn.
We wisten hier vandaag een klant met exact dezelfde motor te benaderen om eea nog eens bij zijn auto te meten. Dat was geen probleem en deze startte wel direct en het raildruksignaal ook hier tussen 0,8 en 1,0 Volt aangaf. Dus we hebben eerst de ECU eens opgestuurd naar Actronics om door te laten meten.
Heb je gemeten als die 1.0 volt van de raildruksensor ook als 1,0 volt aankomt bij de ECU?
Ok, we wachten af siem.
[quote=garage van horne3459]Heb je gemeten als die 1.0 volt van de raildruksensor ook als 1,0 volt aankomt bij de ECU?[/quote]
Ja, die komt tot in de ECU en daar moet ie dit omzetten naar een bepaalde druk en die is te laag om te starten, terwijl normaalgesproken 0,8 Volt al voldoende is om de injectoren vrij te geven.
@ we wachten inderdaad even af wat dit oplevert.
Nou siem>? Al een revisie ECU ontvangen?
Nee balen. Gisteren de ECU teruggekregen met de mededeling dat ze hem niet kunnen testen omdat hij net iets anders is dan ze wel kunnen testen. Ben dus niet zo enthousiast over deze firma ondanks alle positieve verhalen hier op de site.
Heb nu zelf een systeempje gemaakt mbv een simpel relais dat tijdens het starten het batterijtje aanstuurt. deze geeft dan alleen tijdens het starten 1,3 Volt naar de ssignaaldraad en nu start hij wel direkt. Ik ga dit volgende week nog even verder uittesten en als dat goed blijft dan adviseer ik mijn klant maar om 1x per jaar of desnoods iets eerder het batterijtje te vervangen. Is een beetje gekunsteld op deze manier, maar zolang we niet weten of het de ECU of toch de pomp is, is dit de beste manier om er achter tekomen lijkt mij. Als het toch de pomp is, moet dat op den duur wel uit andere symptomen blijken.
Ik laat nog wel even weten of dit zo goed werkt in de praktijk.
zo, das een orginele oplossing :P
Geloof me, 't is toch de pomp...
nog aan het testen geweest?
Ja, is tot nu toe goed gegaan. ik heb de auto met de klant meegegeven en die zou eerdaags weer eens langsrijden om te vertellen hoe het gaat. Nog niets gehoord , maar is ook wat vroeg natuurlijk. Vandaag toevallig een Scenic binnengehad met een storing en daar ook het raildruk signaal uitgelezen in de data en die was ook stationair zo'n 1,1 a 1,2 Volt. Dus dat komt overeen met wat we gemeten hebben bij deze Peugeot.
@GOVA, ik denk dat je best gelijk kunt hebben hoor, maar heb je bij een probleem met de HD-Pomp ook wel eens gehad dat er toch een goed signaal van de raildruksensor was?
Hierbij een adres voor je ecu te laten testen dat is bba-reman in utrecht heb daar ook al een ecu laten testen van een 307 dus wie weet.
dankje Astra2, voorlopig rijdt de klant en wachten we even af.
[quote=GOVA]Geloof me, 't is toch de pomp...[/quote]
Uiteindelijk is dit inderdaad de pomp geweest. Klant heeft het een paar weken geprobeerd en starten geen probleem,. maar het uitvallen tijdens rijden werd steeds frequenter. Nieuwe HD-pomp en nu is het goed.
Conclusie: meten is helaas niet altijd weten....
Nou mooi dat het opgelost is
En ook goed geprobeerd om een oplossing te verzinnen zonder grote kosten te maken.
Even een vraag: kan het doorrijden met een slechte HD pomp geen kwaad? Ik denk aan slijpsel in de injectoren die dan lekken of juist te weinig brandstof geven. Dit naar aanleiding van een heeele dure reparatie die een vriend van me mocht afrekenen voor injectoren, een HD pomp en een drijfstang. In welke volgorde ze stuk zijn gegaan weet ik niet, maar het had wel met elkaar te maken (slijpsel en lekkende injector).
(je mag de vraag ook verwijderen indien ongewenst hier, maar een mailtje met een antwoord stel ik dan wel op prijs)
14 jaar
Bij sommige merken werd er op advies van de fabrikant het complete brandstofsysteem vervangen, van tank t/m pomp en injectoren als men per ongeluk benzine had getankt....
Dus dat geeft aan dat het niet goed is met een slechte pomp door te rijden, maar alles preventief vervangen is alleen voor een vermogend iemand een optie. En slijpsel zie je vaak wel als je het brandstoffilter vervangt. Was bij deze auto niet het geval. Dus mag je bijna concluderen dat deze slechte pomp geen slijpsel heeft veroorzaakt.
OK, dus er zit ook een brandstoffilter aan de kant van de common rail? Dat had ik niet verwacht, ik zou denken dat je alleen voor de pomp een filter hebt om onzuiverheden uit de tank weg te filtereren.
Benzine tanken met een moderne diesel moet je dus vooral niet doen. Wel vervelend dat het vroeger werd gedaan om je "zomer diesel" toch bij kou te kunnen gebruiken.
Het grote voordeel van een diesel is wel dat je de motor niet (snel?) beschadigt als je met een pomp met te weinig opbrengst rondrijdt. Bij een benzine is dat funest.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar