Hallo allemaal,
Ik heb bij mijn 206 de volgende onderdelen vervangen:
draagarmen.
stabilisatorstangetjes.
stuurhuis door een gebruikt exemplaar.
schokdempers voor.
stuurkogels.
spoorstangen.
veerpootlagers.
De auto is na deze reparatie uitgelijnd.
Nu heb ik het probleem dat de auto op hogere snelheden vanaf zo'n 60 km/h naar links begint te trekken, niet heel ernstig maar vooral op de snelweg moet ik continue tegensturen.
Als ik een flauwe bocht naar links maak voel ik dat de auto zichzelf op een gegeven moment met een ruk verder naar links wil trekken.
Naar rechts stuurt de auto voor mijn gevoel normaal met een beetje weerstand in het stuurwiel.
Af en toe hoor ik in een bocht of op een drempel een knak geluid, hierop heb ik de bevestiging en speling gecontroleerd van alle onderdelen die ik vervangen heb en de bouten van het subframe nagetrokken + de achteras op speling gecontroleerd, alles zit goed vast en ik kan nergens speling ontdekken.
Daarna met de auto terug geweest naar de bandenboer om de uitlijning te controleren, deze is prima in orde.
De banden zijn alle 4 van hetzelfde merk en in goede staat.
Heeft er mischien iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?
Alvast bedankt.
Groet, Jaap
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wissel de banden eens van voor naar achter of van links naar rechts.
Andere optie is dat bij de montage van de veerpootlagers iets niet helemaal juist is gegaan en er wellicht 1 (te) zwaar draait.
De banden ga ik zaterdag wisselen, ik zal dan gelijk de veerpootlagers controleren.
De banden had ik nog niet gewisseld omdat het me sterk leek dat die zoveel invloed zouden hebben.
11 jaar
vandaag heb ik de banden van voor naar achter gewisseld, van links naar rechts gaat niet want zijn banden met draairichting.
de veerpootlagers heb gecontroleerd en draaien allebei mooi soepel.
maar het probleem is nog exact hetzelfde.
11 jaar
Zijn de draagarmen l&r wel van hetzelfde type? Ze zijn namelijk verkrijgbaar met een rubber klos als scharnierpunt in het subframe, maar ook met een kogel gewricht in plaats van de rubber klos. Als je weet hoe de beide varianten er uit zien, is dit eenvoudig visueel te controleren.
De draagarmen hebben allebei een rubber klos als aansluiting op het subframe.
11 jaar
Wat was de reden om zoveel onderdelen van de wielophanging tegelijk te vervangen? Was dit euvel niet aanwezig voordat deze werkzaamheden uitgevoerd werden?
Het probleem was in eerste instantie dat er veel speling op de as van het stuurhuis zat, om het stuurhuis te vervangen heb ik het subframe er onder weggehaald en tijdens het werken aan de auto kwam ik er achter dat 1 stuurkogel en 1 spoorstangkogel speling hadden.
Daarop heb ik beide stuurkogels en spoorstangen vervangen.
De stabilisatiestangen hadden ook beiden speling en er was 1 schokdemper lek dus daarom ook die allebei vervangen en de veerpootlagers waren helemaal verroest dus die ook maar vervangen.
De rubbers van de draagarmen waren behoorlijk uitgedroogd dus ik dacht, alles is er nu onder weg, ook vervangen.
ik wilde de auto weer netjes voor elkaar hebben en ik zou op deze manier ook maar 1 keer uit hoeven lijnen.
Voor ik de reparatie heb gedaan stuurde de auto ook heel beroerd maar ik kan niet goed bepalen of het hetzelfde was als nu omdat de hele auto nu totaal anders aanvoelt.
Het voelt alsof het rechter voorwiel ineens meer naar links gaat sturen terwijl ik het stuur in dezelfde stand houd in een bocht, alsof er ergens een speling zit die door het dode punt gaat.
Alleen kan ik nergens speling ontdekken en dan is er ook nog een klonkgeluid als ik over een drempel of door een bocht ga.
Zou het mischien kunnen dat het stuurhuis inwendig niet goed is?
11 jaar
ik neem aan dat er al duidelijk is wat het probleem was? en wat was de oplossing voor je probleem? ik zit namelijk met hetzelfde
10 jaar
het probleem is inmiddels opgelost, probleem was de bout die de fuseekogel vastklemt niet goed vast zat waardoor er beweging in de pen zat wat het vage sturen veroorzaakte.
De draad van de bout was beschadigd waardoor het leek of deze goed vast gedraaid zat maar dat was niet zo.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar