Peugeot 206CC
Bouwjaar: 2007
1.6 motor
± 30.500km op de teller (gekocht met ±26.000km)
1 jaar in bezit
Rij weinig en korte stukjes (en vanwege de km stand zal mijn voorganger dat ook hebben gedaan?)
Olie is al 2x bijgevuld (en ik ga er van uit dat dit ook bij de afleverbeurt is gedaan dus dat is 3x)
Bij koud weer zie ik wel witte rook uit de uitlaat maar het is niet meer als wat ik bij een andere auto zie en nu de temperatuur boven 0 is zie ik het alleen een beetje als de motor nog koud is
Enig idee wat ik het beste uit kan laten voeren / na kan laten kijken door een vakkundige garage i.v.m. een hoog olieverbruik (ik heb er namelijk geen verstand van en hoor waarschijnlijk ook niet op deze site te schrijven) maar ik hoop op een goede tip!
Ik heb al contact gezocht met een vakkundige garage en telefonisch hebben ze mij doorgegeven dat een Forte motor flush eventueel een goede oplossing is maar ik vraag mij af of dit in de toekomst niet juist meer motorschade zal veroorzaken?
Kan ik beter eerst de olie laten verversen 5W30 incl. oliefilter laten vervangen of zou het probleem toch kunnen liggen aan vastgekoekte zuigerveren wat ze met de Forte motor flush op kunnen lossen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt dus nu ca. 4500km gereden? De 1ste keer (afleveringsbeurt) moet je m.i. vergeten om mee te nemen in het 'olieverbruik'. Vraag is: hoeveel olie is er die 2 keer bijgedaan? Deze zogenaamde EP motoren staan erom bekent dat ze wat olie gebruiken, dus wat dat betreft niet iets om je zorgen over te maken. Een motorflush kan de moeite waard zijn, maar doe dat dan met de huidige olie, omdat na de flush olie en oliefilter vervangen dienen te worden. Laat je nu olie verversen en oliefilter vervangen en dat zou geen effect hebben (wat ik vrees) dan kost het je nogmaals 4,25ltr. 5W30 en oliefilter als je dan besluit om een flush uit te laten voeren.
Maar eerst de vraag: hoeveel ltr. is er in de 4500km bijgevuld?
Trouwens.....is het wel een 206? Is het toevallig geen 207? Ik ga er eigenlijk automatisch vanuit dat het een EP motor is, maar plaats anders even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer.
veel koude starts en korte stukjes kan wel resulteren in een iets hoger olieverbruik. maar wat is verbruik? lees geen vulhoeveelheid op aantal kilometers. een keer forte motorflush toevoegen en daarna verversen is altijd het proberen waard. gewoon 5w40 gebruiken voor deze motoren.
is het wel een ep-motor?
Ja Harry, ik was het mezelf ook net aan het afvragen, vandaar de verandering. Ging er eigenlijk vanuit vanwege de 5W30, maar dat kan een grote gok zijn. ;-)
Ik denk dat er op ca. 4500km tussen de 5 en 6ltr. olie in is gegaan maar ik durf het niet zeker te zeggen aangezien het de 1ste keer is bijgevuld door de garage en ik kan daarvan de factuur niet meer vinden maar toen zat er nog maar het minimale in en als een olietank 4,25ltr. is..
En de laatste keer heb ik het zelf bijgevuld en dat zal maximaal 2ltr. zijn geweest maar nu schiet me te binnen dat dat dus 10W40 is geweest i.p.v. 5W30!
Dit zal het probleem toch niet veroorzaken?
Alvast bedankt voor je reactie!
11 jaar
Zet even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer hier neer, zodat wij het juiste type motor kunnen opzoeken. Is heel belangrijk!
Laatste 8 cijfers identificatienr: 47623652
Kunnen jullie mij ook vertellen wat een ep-motor is en wat dat evt. betekent voor het olieverbruik?
Ik rij trouwens ook (iets te) goed door en dat zal i.v.m. korte stukjes (koude motor) ook te merken zijn aan het olieverbruik?
En er moet dus 5W40 olie in?
Het is ook echt een 206CC, zie bijgaande foto
[url=http://postimg.org/image/3nprvcv6n/][img]http://s11.postimg.org/3nprvcv6n/206_CC....[/img][/url]
11 jaar
206, dus geen EP6 motor, maar een TU5JP4 motor.
Ja das echt een 206CC..... met een TU5JP4 motor m.a.w. je kunt het EP verhaal vergeten. De TU5JP4 staat niet bekent als olieverbruiker. In deze motoren kan 10W40, 5W40 en 5W30 mag ook.
Wellicht is het handiger om eerst eens een wat gerichter olieverbruik op te geven, dus op moment dat er olie bij moet, dan exact vullen op maximum streepje en de kilometerstand opschrijven. Je kunt dan na ca.1000km weer het oliepeil laten controleren. Moet er dan olie bij, dan kijken hoeveel cc (of ltr) er bij moet tot weer exact maximum en de exacte kilometers die er gereden zijn. Dat geeft in ieder geval een (iets) betere indicatie.
Wil je dit niet afwachten, dan wellicht een motorflush uit laten voeren en dan 10W40 erin.
Na onderzoek heb ik nu de juiste km standen en dat is natuurlijk in dit geval helemaal belangrijk om te weten (dus ik zal het dan toch maar zeggen.. vrouwen en auto's)!!
Ik heb de auto gekocht met 21.828km op 24.03.2012 en de teller staat nu (10.04.2013) op 31.069km dus er is 9241km met de auto gereden en dat is dus al het dubbele van 4500km.
Nav jullie advies ga ik nu de olie laten verversen met 10W40 of 5W40 en dan de kmstand en hoeveelheid olie noteren zodat ik een beter inzicht krijg in het olieverbruik.
In ieder geval wil ik jullie bedanken voor de snelle reacties met informatie en advies!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar