👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Heren geleerden,
Mijn dochters' 206 SW heeft een probleem met de automaatbak , de olietemperatuur lijkt eigenlijk eindeloos op te lopen totdat de auto niet meer rijdbaar is. Ook komt er bij hogere snelheden ATF uit het ventilatie kanaal achter op deze AL4 , die eerder eigenlijk nooit problemen heeft gegeven.
Op de autocom loopt de temperatuur op tot zo'n 120 graden en dan is er eigenlijk al niet meer mee te rijden , maar ik heb 'm 1 keer op zien lopen tot zo'n 140 graden. De water temperatuur is constant netjes 85 graden , verder geen foutcodes.
Laat je de auto een uurtje afkoelen dan gaat ie weer als vanouds , zolang de temperatuur onder de 100 graden blijft werkt de bak perfect.
Wat heb ik al gedaan:
- nieuwe ATF er op
- Alle waterslangen.gecontroleerd op verstoppingen
- De originele warmte wisselaar gecontroleerd op verstoppingen en afgeperst voor lekkages.
- Een nieuwe , dikkere warmewisselaar gemonteerd
- een extra circulatie waterpomp in het aparte warmtewisselaar watercircuit gebouwd.
Maar niks helpt , er verandert helemaal niks.
Dus , of wordt er dermate veel warmte gecreëerd in die bak dat het koelsysteem dat niet kan verwerken , maar dat lijkt me niet logisch omdat de watertemperatuur niet oploopt.
Of er is een probleem met de olie circulatie in het koelcircuit in de bak zelf. De temperatuur van zeg maar 120 graden daalt ook niet echt als je de auto een paar minuten lopend stilzet.
Ik heb al meerdere specialisten hier over gesproken , maar niemand kan me echt de goeie richting in sturen. Het is natuurlijk ook al een oudere auto en meestal krijg ik te horen het ding maar op te ruimen , of er dan maar niet meer al te ver mee te gaan rijden.
Maar zo zit ik helaas niet in elkaar..vandaar dat ik de vraag hier ook nog maar eens neer leg.
Dat heb ik zo niet gecontroleerd maar ik ga ervan uit dat de Autocom het bij het rechte eind heeft. De laatste keer dat ik er mee aan de gang ging was de baktemperatuur bij een koude start 23 graden , ongeveer de buitentemperatuur zeg maar. Als tijdens het rijden de koelthermostaat open ging was ie al een graad of 70. Daarna komt er per kilometer een graad of 1-2 bij totdat de bak moeilijk gaat doen bij 100+ graden. Bij 120 is er niet meer mee te rijden en moet je 'm weer af laten koelen.
4 dagen
Wat me wel opviel was dat de achterste koelslang naar de warmtewisselaar relatief lang koud bleef , ook als de thermostaat al open was. Maar dat circuit moet dan ook z'n eigen circulatie gaan creëren als de bakolie op gaat warmen. Vandaar dat ik eerst dat watercircuit heb aangepakt en gecheckt voor problemen. Die er niet waren... Het lijkt alsof er geen ATF door die koeler gaat om een of andere reden.
4 dagen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
Wordt hij ook daadwerkelijk zo heet , gemeten met een contacttemperatuurmeter ?
4 dagen