Ik heb een "spookwagen" waar zelfs PEUGEOT geen RAAD mee weet ??!
De automatisch airco is beginnen gek doen NA de installatie (DOOR PEUGEOT) van het alarmsysteem. Airco viel uit zo af en toe, auto terug binnen (1 maand oud) heeft de garage electronische doos veranderd maar het "probleem" niet gevonden. Als het nog ééns voorviel moest ik de auto af/aan zetten (paar keer) voor de airco weer aansloeg. Maar nu komt het leuke, we zijn 5 jaar verder en de airco heeft zijn eigen leven.
Bij WARM weer gaat de airco uit zijn bol! "STOP" gaat branden samen met watertemperatuur, gaat dan weer uit, speelt beetje knipperlicht en airco doet het niet meer. 's Avonds kan je trouwens zien dat de autolichten OOK knipperen, afzwakken, weer sterker en zo (zou MASSA probleem zijn ?)
Nu 3 maand geleden heb ik volledig onderhoud van de airco gedaan. Gek maar hij DEED het weer. Op vakantie geen probleem, nu 2 maanden later is het al weer gedaan met de airco. (Even erbij zeggen dat ze de leidingen 3x vacuum moesten trekken VOORALEER het toestel de nieuwe freon erin kreeg). Nu weer niks dus, bel touring wegenhulp, dat was ook al niks (!), en zelf op onderzoek want de airco FLUIT als een idioot. Op het fluitsignaal afgegaan (passagierszijde vooraan) trek ik de bekleding onder het dashboardkastje weg, is de boel daar ZEIKNAT (dus moet er gat in de leiding zitten ?) maar er zit daar blijkbaar ook een ventilator tussen ?? Kan iemand mij daar meer uitleg over geven ? Blijkbaar moet heel de console eraf om erbij te kunnen ? En zijn die leidingen in PLASTIEK of in METAAL ?
Als iemand kan antwoorden (of hetzelfde probleem heeft ?) of weet hoe ik dat het beste oplos, VOOR ik weer naar de garage rij.
Bestaat er een produkt om dat te dichten ? EN hoe krijgen ze de leiding nou VACUUM als er TOCH een gat inzit ??? Dat hadden ze toch kunnen zien bij het onderhoud ??
MVG
Brollox
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb ondertussen het "fluiten" ontdekt in een COM net onder de passagiers AIRBAG..daar zit een motor met een vliegwiel op om de lucht in de leidingen te verspreiden. Deze uit elkaar gehaald en werkt blijkbaar goed. (geen fluiten meer) maar als ik de boel weer in elkaar zet, is het fluiten terug. Zou er ergens een gat inzitten ?
Brol,
Kijk eens even of de afvoergaten van de waterbak onder de voorruit niet vestopt zijn. Van binnen uit gezien aan de rechterzijde (dus net onder de ruitenwisser) zit een plastic afdekplaat. Die kun je van onder uit openwippen. Heb je die los dan zie je het pollenfilter zitten. Als die ook nat is, dan loopt de waterbak over. Dit water komt dan in de ventilatormotor terecht (die zit onder het pollenfilter), en dan moet je niet raar opkijken dat de hele mikmak gaat roesten en dus janken.
Voor de vraag over de airco moet je even wachten tot Oldtimer Jansen terug is van vakantie. Over twee weken.
gr.
Cees
20 jaar
Hee Cees, alvast bedankt voor je informatie, ga dat ééns nakijken morgen. Zitten wel geen pollenfilters op dit model. (Had ik vorige keer ook al aan de garage gevraagd). Die plastiek afdekplaatsjes heb ik inderdaad wel onder de ruitewissers (3stuks, 3 inlaten).
Ivm dat janken, wel ik heb dus die motor (die de lucht door de leidingen pompt even uit de stekker gehaald, en dat gepiep komt dus niet van daar maar uit de kom die er dan open bijhangt. M.a.w. vrees ik dat het geluid van uit het motorbrol komt (airco pomp ?) is niet te hopen, maar duidelijk dus niet van die rondblaasmotor. Nou heb ik wel heel de console naar beneden maar kan nergens een gat ontdekken. Ik was van plan om naar de garage te gaan, opnieuw freon op laten zetten (onderhoud 100¤ jakkes), want dan doet ie het wel weer, ben ik zeker van en kan ik misschien makkelijker het lek opsporen ? Moet erg klein lek zijn aangezien hij toch 2 maanden heeft gedraaid ? Maar verklaard nog niet waarom ik dus zo'n gekke toestanden krijg van lichten die gaan knipperen, STOP die gaat branden samen met waarschuwing watertemperatuur en dan weer uitgaat. Wat ik voorheen ook vaak had is dat de radiator die de airco moet coolen, dat die soms op momenten gaat blazen dat ik denk , dat is nergens voor nodig, auto pas aangezet, kouwe motor, en staat al te blazen als een gek ??? Hoop dat het een beetje verstaanbaar is ?
Ik verheug me erop om van Oldtimer Jansen dan hopelijk wat goeie info te krijgen (en van anderen ook natuurlijk) want zelfs bij peugeot benelux (hoofdzetel) kunnen ze me niet helpen ... van SERVICE gesproken zeg !
groeten
20 jaar
Oh ps: ik heb ook reiniging van de airco laten doen over 2 maand, dus de leidingen laten schoonmaken, ik veronderstel dat die waterbak waar jij het dan over hebt, dat die ook word gereinigd ?? Of hebben ze dat overgeslagen en/of word dat niet gedaan ?? Ze hebben me toen verteld dat ze een product door die leidingen spuiten ofzoiets ?
20 jaar
Brol,
Ik heb zitten slapen. Jij hebt een 806. Ik heb een 406. Ik heb mij dus vergist. Mijn verhaal ging dus over een 406. Excuses!
De rest van mijn verhaal(oldtimer Jansen) blijft hetzelfde.
20 jaar
Oh geen probleem hoor, zal dan op Jansen moeten wachten, want heb er nog steeds geen kijk op wat er aan de hand is. :(
20 jaar
Wat betreft het gaan branden van de lampjes op het dashboard moet je het Bitron kasje van het koelsysteem vervangen, zit achter de accu.Wat betreft de airco die moet goed worden afgeperst en anders moet bij de vulling fluor worden bijgevoegd om het lek op te kunnen sporen.Wat betreft het fluiten, geluid is moeilijk over de computer,rijd eens naar een dealer en laat die eens luisteren.
bij de eerste 806en gooiden we de pollenfilters eruit om waterlekkage te voorkomen maar als dat niet goed gebeurt krijg je alsnog lekkage.
Hee harstikke bedankt voor je informatie !! Ik ga dat morgen gelijk eens nakijken. Dat Bitron kastje ? Kan je me daar wat meer uitleg over geven ? Achter de accu heb ik een zekeringkast zitten (met deksel erop) en een hoop relaisboxjes derin. Is het dat wat je bedoelt want ben geen automechanieker ? Wel bij het onderhoud , 3 maand terug, kregen ze de boel niet vacuum, dat ding heeft dat 3 keer herhaald voor ie "OK" weergaf en bij het opzetten de eerste keer (vloeistof inpompen) ging het ook al fout, bleef ie staan op 4 (telde af van 120). Dus weer opnieuw begonnen, en de vierde keer lukte het wel, en blies hij ook koud, want bij de eerste keer opzetten, blies hij wel fris, maar niet koud. Dat van die pollenfilters, ik weet dat die er NIET inzitten, want dat heb ik toen bij dat onderhoud van die airco (en cleaning) ook gevraagd, en die zitten er inderdaad niet. Maar het was dus wel vochtig (nat) op het tapijt dat achter het handschoenenkaste zit (waar de aanjagerkom zit van de airco) ?
Ik zat trouwens te denken om morgen de 3 luchtinlaten die onder de voorruit zitten eens dicht te plakken, want dat FLUITEN van de airco is alleen als ie KOUD fluit, niet WARM, en is soms ook weg als ik een BOCHT neem met de wagen ???!!!! Snap er niks meer van...
Alvast harstikke bedankt voor de uitleg !
20 jaar
Dat kastje zit wat lager en onder de rembekrachtiger. het is een soort van centrale die de ventilatoren aanstuurd en het temperatuursignaal naar de motorcomputer en het dashboard verzorgt.Bij het vullen hadden ze al moeten stoppen want als een systeem goed is en niet lek dan vacumeerd en vult het echt wel in één keer.Denk erom als er wordt gerepareerd dat dan ook de droger-filter wordt vervangen.Dat water zou van de airco kunnen komen is condens en zou normaal gesproken afgevoerd moeten worden naar onder de auto.Als ik nadenk en je verhaal goed lees denk ik dat ze geprobeerd hebben 1200 gram vloeistof (r134a) te vullen en volgens mij is dat te veel, zoek ik morgen even op.
Ja snap ik ook niet goed dat ie dat gewoon bleef herhalen tot het WEL een keer lukte , maar ja, de garage's hier in Belgie daar heb ik nog geen geluk mee gehad. In tegendeel. Ik ga zo dadelijk op zoek naar dat kastje wat je vermeld. Moet ik dat hele kastje vervangen en wat kost dat ongeveer ? Dan die "droger-filter" waar je het over hebt, waar is dat voor en waar kan ik dat vinden ? Ivm de afvoer dat heb ik wel als ie gewerkt heeft dat ie onder de auto de afvoer heeft, dus dat werkt blijkbaar wel. Zit me alleen af te vragen hoe ze daar fluor bij gaan doen, want dat toestel op wielen waar ze de boel mee vacuum trekken en vullen, daar zat alleen een gasfles op en dat was het zowat (nou ja zal wel mogelijk zijn zeker) Want als ik nou hier terug ga naar de garage gaan ze de boel gewoon weer vullen en dan zal ie wel weer werken voor 3 maand. Wat ook gek is is dat dat bitronic kastje WEL goed zijn werk doet als onderhoud gebeurd is, maar nu 3 maand verder (denk door het lek geen druk meer) dat ie dan door begint te slaan ? Zou dat kunnen ?
Wederom bedankt voor de uitleg héé !
20 jaar
Denk inderdaad dat het hele verhaal door de airco komt, m'n broer heeft een 406 met een 2.1td met in principe hetzelfde koelsysteem, die heeft dezelfde problemen, all mag ik daar uit kostenoverweging (zuinige hollanders)niets aan doen . Wat betreft die droger die is ervoor om het water uit het aircosysteem te halen,dat water is funest voor de compressor.Als het systeem leeg is geweest dan is de droger in contakt geweest met buitenlucht wat voor meer dan 50% uit water bestaat en is de inhoud(een soort van korrelspul wat ook bv in de verpakking van elektronische apparaten meeverpakt zit)verzadigt en dat krijg je er nooit meer uit. Daarom moet je eigenlijk bij alle aircoreparatie's de droger,waar ook het filter bij in gemonteerd is vervangen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar