Peugeot 205: Autoradio peugeot 205 1987

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Dag iedereen,

Ik heb pas geleden mijn rijbewijs gehaald en heb een Peugeot 205 aangeschaft :D. Auto rijdt goed en ik ben er trots op :P. Nu wilde ik ook een autoradio erop aansluiten, maar ik zie kabels waarvan ik niet weet hoe ze moeten worden aangesloten en of ze nog wel goed zijn. Het gaat om de volgende kabels:

[url=http://img818.imageshack.us/i/2906201012...][img]http://img818.imageshack.us/img818/6785/...[/img][/url]

[url=http://img818.imageshack.us/i/2906201013...][img]http://img818.imageshack.us/img818/5946/...[/img][/url]

Zijn de kabels wel compleet om een autoradio erop aan te sluiten en zijn de connectoren nog bruikbaar, omdat er eentje vervormd uit ziet.

Hoop dat iemand het weet.

:)

THUGLORD

Geplaatst door THUGLORD (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

antenne kabel is goed
maar wat ze met de bedrading hebben gedaan is niet alles

als je verder je dachboard in duikt zie je geen stekker verbindingen zitten die je los kunt gooien
anders heb je wel een werkje liggen
je moet dan het volgende uitvogelen:
massa draad
plusdraad van accu (voor geheugen)
geschakelde plus draad( om radio alleen op contact te laten werken)

daarnaast heb je een draad voor speaker lv en rv nodig
neem aan de kabels te zien dat er achter niks zit

als ik het niet verkeerd zie
dan zijn twee gele draden speaker
twee witte een speaker
blauw en wit een constant ander geschakelde plus
geel/groen draad is massa

geel/groen met multimeter op stand weerstand en van de carrosserie naar draad weerstand meten
moet zo laag mogelijk zijn
multiemeter op voltmeter
meet voltage van dikke witte draad ook weer naar carrosserie
doe het zelfde met blauwe draad
daarna controleer de 2 gele draden op weerstand en twee overgebleven witte draden op weerstand
beide zullen rond de 4 of 8 ohm zitten (weerstand speaker zelf

hierna zul je naar verloopstekker moeten vernielen die naar je radio gaat
de stekkers die op de draad zit kun je er af halen en nieuwe op zetten
je kunt anders bij autoshop ook vragen of ze een draadbundeltje hebben voor betreffende radio
als je eigenste niet wil slopen
maar draadbundel naar je radio heb je zeker nodig
die moet je op deze stekker weer vast zetten

hoop dat je zo even op weg kunt


ps
dit is wel gedaan door een elektricien of exper
dit omdat je profesioneel gereedschap nodig hebt om deze afdruk achter te laten op de blauwe issolatie
kan goed zijn dat er ook nog een 2 op staat (bij installatie van alarm is dit verplicht
door de nummer kan de controleur zien dat het juise gereedschap en juiste plek is gebruikt. dus perfect verbinding)
dit is speciaal moment tang die je dus nooit te hard samen kunt knijpen voor betreffende kabel

THUGLORD (0), 13 jaar geleden

Dank je wel voor de snelle reactie.

Ik kan met mijn hand wel drie andere bedrading voelen, maar deze kan ik niet naar mij toe trekken, ze lijken wel te kort te zijn. De draden hebben een vierkante/rechthoekige connectoren aan het uiteinde van all drie de kabels. Kan dit van de autoradio zijn?

Maar nu ik gelezen heb wat jij geschreven heb, kan ik dit beter laten doen door een garage ofzo. Zal dit duur gaan kosten?

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

bij een garage zijn zo ook zo een paar uur bezig, kost je zo een 100 euro of meer.
Als ik jou was zou ik me er zelf in verdiepen, je wordt er niet dommer van.
Doe eens wat werner zegt.
Als je tegen de (ontblote) draden van 1 speaker even aantik met een 1,5 volt batterij moet je de speaker even horen kraken.

Als het goed is zit er aan jou nieuwe radio een stekker op de radio, met daaraan een andere stekker of losse draden. Als het 2 stekkers zijn, kun je bij een automaterialenzaak een aansluitstekker hiervoor halen met daaraan weer draden. Met een kroonsteentje kun je dan weer verder koppelen naar je autobedrading.
Of aan de radio zit een stekker met draden, kun je hierop rechtstreeks met een kroonsteentje koppelen.

Nogmaals, dit zijn interessante klussen om zelf te doen.

Je zou evt ook nog verder kunnen gaan door speakers achterin de auto te bouwen, als die mogelijkheid ook op je autoradio zit.

Succes.

asfaltrocker (0), 13 jaar geleden

[quote=THUGLORD]Dank je wel voor de snelle reactie.

Ik kan met mijn hand wel drie andere bedrading voelen, maar deze kan ik niet naar mij toe trekken, ze lijken wel te kort te zijn. De draden hebben een vierkante/rechthoekige connectoren aan het uiteinde van all drie de kabels. Kan dit van de autoradio zijn?

Maar nu ik gelezen heb wat jij geschreven heb, kan ik dit beter laten doen door een garage ofzo. Zal dit duur gaan kosten?[/quote]
wat ik denk hebben ze de rechthoekige conector wel laten zitten en daarop een iso stekker aan gesloten en die weer met anp stekkers verwisselt van je iso die naar je radio loopt (jou foto
kijk even of je die iso met de kabeltje van de foto uitloopt naar die rechthoekige stekker (dat is waar schijnlijk je iso
als je die kunt loskoppelen dan zit je goed
je gaat dan met je radio naar de speciaal zaak en vraagt een iso stekker voor jou radio en naar je auto (merk en type
dan zijn de kosten hooguit 15 euro

THUGLORD (0), 13 jaar geleden

Oké, hier ben ik weer. Het is me eindelijk gelukt de autoradio aan de praat te krijgen.

Ik moest nog de autoradio bestellen. Nadat ik deze had ontvangen, kwam ik erachter dat ik nog een isostekker nodig had.
Deze heb ik daarna besteld en onlangs ontvangen en ik ben meteen aan de slag gegaan.

Geelgroene kabel vanuit mijn auto is inderdaad massa
Blauwe kabel is geschakelde plus.
Maar wat de witte kabel is weet ik nog steeds niet.

Ik dacht aan de constante plus, maar als ik de kabels geheugen en batterij vanuit de radio verbind met deze kabel, doet de radio niks en krijgt dus geen stroom.

De radio werkt alleen als de kabels geheugen en batterij van de radio op de blauwe geschakelde verbonden.

Als ik de kabel geheugen vd radio aan de witte(constante plus???) kabel bind en de kabel batterij vd radio aan de blauwe geschakelde plus bind, doet ie ook niets.
Dus zowel de kabel geheugen vd radio en de kabel batterij moet verbonden zijn met de geschakelde plus.

De radio onthoudt de instellingen niet, maar ik heb tenminste wel muziek :D Ik moet wel ff mn autospeakers vervangen, want er komt niet echt supergeluid uit :)

Dank jullie wel voor jullie reacties, heeft me veel op weg geholpen.

asfaltrocker (0), 13 jaar geleden

je moet een van die kabeltjes effe testen op stroom.
met contact aan.
de constante stroom is voor je geheugen en waar stroom op komt contact aan .dat is je stroom om je radio aan te zetten.
het geheugen van je radio is meestal geel
massa =zwart van je radio rood = plus en geel=geheugen radio.

THUGLORD (0), 13 jaar geleden

Oke alles is dus aangesloten en de radio doet het. Alleen zit ik nu met een ander probleem. Als ik de volumeknop harder zet, dan haperen de speakers. Ze geven dan 2 seconden muziek en dan is die weer 1 seconden stil en zo maar door. Weet iemand waar dit aan ligt.

Ik had dit probleem ook bij de originele speakers van de auto. Ik heb er nu 45 watt speakers van Blaupunkt aangesloten, maar ik heb de bedrading niet veranderd, omdat ze dezelfde connectoren hebben als de kabels die bij de nieuwe Blaupunkt speakers zaten.

Kan het zijn dat de bestaande bedrading van slechte kwaliteit zijn en dat de speakers daarom haperen?

Ik had geprobeerd de kabels, die bij de Blaupunkt speakers zaten, aan te sluiten op de radio en op de speakers, maar de kabels hebben geen koperen draad, maar een grijs kleurige draad en de speakers doen het dan ook niet.

:(

erik007 (0), 13 jaar geleden

denk dat je radio steeds even uitvalt door stroom gebrek
dus controleer even of je een goede stroom voorziening heb

je kan om dit te omzijlen een directe draad (+ en - )vanaf de accu trekken wel met zekering er tussen

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

radio gaat ook stotteren als de speakerkabels niet goed aangesloten zitten.

THUGLORD (0), 13 jaar geleden

Oke, ik probeer dus nu zoveel mogelijke oorzaken uit te sluiten. Ik heb de kabels vervangen door de meegeleverde kabels en het probleem heb ik nog steeds. Ik heb daarna wat rondgevraagd aan kennissen. Eén van hen zei dat de radio van mij niet genoeg vermogen leverde voor de speakers.

Mijn radio kan 4 x 40 watt leveren.
Mijn 2 speakers zijn 45 watt per stuk.

Als ik de volume op 38 heb begint ie dus weg te vallen.
Max volume van de radio is 47.

Die kennis zegt: "Ook al levert de autoradio 40 watt per speaker, hij zal nooit de volle 40 watt geven. Hij raadt mij dus ook aan een versterker aan te schaffen.
- Is het waar, dat de autoradio niet de volledige 40 watt zal leveren?
- Zal een versterker veel meer betere prestaties leveren, of zitten mijn autospeakers al bijna op de max met deze autoradio en de huidige
aansluiting?
- Mijn autoradio kan dus 4 x 40 watt leveren. Ik heb 2 daarvan gebruikt voor mijn front speakers. Ik heb geen rear speakers. Zou ik de bedrading
van de rear speakers ook kunnen aansluiten op de front speakers, zodat die 80 watt per speaker kan leveren, of is dit slecht voor de autoradio
en/of speakers?

:)

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

hoefd niet
als je 45watt versterker gebruikt zit je op max van speaker
nu zit je eronder en is de kans dat je speakers op geblazen wordt ook minder
met een goeie versterker krijg je alleen beter geluid
maar je moet weten waarom de radio 2 seconden happert met volume

tevens weet ik niet of je nieuwe of 2de hands radio hebt
kans is namelijk dat de radio zelf kapot is
en naar een sony xplod dit 4 x 52watt levert aan rms vermogen is teveel
zet je hem vol open kan er teveel vermogen getrokken worden en zalje speaker minder lang mee gaan

erik007 (0), 13 jaar geleden

de speaker draden van voor en achter samen op een speaker aan sluiten is vragen om problemen
heb je al gekeken of je stroom voorziening goed is
als je bijv een slechte massa heb krijg je ook dit probleem
trek eens een extra massadraad van de radio rechtstreeks naar de - van de accu
en dan weer proberen helpt dat nog niet doe dit dan ook met de + van de radio naar de accu
is het dan over de bedrading weg werken (er zit vast wel ergens een doorvoer rubber waar je de draden door heen kan doen een klein gaatje prikken en de draad er doorheen wurmen)
een zwevende zekering er tussenbij de + bij de accu


ene die radio is sterk zat voor die speakers
bij een inbouw center doen ze vaak al voor een 100 watt versterker 200 watt speakers in bouwen

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

je zou eventueel je accupolen schoonkunnen maken
heb al een keer gehad dat radio steeds bij het remmen uitviel
bleek dat massapool geen goei contact had
schoongemaakt en probleem was weg

dit kwam doordat de spanning niet goed genoeg gestabiliseerd kon worden
met licht aan zag je de licht ook flikkeren
remmen vraagt zoveel stroom dat spanning te ver weg zakte

dit zou dus kunnen
maar zul je ook verlichting last van hebben

THUGLORD (0), 13 jaar geleden

Ff een update :), Mn radio doet het op het moment niet helemaal naar behoren. Er is volgens mij kortsluiting geweest, waardoor er geen geluid meer uit de speakers komen. Ik zie wel dat de radio muziek afspeelt.

Ik krijg van een kennis een versterker. Hiermee zou er weer geluid uit mijn speakers moeten komen. De versterker kan 2 x 75 watt RMS leveren.

Ik kan niet zien hoe ik kabels vanaf de accu binnen mijn auto kan krijgen.

Ik wil dus de standaard bedrading aansluiten op mijn versterker. Ik weet dat dit problemen kan leveren als ik teveel vraag van mn versterker, maar met 2 x 45 watt speakers kan het volgens mij niet veel problemen geven. Ik krijg de versterker maandag en dan breng ik jullie op de hoogte.

205freak (0), 13 jaar geleden

In het schutbord zit bovenin een rubber. Steek vanaf motorzijde hier een + draad door naar binnen. In de auto is t wel ff zoeken dan naar deze draad omdat de draad onder de bekleding je auto binnenkomt.
Sluit op deze draad je rode en oranje draad van je radio aan. Rood is om de radio te laten spelen. Oranje is voor het geheugen. Of andersom. Maakt niet uit sluit ze beide aan op de naar binnen gestoken draad. Zoek in de auto een goed massapunt. Hierop de massa van de radio.
originele speakerdraden kun je gerust gebruiken.
Vergeet al die isostekkers. Als ik dit zo lees heb je nu stekker op stekker op stekker. Geeft alleen maar storing.
En zou zeker die versterker niet op je 45 watt speakers aansluiten. Met die 75 watt blaas je ze zo kapot.

Wat je ook zou kunnen proberen is lekker met de radio op je werkbank, acculader erop aansluiten, speakers aan sluiten en zo kijken of je radio goed werkt. Niet gelijk vol vermogen op de speakers zetten, maar testen of speakers en radio t doen.
Werkt t dan naar behoren dan zit jou probleem echt in de kabels van de auto

THUGLORD (0), 13 jaar geleden

Ik ben ff gestopt met het installeren van een versterker, want mn auto start niet meer. Heb al aardig wat rondgevraagd, maar niemand die mij de oplossing kon geven.

Ik wilde met mn auto naar mn werk gaan, hij startte heel erg moelijk en viel midden op de weg stil. Er waren andere auto's achter mij, dus ik reed de auto naar de kant, door de versnelling in zn 1 te zetten en de contactsleutel gedraaid te houden. Maar toen ik de auto weer probeerde te starten, hoorde ik alleen een klik. Auto aangeduwd en dan start die wel.

Misschien dat de accu kapot is ofzo?

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

waarschijnlijk accu leeg omdat de dynamo niet bijlaadt.
Accu (laten) opladen met een acculader.
Accu spanning meten over de accupolen, zal ongeveer 12.4 volt zijn.
auto starten.
als de motor loopt de accuspanning meten over de accupolen, moet tussen de 13.8 en 14.4 volt zijn.
Meet je dezelfde accuspanning over de polen als de motor neit loopt, dan laadt de dynamo niet bij.
Kan draadbreuk, slecht contact/losse draad, een slechte massa of een kapotte dynamo zijn.

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je in de buurt van rosmalen woont wil ik je wel helpen want het wordt zo wel een erg rommelig gebeuren.
Heb het gevoel dat ik het binnen een uurtje wel opgelost heb.

Kost niks, vind het een beetje sneu zo.

THUGLORD (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de reacties, ik woon niet echt in de buurt van Rosmalen, maar ik zal Sjaak zn advies uitvoeren. Moet wel ff op een kennis wachten die daarin een beetje handig is. Hij heeft ook de benodigde gereedschap.

Jullie horen nog van me. ;)

205freak (0), 13 jaar geleden

Thuglord.
Ik doe je t zelfde aanbod als Sloopkogel.
Als je in de buurt van Winschoten woont wil ik je wel helpen.
Zo word t een gebed zonder einde.

THUGLORD (0), 13 jaar geleden

Auto is gemaakt en meteen ook verkocht :)

Het lag aan de startmotor. Eentje gekocht bij voor 25 euro en gratis erin laten zetten door een kennis. Het was 5 minuten werk om de startmotor eruit te halen en de nieuwe erin te zetten.
Maar ik had geen vertrouwen meer in de auto :P, Startte af en toe moeilijk, daarom ook verkocht. Nu op zoek naar een nieuwe ;)

Maar in ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Groetjes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.