Peugeot 307: benzinemeter perikelen en stank van benzine bijrijderskant

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Dag allemaal,

complimenten voor deze site....heb al een tijdje berichten gelezen over mijn problemen. Ik ben een redelijke leek op auto-gebied moet ik toegeven.
Bij een garage heb ik 3 maand geleden een 307 SW uit 2007 gekocht.
Toen ik een proefritje wilde maken....startte ie niet, benzinemeter gaf aan op 1/3 te zitten. Tank was helemaal leeg.
Nadat er een jerrycan gehaald was en bijgevuld een prima rit gehad....gekocht op voorwaarde dat de bezinemeter gemaakt zou worden.
Het is nu al verschillende keren voorgekomen dat ik en/of mijn vrouw langs de weg heb gestaan met een lege tank, terwijl de meter dat niet aangeeft. Op de dagteller rijden is het enige wat we kunnen.
Garage heeft nieuwe brandstofpomp en vlotter geplaatst, probleem nog niet verholpen. Elke keer dat ik de auto start is het weer een verrassing hoeveel die meter aangeeft, varieert van 10%-90%.
Ander punt is dat de auto af en toe stinkt naar benzine onder de wielkas bijrijderskant. Dit zou meteen ook verklaren waarom ik met deze auto nog geen 1:10 kan halen...van de zotte veel verbruik natuurlijk. Nieuw actieve koolstoffilter (?) nodig volgens de garage.

Ik zit nu nog in de garantie....deze auto heeft de garage inmiddels ook al het dubbele gekost en mij mijn tijd en ergernis.....

Iemand anders vergelijkbare zaken meegemaakt?

mvg
Oosterpark

Oosterpark

Geplaatst door Oosterpark (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Voor het niet juist aangeven van de brandstofmeter helpt wellicht een software-update van de zogenaamde BSI, en na de update m.b.v. de diagnose-apparatuur bekijken of alle instellingen in deze BSI correct staan. De BSI is eigenlijk een centrale electronische kast waar de meeste electronische functies door lopen, dus ook de brandstofmeter. Als de garage een Peugeotdealer is, moet dit geen probleem zijn.
Een verzadigd actief koolstoffilter (absorbtie-vat) kan voor benzine stank zorgen en zit inderdaad boven in de wielkuip Rv. Of dit het hoge(?) benzine-verbuik geeft is maar de vraag. Vraag is wél hoe dit benzine-verbuik gemeten is, want "op de gok" bepaal je geen benzine-verbruik. Daar komt bij, dat deze zogenaamde TU5JP4 motor = 1600cc, zestien klepper niet echt zuinig is. (spreek uit privé ervaring)

Oosterpark (0), 12 jaar geleden

Beste Hans,

bedankt voor je snelle antwoord.
Waar staat BSI precies voor, ik neem aan dat het de elektronica betreft? De auto is niet gekocht bij een Peugeot dealer. De garage heeft de "buurman", wel een Peugeot dealer al geraadpleegd, en volgens mij is een software update ter sprake geweest. Een optie dus.
Vwb de bezine lucht...dat zal dan wel het absorptievat zijn.
Via via had ik ook al gehoord dat dit model (1600cc) niet de meest zuinige auto is.
Als ik een retourtje Zuid-Ndl doe, 460 km, via enkel snelwegen met 110 km/u op cruise-control, verwacht ik toch wel 1:12 te kunnen halen.....? Toch?

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

BSI is de afkorting van de franse woorden Boite Servitude Inteligente (vergeef me de spelfouten) ! Er zijn ook mensen die beweren dat de I voor Interieur staat (whatever) In het Nederlands betekend het zoiets als Inteligente Service Centrale.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwt wat de boordcomputer aangeeft op het moment dat de meter op 0 staat ? Met andere woorden, wat is de afstand die hij aangeeft tot de volgende tankbeurt ?

Oosterpark (0), 12 jaar geleden

BSI is dus eigelijk de boordcomputer dan?
Grappig dat je er naar vraagt.....ik weet precies wanneer ik weer met een lege tank langs de weg kom te staan.....ineens is de afstand tot de volgende pomp net zo ver als drie streepjes....dan nog ca. 5 sec rijden en het is einde oefening. Oftewel met deze defecte benzinemeter is het bv van 320 km ineens naar drie streepjes en dan weet je het wel........
Alle bedrading is inmiddels ook gecontroleerd en niks gevonden.
Nogmaals, als ik nu de auto start is het een vraagteken waar de naald van de benzinemeter gaat staan. Even van contact af en opnieuw starten en het is vaak helemaal anders. Rara politiepet

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

1 op 12 snelweg en langere afstanden moet m.i. lukken. Ik maak ook met regelmaat de rit, alleen dan net anderom dus richting Oosterpark vanuit Zuid-Ndl. v.v. en kan dan 1 op 15 halen met de 206 TU5JP4 maar die is een geschatte 250 tot 300kg lichter.
Ik tank em dan voor vertrek helemaal vol en zet dan dagteller op 0(nul) Als ik weer aan tanken toe ben, tank ik em weer helemaal vol en bekijk dan de gereden kilometers op de dagteller en deel dit door de getankte liters, dus buiten alle info van boordcomputer om bereken je zo een eerlijker brandstofverbruik.

BSI is inderdaad een soort boordcomputer, maar dus NIET het display waar ook de trip, tanken tot, hoeveelheid, verbuik enz. op af te lezen valt.

Oosterpark (0), 12 jaar geleden

1:15 had voor mij nog niet eens gehoeven....maar 1:12 of 1:13 zou zeker moeten lukken bij deze condities. Ben van een 307 Break (diesel) naar 307 SW (benzine)....in dit geval helemaal schrikken qua verbruik.
Uiteraard heb ik het verbruik ook berekend op basis van de dagteller en afgevulde liters bij een volle tank voor vertrek en bij thuiskomst. Het gemiddelde verbruik wat de boordcomputer aangeeft is overigens 1: 12.

De kwestie "verbruik" heb ik ook al aangekaart bij de garage, maar dan verzand je in een niet te winnen discussie....zeggen zij van:"ja, het is van zoveel factoren afhankelijk....warme/koude motor, jouw rechtervoet en ga zo maar door".

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Helaas is het onderwerp/discussie brandstofverbruik inderdaad een "touwtje trek zonder winnaar" onderwerp.

Oosterpark (0), 12 jaar geleden

moi,

ik kom nog even terug op mijn problemen.....afgelopen week is de auto terug naar de garage geweest...zij hebben 'm meteen naar de Peugeot dealer gebracht, waar de auto compleet opnieuw "ingeleerd" is. Bij mijn garage hadden ze dus een nieuwe vlotter en brandstofpomp geplaatst, blijkbaar zat er in de communicatie/elektronica iets niet in de haak....problemen lijken nu opgelost. Benzinestank kwam inderdaad van een verzadigd actieve koolfilter en is ook vervangen.
Hopelijk na 3 maanden (garantie overigens!) alle problemen (en ergernis) ten einde....

Verbruik blijf ik wel in de gaten houden....hoop toch wel er 1:12 mee te halen...hoe dan ook...ps ik ben een zuinige chauffeur

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.