Peugeot 205 GTI: Benzineverbuik te hoog, afstellen???

Bouwjaar: 1989

Ik heb dit autootje nou niet zo lang maar er valt me wel iets opo wat ik niet zo leuk vindt. Met een volle tank van ongevere 40 liter, rijd ik zo een 300 kilometer. Dat is 1:7,5!
Vind ik erg dorstig. Terwijl ik toch begrepen had dat deze dingetjes toch wel 1:10 makkelijk kunnen halen en zelfs nog hoger kunnen komen. Waarom drinkt de mijne zoveel dan?
En ik rijd helemaal niet hard en trek hem niet vol open.

Afstelprobleem?? Of kan dat niet vanwege de injectie?
Luchtweger afstellen?

Ideen of oplossingen, schrijf ze aub op.

sgapie

Geplaatst door sgapie (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Even het CO meten. is het al één met een kat of niet? luchtweger zoals jij hem noemt kan worden bijgesteld.maar,METEN IS WETEN.

sgapie (0), 20 jaar geleden

Aaah wijze oldtimer jansen ;), ja het is er eentje met een kat, maakt dat uit?
Kunnen ze aan het CO zien wat er allemaal mis mee is?

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Ja natuurlijk maakt dat uit.Zonder een kat wordt de injectietijd bepaald door de luchtmassameter de temperatuursensor en de gasklepschakelaar.Met kat door dezelfde delen plus de Lambdasonde.

sgapie (0), 20 jaar geleden

Maar wat is link daarmee dan met de CO meting?(sorry voor mijn leekgedrag maar van co heb ik geen verstand ;))
Daar zien ze toch alleen te hoge of lage waardes aan?
Weten ze dan gelijk waar te zoeken?

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Als je co meet meet je ook hc en o2 en co2 daarmee kun je,als er geen kat onder zit . A. Stationair het mengsel op de juiste waarde afstellen, dit doe je in de luchtweger door een bypass kanaal meer of minder open te zetten , dit beinvloed ook het verbruik op toeren. B.Kun je daaraan zien of de verbranding wel volledig is.Hiermee kun je de kwaliteit van de verbranding zien en je dus een oordeel vormen over kleppen en ontsteking. Zelfs zou je hieruit een lekkende koppaking kunnen contateren.Een gedeelte van deze dingen kun je ook wel met een motor met kat.maar alleen heeft dit een bijkomend probleem dat de lambdasonde zorgt voor een naregeling na de verbranding zodat je nu ook de parameters voor de verbranding moet zien voor je een oordeel kunt vormen. Dus het blijft METEN IS WETEN.
Maar voordat je ook maar ergens aan begint moet je eerst weten of alle mechanische delen goed zijn,dwz.kleppen,compressie, vervroeging, bougie's enz.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum